۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۱
ایجاد هلدینگ‌های مسکن توسط بانک‌ها/ غفلت از بانکداری در هوای بنگاهداری
بازار گزارش می دهد

ایجاد هلدینگ‌های مسکن توسط بانک‌ها/ غفلت از بانکداری در هوای بنگاهداری

عقبایی، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه مجلس و بانک مرکزی نسبت به اینکه سایر بانکها نیز باید به پرداخت تسهیلات به بخش مسکن اقدام کنند سکوت کرده و آنها را مکلف نمی کند گفت: سیستم بانکداری در کشور بنگاه داری است و بانک های دولتی و خصوصی از حوزه بانکداری غافل و در بخش مسکن هلدینگهایی ایجاد کرده اند.

بازار؛ گروه راه و مسکن؛ عدم توجه سایر بانک ها به بخش مسکن سال گذشته صدای محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی را نیز در آورد. این انتقاد در حالی بود که در خرداد ماه سال گذشته و با موافقت رئیس مجلس و رئیس کل بانک مرکزی قرار بر این شد تا سهم تسهیلات بانکها در حوزه مسکن به ۲۰ درصد افزایش یابد اما گزارشها حاکی از این است که بانکها از این توافق و مصوبه شورای عالی مسکن تبعیت نکرده و سرپیچی می کنند. 

بر اساس مصوبه شورای عالی مسکن ، بانکها موظف شده بودند تا ۲۰ درصد از سقف تسهیلات خود را به حوزه مسکن اختصاص دهند اما بانکها به غیر از بانک مسکن هیچ علاقه ای برای اینکه تن به اجرای این مصوبه بدهند از خود نشان ندادند.

سال گذشته محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی از عدم استقبال بانک‌ها در اختصاص تسهیلات خود به بخش مسکن انتقاد کرده بود

در خرداد ماه سال گذشته جلسه ای سه جانبه میان محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی و رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس تشکیل شد تا بانکها توجه ویژه ای به بخش مسکن داشته باشند و  ۲۰ درصد از سقف تسهیلات خود را به حوزه مسکن اختصاص دهند. اما این سهم به گفته محمود محمودزاده به مرز چهار درصد رسیده است و این بی توجهی بانکها به بخش مسکن که می تواند موجب ایجاد اشتغال بالایی در کشور شود را بدون حمایت باقی گذاشتهاند.

حسام عقبایی در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه بانک مرکزی باید سایر بانکها را به پرداخت تسهیلات به بخش مسکن مکلف کند گفت: علاوه بر بانک مسکن باید سایر بانک ها نیز برای پرداخت تسهیلات مسکن وارد میدان شوند. اینکه تنها یک بانک در کشور اقدام به پرداخت تسهیلات مسکن با نرخ سود تک رقمی کند نمی تواند باعث بهتر شدن اوضاع بخش مسکن شود. 

وی ادامه داد: باید دولت، مجلس، بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار سایر بانکها را مکلف کند تا سایر بانکها نیز در کنار بانک مسکن اقدام به پرداخت تسهیلات کنند. 

ورود سایر بانک‌ها به بخش مسکن برای دادن تسهیلات قطعا وضعیت ساخت و ساز و بخش تقاضا را تقویت خواهد کرد چرا که اگر سایر بانک ها مکلف شوند می توانند به میزان تشخیص خود سقف تسهیلات خود به بخش مسکن را بالا ببرند

عقبایی اضافه کرد: ورود سایر بانکها به بخش مسکن برای دادن تسهیلات قطعا وضعیت ساخت و ساز و بخش تقاضا را تقویت خواهد کرد چرا که اگر سایر بانک ها مکلف شوند می توانند به میزان تشخیص خود سقف تسهیلات خود به بخش مسکن را بالا ببرند می توان به روزهای خوب بخش مسکن هم در بخش ساخت و هم در بخش تقاضا امیدوار شد.

وی با انتقاد از اعطای تسهیلات مسکن با بروکراسی های اداری شدید گفت: اگر بروکراسی پرداخت تسهیلات مسکن حذف شود و سایر بانکها نیز بتوانند در کنار بانک مسکن تسهیلات پرداخت کنند هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی اثرگذاری بانک ها در بخش مسکن افزایش خواهد یافت و قطعا اگر این اتفاق رخ دهد تعادل خوبی میان عرضه و تقاضای مسکن رخ خواهد داد.

بانک های دولتی و خصوصی از ماموریت خود در حوزه بانکداری غافل شده اند و با ایجاد هلدینگ‌هایی در بخش مسکن و ساختمان به فعالیت‌های تجاری روی آورده‌اند

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که دلیل اینکه علیرغم مصوبه شورای عالی مسکن و تاکید مجلس و رئیس کل بانک مرکزی سایر بانکها برای پرداخت تسهیلات به بخش مسکن اقدام نمی کنند چیست؟ گفت: عدم تمایل سایر بانکها به پرداخت تسهیلات مسکن دلایل زیادی دارد اما یکی از دلایل آن بنگاه داری بانکها است. متاسفانه بانک های دولتی و خصوصی از ماموریت خود در حوزه بانکداری غافل شده اند و با ایجاد هلدینگ هایی در بخش مسکن و ساختمان به فعالیتهای تجاری روی آورده اند.

افزایش کمی و کیفی تسهیلات مسکن با ورود سایر بانک ها به پرداخت تسهیلات
عقبایی ادامه داد: در حال حاضر بزرگترین مشکل بخش مسکن هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی عدم پرداخت تسهیلات است و همین موضوع باعث شده تا متقاضیان بخش مسکن چه در بخش تقاضا و چه در بخش ساخت به آن شکل تطمیع نمی شوند بنابراین متاسفانه به دلیل عدم نظارت بر بانکها می بینیم که سایر بانکها برای پرداخت تسهیلات به بخش مسکن خودداری می کنند و تسهیلات خود را صرف خرید خودرو و کالا می کنند و علاقه ای ندارند که بازپرداخت تسهیلات به بیش از ۱۲ سال بکشد.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که مهلت صندوق پس انداز یکم کمتر از ۲۰ روز دیگر به پایان می رسد و بانک مرکزی باید برای ادامه حیات آن مجددا مهلت آنرا تمدید کند آیا پیشنهادی برای تمدید مهلت این صندوق دارید؟ گفت: مادامی که نسبت به اصلاح سیاستهای پولی و بانکی در حد کلان اقدام نشود نمی توان از سیستم بانکی برای بالا بردن قدرت خرید متقاضیان مسکن انتظار داشت. 

عقبایی در خصوص راه اندازی بورس مسکن هم گفت: وقتی هنوز بانکها در فکر بنگاه داری هستند چرا باید وزارت امور اقتصادی و دارایی به فکر راه اندازی بورس مسکن باشد؟ وقتی ۸۰ درصد معاملات مسکن سرمایه ای است قطعا با راه اندازی بورس مسکن مشکل بخش مسکن حل نخواهد شد.

وی ادامه داد: اما آنچه که مشخص است سقف کنونی صندوق مسکن یکم کفاف خرید مسکن در شهرهای بزرگ را آنطور که چهار سال پیش می داد نمی دهد و باید شرایطی ایجاد شود که پرداخت تسهیلات آسانتر شود.

عقبایی تاکید کرد: وجود صندوقهایی مثل صندوق پس انداز مسکن یکم و اوراق حق تقدم روشهایی هستند که بروکراسی های اداری را در بازار مسکن بالا برده اند و هیچ تاثیری در بالا بردن قدرت خرید ندارند. 

سیستم بانکداری در کشور بنگاه داری است و بانک های دولتی و خصوصی از حوزه بانکداری غافل و در بخش مسکن هلدینگهایی ایجاد کردهاند

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه مجلس و بانک مرکزی نسبت به اینکه سایر بانکها نیز باید به پرداخت تسهیلات به بخش مسکن اقدام کنند سکوت کرده و آنها را مکلف نمی کند گفت: سیستم بانکداری در کشور بنگاه داری است و بانک های دولتی و خصوصی از حوزه بانکداری غافل و در بخش مسکن هلدینگهایی ایجاد کردهاند و این اقدام آنها در حقیقت بر خلاف نص صریح قانون بانکداری است.

وی افزود: بانک مرکزی و سازمان بازرسی باید در خصوص این اقدامات بانکها ورود کرده و آنرا پیگیری کند.

کد خبر: ۲۰٬۲۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha