۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۶
پیشگیری از سوءاستفاده احتمالی از وجوه مشتریان در دستور کار سازمان بورس

پیشگیری از سوءاستفاده احتمالی از وجوه مشتریان در دستور کار سازمان بورس

رئیس اداره پیشگیری از ناهنجاری‌ها و ارتقاء سلامت بازار سرمایه گفت: موضوع آسیب‌شناسی و ارائه راهکارهای پیشگیرانه از جرم سوءاستفاده از وجوه مشتریان در نهادهای مالی در دستور کار این اداره قرار دارد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)؛ محمدمهدی منتظری اظهار داشت: سوءاستفاده از وجوه مشتریان از جمله مهم‌ترین ریسک‌های موجود در نهادهای مالی است که ممکن است به دو شیوه صورت گیرد. سوءاستفاده از وجوه مشتریان یا توأم با خیانت در امانت و برداشت غیرقانونی وجوه امانی مشتریان انجام می‌پذیرد و یا با سوءاستفاده از محل رسوب این وجوه در حساب‌های نهاد مالی و گردش مالی ناشی از آن، برای دریافت اعتبارات از سیستم بانکی اتفاق می‌افتد، که این از موارد فعالیت‌های خارج از چارچوب اساسنامه بوده و تخلف محسوب می‌شود.
وی افزود: آنچه که لزوم پرداختن به این ناهنجاری را بیش از پیش عیان می‌سازد، تأمین امنیت و ارتقای سلامت بازار به منظور دست یافتن به بازاری کارا و منصفانه می‌باشد.

منتظری خاطرنشان کرد: در همین راستا اداره پیشگیری از ناهنجاری‌ها و ارتقاء سلامت بازار سرمایه تاکنون جلساتی را با حضور نمایندگان ارکان‌های داخل و خارج از سازمان، از جمله نمایندگان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، شرکت فرابورس ایران، شرکت بورس اوراق بهادار تهران، کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار و ... برگزار نموده است که در این جلسات پس از آسیب‌شناسی و ریشه‌یابی جرم مذکور، راهکارهای مؤثری جهت پیشگیری از وقوع آن در نهادهای مالی از جمله شرکت‌های کارگزاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سبدگردان پیشنهاد گردیده است.

رئیس اداره پیشگیری از ناهنجاری‌ها و ارتقاء سلامت بازار سرمایه اعلام کرد: برگزاری این جلسات ادامه خواهد یافت و راهکارهای مطرح شده در این جلسات پس از جمع‌بندی نهایی، به هیئت‌مدیره محترم سازمان جهت تصمیم‌گیری در خصوص اجرای راهکارها پیشنهاد داده خواهد شد.

براساس بند (۸) ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار، اتخاذ تدابیر لازم جهت پیشگیری از وقوع تخلفات در بازار اوراق بهادار از وظایف سازمان بورس و اوراق بهادار قلمداد شده است. بر همین اساس طرح و بررسی علل و زمینه‌های وقوع جرم سوءاستفاده از وجوه مشتریان و ارائه راهکارهای پیشگیرانه از آن، با جلب همکاری کلیه واحدهای ذی‌ربط در سازمان و ارکان‌های خارج از سازمان در دستور کار اداره پیشگیری از ناهنجاری‌ها و ارتقاء سلامت بازار سرمایه قرار گرفت.

کد خبر: ۲۰۲٬۸۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha