۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۸
حمایت از معلولان با طرح حرکت با برکت| اشتغال پایدار معلولان با طرح های دانش بنیان
مجری طرح حرکت با برکت در گفتگو با بازار مطرح کرد

حمایت از معلولان با طرح حرکت با برکت| اشتغال پایدار معلولان با طرح های دانش بنیان

آتشک مجری طرح حرکت با برکت گفت: ۱۰ طرح از طرح های ارسالی برای اشتغال معلولان در جشنواره حرکت با برکت برگزیده شد تا با برخورداری از تسهیلات کم بهره، گامی در راستای اشتغال زایی معلولان برداشته شود.

بازار؛ گروه ایران: ۸ تا ۱۵ درصد از افراد جوامع در حال توسعه از نوعی از معلولیت رنج می برند و بر اساس گفته های محمد ترکمانه مدیر عامل بنیان برکت در حال حاضر نرخ بیکاری در بین معلولان ۵۵ درصد و در میان نابینایان بیش از ۶۰ درصد است. از همین رو بنیاد برکت از چندی پیش با طرح حرکت با برکت به دنبال فرهنگ سازی و ایجاد ظرفیت برای اشتغال زایی معلولان گام برداشته است.

طرحی که هر چند چندی پیش مراسم اختتامیه آن برگزار شد اما خود آغازی برای توانمندسازی قشر معلول است و برگزار کنندگان آن هم وعده داده اند که نسبت به ادامه آن تاکید دارند. در این راستا علی رضا آتشک مدیرعامل خیریه رعد الغدیر و مجری طرح حرکت با برکت در گفت و گو با بازار توضیح می دهد:

* درباره طرح حرکت با برکت برایمان توضیح دهید و بگویید بازیگران آن چه کسانی هستند؟

طرح ملی حرکت با برکت در حمایت از کسب و کارهای حوزه معلولیت با کمک سازمان بهزیستی، بنیاد برکت و موسسه رعد الغدیر از ابتدای سال جاری اجرایی شد. هدف از برگزاری این طرح در کنار امید آفرینی برای بزرگترین اقلیت جامعه؛ یعنی کسانی که دارای معلولیت هستند این است که بتوانیم کسانی که خودشان دارای معلولیت هستند و ایده ای یا کسب و کاری دارند و می خواهند آن را توسعه دهند حمایت کنیم.

طرح حرکت با برکت برگزار شد تا گامی برای اشتغال زایی معلولان برداشته شود

این کمک هم در قالب پرداخت تسهیلات کم بهره و در کنار آن راهبری و مشاوره در حوزه کسب و کار است که کمک می کند آن ها مسیر موفقیت را ساده تر طی کنند. بر این اساس از ابتدای سال از استان های مختلف علی رغم مشکلاتی که وجود داشت به این رویداد دعوت شدند و شرکت کردند. استقبال به قدری خوب بود که حتی کارفرمایانی که علاقه مند بودند از توان جامعه معلولیت بهره مند شوند نیز شرکت کردند و مهمترین دستاورد آن کمک به ایجاد بستر اشتغال بیشتر افراد دارای معلولیت بود.

* دستاوردهای برگزاری جشنواره حرکت با برکت چه بود؟

در جشنواره حرکت با برکت از سراسر کشور و از تمام کسانی که ایده ای در راستای توانمندسازی معلولان داشتند درخواست کردیم، ایده هایشان را ارسال کنند تا از بین آن ها بهترین ها را انتخاب کنیم و از بین ۸۳ طرح ارسالی ۱۰ طرح برگزیده شد تا از تسهیلاتی با بهره کم بهره مند شوند و شمار جمعیت معلول بیکار کاهش یابد.

بر این اساس تلاش می کنیم به عنوان یک بخش غیر دولتی و سازمان مردم نهاد با همکاری برد برد در کنار بخش های دولتی و نهادهایی مثل بنیاد برکت بتوانیم دبیرخانه دائمی تشکیل دهیم و یک مرکزیتی برای ایده های کارآفرینی برای افراد دارای معلولیت در سراسر کشور ایجاد کنیم تا معلولان بتوانند به یک اشتغال پایدار برسند.

* برگزیدگان چه ویژگی هایی داشتند؟

بیشترین طرح ها از استان های تهران، فارس، خراسان رضوی دریافت شدند و محور بیشتر آن ها در حوزه کارهای تولیدی، دانش بنیان و بعد کارخانه هایی که قصد توسعه داشتند بود. نکته حائز اهمیت در حوزه اشتغال معلولان این است که کسانی که در حوزه کسب و کار هستند و از توان افراد دارای معلولیت استفاده می کنند می توانند از مزایایی به ویژه وامهایی با بهره پایین یا معافیت از سهم بیمه کارفرما بهره مند شوند که سهم قابل توجه ۲۳ درصدی از پایه حقوق را به خود اختصاص می دهد.

اشتغالزایی برای معلولان فراتر از همه بحث عمل به مسئولیت های اجتماعی است

از طرفی مشاغلی همچون اپراتوری برای معلولان جسمی که از ویلچر استفاده می کنند یا روشن دل هستند گزینه خیلی خوبی است. خداوند هر معلولیتی در وجود هر عزیزی قرار داده را می توان به درستی استفاده کرد و از آن ارزش افزوده به دست آورد. بنابراین همانطور که اشاره شد اشتغالزایی برای معلولان مزایایی برای کارفرمایان هم دارد. فراتر از همه بحث عمل به مسئولیت های اجتماعی است که این عزیزان هم بتوانند از زندگی خوب بهره مند شوند.

کد خبر: ۲۰۲٬۸۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha