۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۲
پرمصرف ها ۴ برابر فاز ۱۱ پارس جنوبی گاز می سوزانند| بخاری گازی مقابل سرمازدگی درختان!
سهم لاکچری نشین ها از یارانه گاز بازهم بیشتر شد

پرمصرف ها ۴ برابر فاز ۱۱ پارس جنوبی گاز می سوزانند| بخاری گازی مقابل سرمازدگی درختان!

شرکت گاز می گوید ۱.۶ درصد مشترکین ۶ درصد گاز کشور را مصرف می کنند. به عبارتی پر مصرف ها ۳ الی ۴ برابر ظرفیت فاز ۱۱ پارس جنوبی گاز را می سوزانند، مشترکینی که بیشتر آنها لاکچری نشین شمال تهران هستند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: دهک های بالای درآمدی مثل همیشه سهم بیشتری از یارانه انرژی بردند. بر اساس دستور رییس جمهور قرار است که تا پایان زمستان تمامی مشترکین از تخفیف ۷۰ درصدی گاز بهای افزایش یافته برخوردار شوند. مشترکینی که به نظر می رسد بخش زیادی از آنها مرفه نشین های خانه های لوکس و لاکچری هستند. طبق گفته های وحید گودرزی کارشناس ارشد سیستم های مدیریتی شرکت گاز، حدود ۸۵ درصد مشترکین بسیار پر مصرف استان تهران ساکن منطقه های یک، دو و سه هستند.

برخی از این افراد درست در همان روزهایی که گاز مردم استان های شمالی و شمال شرقی قطع بود، همچنان برای گرم نگه داشتن استخر و سونای خود هزاران متر مکعب گاز مصرف می کردند. جالب است که بدانید این مشترکین پر مصرف سهمی حدود ۱.۶ درصدی از تعداد کل مشترکین کشور دارند، ۶ درصد گاز کشور را مصرف می کنند.

چیزی حدود ۴۸۰ هزار مشترک در ایام پیک روزانه بین ۳۶ الی ۴۲ میلیون مترمکعب گاز را مصرف می کردند. برای بزرگی این عدد جالب است که بدانید ظرفیت فاز ۱۱ پارس جنوبی تنها ۱۱ میلیون مترمکعب یعنی کمتر از یک سوم گاز مصرفی توسط پر مصرف هاست

یک حساب کتاب ساده نشان می دهد اگر تعداد مشترکین کل کشور را حدود ۳۰ میلیون مشترک در نظر بگیریم می توان ادعا کرد که چیزی حدود ۴۸۰ هزار مشترک بسیار پر مصرف کشور در ایام پیک روزانه بین ۳۶ الی ۴۲ میلیون مترمکعب گاز را مصرف می کردند. برای بزرگی این عدد جالب است که بدانید فاز ۱۱ پارس جنوبی که طبق وعده معاون وزیر نفت قرار است زمستان امسال وارد مدارد شود، تنها ۱۱ میلیون مترمکعب است. به عبارت دیگر مشترکین بسیار پر مصرف ها ۳ الی ۴ برابر ظرفیت فاز ۱۱ پارس جنوبی گاز مصرف می کنند. حالا این پرمصرف ها قرار است که تخفیف هم بگیرند.

قبض های خبر ساز

قبض های میلیونی مشترکین خانگی حسابی در فضای مجازی خبر ساز شده است. یکی از مشترکین تصویری از قبض ۱۰ میلیونی خود منتشر کرده و گفته در خانه اش تنها یک بخاری روشن داشته است. یکی دیگر از قبض ۸ میلیون تومانی خود خبر داده و دیگری که از اهالی الیگودرز است گفته که گاز بهای این دوره اش به ۱۲ میلیون تومان رسیده است. قبض های نجومی صدای اعتراض بهارستان نشین ها را هم درآورده است. مرتضی حسینی نماینده مردم میانه گفته که قبض گاز مشترکین از ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومان به ۲ الی ۶ میلیون تومان افزایش یافته است.

اگر در یک خانه ای از ۳ بخاری با درجه دمای متوسط استفاده شده و ۵ شعله گاز هم در شبانه روز ۵ ساعت روشن بوده و از آبگرمکن دیواری هم به طور میانگین ۲ ساعت در روز کار کند، مصرف ماهانه چیزی حدود ۸۴۳ مترمکعب در ماه خواهد بود که صورت حساب آن ۲۸۵ هزار تومان است

البته شرکت گاز می گوید که تنها برای مشترکینی که مصرف غیر متعارف داشته اند، قبض های میلیونی صادر شده است. برخی از مشترکین تهرانی با وجود مشکلاتی که در تامین گاز وجود داشت، همچنان از گاز برای گرم کردن سونا و استخر شخصی خود استفاده می کردند.

به گفته گودرزی، چنانچه در یک خانه ای از ۳ بخاری با درجه دمای متوسط استفاده شده و ۵ شعله گاز هم در شبانه روز ۵ ساعت روشن بوده و از آبگرمکن دیواری هم به طور میانگین ۲ ساعت در روز کار کند، مصرف ماهانه چیزی حدود ۸۴۳ مترمکعب در ماه خواهد بود که صورت حساب آن ۲۸۵ هزار تومان است. بنابر این وقتی قبض کسی میلیونی است به طور قطع مصرف نامتعارفی را داشته است. این مصرف نامتعارف می تواند ناشی از راندمان پایین وسایل سرمایشی، اتلاف بالای انرژی یا استفاده از انرژی در مصارفی غیر از مصارف معمول بوده باشد.

او همچنین با بیان اینکه اگر مشکل یا خطایی در صدور صورت حساب رخ دهد این مشکل برای همه مشترکین خواهد بود، گفت: در همین ماهی که قبض گاز برخی از مشترکین میلیونی بوده حدود ۶۰ درصد از مشترکین گاز که در پله های اول و دوم و سوم تعرفه ای قرار داشته اند، حداکثر قبضشان ۳۰ هزار تومان بوده است.

تعرفه گاز در هر پله چقدر است؟

۱۶ آذر امسال بود که افزایش تعرفه گاز ابلاغ شد. بر اساس این مصوبه جدید هیات وزیران تعرفه گاز برای مشترکانی که در سه پله اول قرار دارند و مصارف آن ها متعارف بوده بدون تغییر نسبت به تعرفه سال قبل باقی ماند. جالب است که بدانید حدود ۶۰ درصد مشترکین در پله های اول، دوم و سوم قرار دارند که قبض گاز آنها در دی امسال کمتر از ۳۰ هزار تومان بوده است. به گفته شرکت گاز، بهای هر مترمکعب گاز در پله اول ۴۱۴ ریال، در پله دوک ۶۹۰ ریال و در پله سوم ۹۶۶ ریال است.

حدود ۶۰ درصد مشترکین در پله های اول، دوم و سوم قرار دارند که قبض گاز آنها در دی امسال کمتر از ۳۰ هزار تومان بوده است

به گفته مسئولین شرکت گاز، حدود ۳۰ درصد مشترکین هم در پله های ۴ و ۵ و ۶ قرار دارند که تعرفه آنها هم ۳۰ درصد افزایش نسبت به تعرفه سال قبل بیشتر شده است. آنگونه که در گزارش ها آمده تعرفه گاز درپله چهارم ۱۷۵۸ ریال، پنجم ۲۴۶۱ ریال، پله ششم ۳۴۴۶ تعیین شده است. البته با بالارفتن پله های طبقه بندی، میزان رشد قیمت ها هم بیشتر می شود. چرا که دولت سیزدهم قصد دارد که یارانه مشترکین پر مصرف را کاهش دهد به همین دلیل مقدار تعرفه مشترکان پلکان های هفتم، هشتم، نهم و دهم ۵۰ درصد افزایش یافته است. هم اکنون تعرفه هر مترمکعب گاز در پله هفتم ۵۵۶۷ ریال، هشتم ۷۷۹۳ ریال، پله نهم ۱۰۹۱۱ ریال و پله دهم ۱۵۲۷۵ ریال است.

اما تعرفه مشترکان پلکان ۱۱ و ۱۲ بیشترین افزایش مصرف را به نام خود ثبت کردند به گونه ای که قیمت هر مترمکعب گاز در این پله های مصرفی به ترتیب به ۵ و ۶ هزار تومان افزایش یافته بود. در واقع کسانی که مصرف ماهانه آنها بیش از ۸۵۰ مترمکعب در ماه است، در این گروه های تعرفه ای قرار می گیرند. بر اساس آنچه شرکت ملی گاز اعلام کرده ۱.۶ درصد از ۳۰ میلیون مشترک گاز بسیار پر مصرف بوده و در پله های ۱۱ و ۱۲ قرار دارند. این مشترکین حدود ۶ درصد گاز کشور را مصرف می کنند.

۷۵ مترمکعب مصرف گاز پله ۱۱ به تنهایی خود ۳۷۵ هزار تومان به تعرفه گاز یک مشترک اضافه می کند. در حالیکه قیمت همین میزان مصرف در پله اول حدود ۳۱۰۰ تومان است. همچنین هزینه ۱۰۰ مترمکعب اضافه مصرف در پله دوازدهم ۶۰۰ هزار تومان است، اما قیمت همین ۱۰۰ مترمکعب در پله دوم تنها ۴۱ هزار و ۴۰ تومان است

بر اساس توضیحات اعلامی از سوی گودرزی کارشناس ارشد سیستم های مدیریتی شرکت گاز، پله ۱۱ مشمول کسانی است که مصرفی بین ۸۵۰ تا ۹۲۵ مترمکعب گاز در ماه دارند. همین ۷۵ مترمکعب مصرف گاز در این پله به تنهایی خود ۳۷۵ هزار تومان به تعرفه گاز یک مشترک اضافه می کند. این در حالی است که قیمت همین میزان مصرف در پله اول حدود ۳۱۰۰ تومان است. همچنین ۱۰۰ مترمکعب اضافه مصرف در پله دوازدهم ۶۰۰ هزار تومان به تعرفه گاز مشترک اضافه می کند این در حالی است که قیمت همین ۱۰۰ مترمکعب در پله دوم تنها ۴۱ هزار و ۴۰ تومان است. این اعداد نشان می دهد که وقتی مصرف ۱۰ بالا تر می رود، قیمت آنها هم به صورت تصاعدی بالا می رود.

روشن کردن بخاری کنار درخت ها برای جلوگیری از سرما زدگی

بر اساس اعلام کارشناس ارشد سیستم های مدیریتی شرکت گاز، حدود ۸۵ درصد مشترکین بسیار پر مصرف استان تهران ساکن منطقه های یک، دو و سه هستند. البته این تنها لاکچری نشین های تهرانی نبودند که در روزهای سرد سال مصرف نامتعارفی داشتند. به گفته کارشناس ارشد سیستم های مدیریتی شرکت گاز، برخی از مردم در روستاها برای گرم نگه داشتن طویله ها و مرغداری های خود از بخاری استفاده می کنند. برخی هم در باغ‌های خود برای جلوگیری از سرما زدگی درختانشان بخاری در فضای سبز گذاشته اند.

در روزهایی که گاز برخی از مشترکین خانگی قطع شده بود، برخی از مردم در روستاها برای گرم نگه داشتن طویله ها و مرغداری های خود از بخاری استفاده می کردند. برخی هم در باغ‌های خود برای جلوگیری از سرما زدگی درختانشان بخاری در فضای سبز گذاشته اند

این در حالی است که تقریبا گاز رسانی به صنایع در ماه های گذشته تقریبا تعطیل شده بود و بسیاری از نیروگاه ها و صنایع کشور شروع به مازوت سوزی کرده بودند.

تخفیف ویژه برای دهک های بالای درآمدی

البته بعد از صدور قبض های نجومی برای برخی از مشترکین پر مصرف موجی از اعتراض در کشور به راه افتاد. به دنبال این اعتراض ها هم ابراهیم رییسی رییس جمهور به شرکت ملی گاز دستور داده تا پایان زمستان امسال مشترکین از تخفیف ۷۰ درصدی در تعرفه گاز افزایش یافته برخوردار شوند. غافل از اینکه بسیاری از آنها مقدار صفرهای قبض ها خیلی اهمیتی ندارد. به گفته گودرزی، یکی از ساکنان منطقه شمال تهران خانه ای با متراژ بالای ۲ هزار متر داشته و قبض گاز او پیش از گرانی ها چیزی حدود ۵۰ میلیون تومان در ماه بود. اما بازهم مشکلی با این تعرفه و قبض نداشت.

به عبارت دیگر در نظر گرفتن تخفیف یکسان برای هر گروه مصرفی به نوعی دادن یارانه بیشتر به دهک های بالای درآمدی است که اتفاقا مصرف بیشتری هم دارند، است.

کد خبر: ۲۰۲٬۸۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha