۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۳
زمین گیر کردن هواپیماها؛ تیک آف به فراسوی اتمسفر گرانی ا استفاده ایرلاین ها از یارانه و سوخت ارزان
«بازار» گزارش می دهد

زمین گیر کردن هواپیماها؛ تیک آف به فراسوی اتمسفر گرانی ا استفاده ایرلاین ها از یارانه و سوخت ارزان

در حالی این روزها ایرلاین ها نسبت به قیمت بلیط هواپیما معترض هستند که ۷ سال است همچنان از یارانه های دولتی و سوخت ارزان استفاده می کنند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: اعلام رسمی افزایش قیمت بلیط هواپیما در هفته گذشته از سوی انجمن شرکتهای هواپیمایی باعث شد تا تنها به فاصله یک روز نهادهای دولتی و قضایی به این موضوع ورود کرده و آنرا غیر قانونی بنامند. اگر چه هر گونه قیمت گذاری جدید بلیط هواپیما به تصویب در ستاد تنظیم بازار و ابلاغ از سوی آن محول شد و قیمت ها به قبل از دی ماه بازگشت اما به نظر می رسد همچنان برخی ایرلاین ها و شرکتهای هواپیمایی به تخلفات خود ادامه می دهند.

جستجو در برخی از نرم افزارهای موبایلی فروش بلیط هواپیما نشان می دهد که با وجود دستور دادستانی تهران و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به بازگشت قیمت بلیط هواپیما به نرخ بهمن سال گذشته، اما همچنان نه تنها قیمت‌ها تغییری نکرده است بلکه همچنان با نرخ‌های کاملا نجومی فروخته می‌شود.

مسیر تهران - مشهد نیز قیمت مصوب یک میلیون و ۱۹۱ هزار تومان بوده است که در حال حاضر، یک میلیون و ۳۴۰ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش می‌رسد و در مسیر تهران - قشم نیز بلیط یک میلیون و ۳۳۸ هزار تومانی مصوب، در حال حاضر یک میلیون و ۷۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان است.

مسیر چابهار نیز قیمت بلیط هواپیما که طبق نرخ نامه مصوب ۱۳ دی ۱۴۰۰، یک میلیون و ۳۴۱ هزار و ۵۰۰ تومان بوده در حال حاضر، یک میلیون و ۷۷۳ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود.

ایرلاین های ناراضی؛ ۷ سال استفاده از یارانه‌ دولتی و سوخت رایگان| سفرهای ارزان قیمت به پایان رسید؟

«محمد محمدی بخش» رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره سرنوشت نرخ گذاری بلیط هواپیما افزود: تغییر قیمت، مشمول طی کردن فرآیندی قانونی است تا به مصوبه تبدیل شود؛ البته درخواست ایرلاین‌ها برای افزایش نرخ‌ها در شورای عالی هواپیمایی بررسی شد، اما ابلاغ نشده است.

پس از ابلاغ رئیس جمهور، شورای‌ عالی هواپیمایی از تعیین قیمت بلیط هواپیما منع شد و بر اساس دستورالعمل کنونی ستاد تنظیم بازار مسئول قیمت‌گذاری بلیط هواپیما است

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: پس از ابلاغ رئیس جمهور، شورای‌ عالی هواپیمایی از تعیین قیمت بلیط هواپیما منع شد و بر اساس دستورالعمل کنونی ستاد تنظیم بازار مسئول قیمت‌گذاری بلیط هواپیما است.

به گفته محمدی بخش، پس از تصویب نرخ‌ها در شورای‌ عالی هواپیمایی، نرخ جدید به ستاد تنظیم بازار اعلام شده و مسئول تأیید و تعیین نرخ نهایی بلیط هواپیما، ستاد تنظیم بازار است.

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی که مدافع افزایش قیمت بلیط هواپیما بود تنها دو روز بعد از ماجرای اعلام رسمی اعلام کرد که ما تابع دستورات دادستان درباره نرخ بلیط هواپیما هستیم چرا که با تداوم روند فعلی، هواپیماهای بیشتری زمین‌گیر می‌شوند.

او با اشاره به اینکه نرخ بلیط پروازهای داخلی به قیمت قبلی بازگشته است اظهار داشت: بیشترین هزینه ایرلاین‌ها، ارزی است و با توجه به نوسانات نرخ ارز هزینه شرکت‌های به‌ شدت افزایش یافته است.

سوال اساسی این است که اگر بیشترین هزینه ایرلاین‌ها، ارزی است و نوسانات نرخ ارز آنها را متضرر خواهد کرد چرا ایرلاین ها و شرکتهای هواپیمایی با وجود آزادسازی قیمت بلیط هواپیما در آذر ماه ۹۴ همچنان از یارانه‌های دولتی از جمله سوخت تقریبا رایگان استفاده می‌کنند

اگر چه این اظهارات دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی تا حدودی می تواند قابل پذیرش باشد اما سوال اساسی این است که اگر بیشترین هزینه ایرلاین‌ها، ارزی است و نوسانات نرخ ارز آنها را متضرر خواهد کرد چرا ایرلاین ها و شرکتهای هواپیمایی با وجود آزادسازی قیمت بلیط هواپیما در آذر ماه ۹۴ همچنان از یارانه‌های دولتی از جمله سوخت تقریبا رایگان استفاده می‌کنند.

ایرلاین های ناراضی؛ ۷ سال استفاده از یارانه‌ دولتی و سوخت رایگان| سفرهای ارزان قیمت به پایان رسید؟

اما ترفند جدیدی که شرکتهای هواپیمایی و ایرلاین ها مدتی است در پیش گرفته اند این است که اقدام به زمینگیر کردن هواپیماهای خود می کنند تا بلکه این روش بتواند منجر به افزایش تقاضا و گران شدن بلیط شود.

برخی شرکت‌های هواپیمایی ناراضی که به بهانه کمبود نقدینگی در حال زمین‌گیر کردن هواپیماهای خود برای اعمال سریعتر افزایش قیمت تا چندی پیش به شورای عالی هواپیمایی بودند این روزها تلاش خواهند کرد این روند را برای تحت فشار قرار دادن ستاد تنظیم بازار ادامه دهند.

از اول آذر ماه سال گذشته ایرلاین ها قیمت بلیط پروازهای داخلی را داوطلبانه ۱۵ درصد کاهش دادند و قرار شد در قبال آن دولت یک سری اقدامات را انجام دهد که جبران کاهش را داشته باشد

مقصود اسعدی سامانی در نشست خبری هفته پیش خود با رسانه ها با قاطعیت اعلام کرد که افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیط هواپیما قانونی است گفت: از اول آذر ماه سال گذشته ایرلاین ها قیمت بلیط پروازهای داخلی را داوطلبانه ۱۵ درصد کاهش دادند و قرار شد در قبال آن دولت یک سری اقدامات را انجام دهد که جبران کاهش را داشته باشد. متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی در بحث تسهیلات بانکی، ارز نیمایی، ریالی شدن عوارض فرودگاهی، تخفیف در هزینه های فرودگاهی و... انجام نشده است.

ایرلاین های ناراضی؛ ۷ سال استفاده از یارانه‌ دولتی و سوخت رایگان| سفرهای ارزان قیمت به پایان رسید؟

وی بیان کرد: امسال ۳۹ درصد دستمزد افزایش یافت و تعرفه گمرکی قطعات و موتور هواپیما بر اساس ارز جهانگیری بود که امسال به نرخ ETS یعنی حدود ۲۵ هزار تومان شده است. از سوی دیگر تورم جهانی را داشته که سبب شده هزینه تامین قطعات را ۳۰ درصد افزایش داده است. سال گذشته لاستیک هواپیما ۱۲۰۰ دلار خریداری می شد امسال به بالای ۲۷۰۰ دلار رسیده است. اینها باعث شده تا هزینه ایرلاین ها افزایش یابد.

وی می گوید: با توجه به این مسئله درخواست های متعددی برای افزایش نرخ داشتیم که این درخواست‌ اوایل امسال در شورای عالی هواپیمایی مطرح و به تصویب رسید. این افزایش قیمت در ادامه در جلسه کارشناسی هم تصویب شد.

سامانی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه درخواست ایرلاین ها برای افزایش قیمت چند درصد بود، گفت: طبق قانون برنامه پنجم توسعه نرخ بلیط آزادسازی شده و تابع عرضه و تقاضا است، ضمن اینکه تخفیفات تکلیفی برداشته شده است.

دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ادامه داد: بر اساس بررسی های صورت گرفته قیمت هر ساعت پرواز ۴۰ دلار بود که پیشنهاد افزایش ۳۷ درصدی را دادیم که با ۳۰ درصد موافقت و این افزایش قیمت به بعد از پروازهای اربعین موکول شد، اما بعد از اتمام این پروازها، متاسفانه این اتفاق نیفتاد. خودم در شورای عالی هواپیمایی بودم و شاهد تصویب این افزایش قیمت بود.

به نظر می رسد این روزها ادامه حیات اقتصادی ایرلاین‌ها به نرخ بلیط گره خورده و افزایش قیمت ارز در ماه‌های گذشته، هزینه شرکت‌های هواپیمایی را به شدت افزایش داده و ایرلاین‌ها از این بیشتر نمی‌توانند منتظر ابلاغ نرخ‌های مصوب توسط ستاد تنظیم بازار بمانند. البته به نظر می رسد زمین گیر شدن هواپیماها و افزایش تقاضا برای خرید بلیط ستاد تنظیم بازار را مجبور به تصویب قیمت های جدید و ابلاغ آن کند.

کد خبر: ۲۰۲٬۷۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha