۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳
بنا را بر اعتماد به خوداظهاری قراردادیم
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور:

بنا را بر اعتماد به خوداظهاری قراردادیم

منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در نشست با نمایندگان اصناف سراسر کشور گفت: تلاش می‌کنیم حق را به افراد بدهیم و مالیات دادن را تلخ‌تر نکنیم.

به گزارش بازار، داود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد: ما شاهد بودیم که اصناف در این شرایط تهدید شدند و کرکره مغازه‌ها پایین کشیده می‌شد یا مواد آتش‌زا به سمت مغازه‌ها پرتاب می‌شد، نظیر اتفاقاتی که در بازار آهن تهران یا در نقاط دیگر صورت گرفت، اما اصناف مردانه در مقابل مشکلات و تهدیداتی که کشور با آن‌ها مواجه شده بود، ایستادند. وی ادامه داد: خداراشاکریم که روی اغتشاشگران سیاه شد و نتوانستند که به اهداف و دستاوردهای خود برسند. این مساله بیانگر این است که همه اهل ولایت هستیم، دل‌های ما با یکدیگر یکرنگ است و همه دلمان برای کشور می‌تپد و حاضر نیستیم با کسی که به پرچم این کشور چشمداشت دارد، کنار بیاییم و به آنان امتیاز بدهیم.

منظور خطاب به نمایندگان اصناف گفت: ما قدردان شما هستیم و به شما خداقوت می‌گوییم بابت این کار بزرگ و خستگی‌ناپذیری که دوستان در این ایام انجام دادند و شجاعانه ودلیرانه به اتمام رساندند.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به مشکلات و گلایه‌های موجود در امور مالیاتی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم حق را به افراد بدهیم و مالیات دادن را تلخ‌تر نکنیم.

وی ادامه داد: من همواره در جلساتی که با اعضای سازمان و ممیزان مالیاتی دارم، بر این مسائل تأکید کرده و به این موضوع اعتقاد دارم که ما باید خدمتگزار مؤدیان خود باشیم. ما قدردان هستیم و می‌دانیم همه شما که به دولت و خزانه پول واریز می‌کنید، چه خدمت بزرگی را به کشور انجام می‌دهید.

منظور تأکید کرد: در بخشنامه‌ها، آیین‌نامه و کارهای خود بر تکریم از مؤدیان تاکید داریم و همه جا اعلام کرده‌ایم که شعار ما «مؤدی‌مداری» است؛ چرا که مؤدیان را، ولی نعمت خود می‌دانیم. از سویی ما در نظام مالیاتی به نوعی شریک کسب و کار همه شما محسوب می‌شویم چراکه همه شما فعالیت اقتصادی را انجام می‌دهید و همه زحمت کار با شماست، اما در نهایت ما با شما شریک می‌شویم و از سود خالص‌تان سهم برمی‌داریم و به نوعی ما شریک ۲۰ درصدی برای شما هستیم، در نتیجه ما باید آداب شراکت را به جا بیاوریم.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با انتقاد از اینکه نباید از سرمایه اولیه مؤدیان مالیات گرفته شود، تصریح کرد: اینکه مؤدیان ما بخواهند از سرمایه یک فرد مالیات بگیرند، ظلم است و اگر ما در جریان قرار بگیریم، قطعا برخورد می‌کنیم.

وی با اشاره به تغییر رویکرد سازمان مالیاتی برای همراهی با مردم تصریح کرد: در بخش‌نامه تراکنش‌ها به همکاران خود تأکید کرده‌ایم که همه بخش‌نامه‌های قبلی که تادی‌آمیز بود را ملغی کرده و گفتیم که همکاران ما باید ثابت کنند که ارقام جنبه درآمدی داشته است. خیلی از مردم و بازاریان پول قرض می‌دهند و می‌گیرند، ماشین و خانه می‌خرند یا می‌فروشند یا پول برای خرید جهیزیه عروس با برگزاری مراسم مذهبی می‌دهند. این از جمله رفتارهایی است که بازاریان ما همواره بر آن ممارست دارند و مؤمنانه است؛ در نتیجه این مالیات گرفتن نباید به این فعالیت‌های مؤمنانه آسیب بزند و ما حتما به دوستان خود و حرف مردم اعتماد کنیم و اگر فردی آمد و گفت که از درآمدش ۵ میلیارد تومان بخشی به مساله فروش اختصاص نداشته، باید به حرف مردم اعتماد کنیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور خاطرنشان کرد: حالا ممکن است که فردی هم خلاف بگوید، اما بنای ما باید اعتماد به خوداظهاری مردم باشد.

وی گفت: ما امسال در رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی ۷۷ درصد اظهارنامه و فرم‌های تبصره ۱۰۰ با خوداظهاری را قطعی کردیم و من تاکید کردم که این برگه‌های قطعی باید در اولین فرصت به دست مؤدی برسد تا خیالش راحت و پرونده مالیاتش برای سال ۱۴۰۰ نهایی بسته شود.

منظور ادامه داد: بر اساس آماری که من امروز گرفتم دو و نیم میلیون برگه قطعی صادر کردیم که به صورت سیستمی در حال انجام است و دست ادارات نیست که بخواهند گرو نگه‌دارند. از میان ۴ میلیون پرونده و فرم تبصره ۱۰۰ که ما دریافت کردیم، ۷۷ درصد نزدیک به سه میلیون و ۶۵۰ هزار اظهارنامه را بدون رسیدگی قطعی کرده‌ایم. وی تأکید کرد: در بلندمدت از اعتماد به مردم سود می‌بریم و اگر مردم به ما اعتماد کنند، حتما اتفاقات مثبتی خواهد افتاد. ما در تلاشیم تا از این دیواری که بین مردم و مالیات وجود دارد، عبور کنیم و همه همدیگر را به چشم یک خانواده در کنار هم ببینیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اظهار کرد: شما همه نان آور هستید بنابراین ما باید حرمت نان‌آوران را نگه داریم.

مواردی که به گوش من می‌رسد که همکاری مطالبه نابه‌حق یا درخواست رشوه یا تهدید داشته است، لحظه‌ای تردید نمی‌کنیم و آن همکار را سریع جابه‌جا میکنیم. در بازار تهران دوستان در جریان هستند من اخیرا ۸ رئیس امور و رئیس کل را جابه‌جا کردم. ما اجازه نمی‌دهیم که کسی از موقعیت خود برای جیب خود و دولت سوءاستفاده کند.

وی افزود: تأکید ما این است که مالیات را آنچه که حق است، بگیرید ولو اینکه درآمدمان پایین بیاید چراکه با زور نمی‌توان برای دولت درآمد ایجاد کرد.

وی ادامه داد: من خواهشم این است که اگر مراجعاتی به شما شد و مواردی را به شما اصناف گزارش دادند، به گوشی من پیامک بفرستید و سریعا ترتیب اثر می‌دهم.

وی خطاب به اصناف گفت: در این مسائل در کنار شما هستیم و اگر مسائلی به گوش شما رسید، شرعا مکلف هستید که به ما اطلاع بدهید تا در سیستم ما کسی قادر به انجام فساد یا گرفتن رشوه نباشد.

منظور خاطرنشان کرد: بخش بزرگی از اینتاکدها را با اصناف جلسه گذاشتیم و اصلاح کردیم و ضرایب وزارت صمت را دیدیم، ضرایب خودمان را هم دیدیم و با ضریب کمتر از وزارت صمت کار را انجام دادیم. هرچند اگر باز شما مواردی را سراغ دارید که ضریب آن بالاست و وزارت صمت ضریب کمتری را به شما اعلام کرده، حتما به ما گزارش کنید تا اصلاح کنیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور خاطرنشان کرد: ما آمادگی داریم که جلسات کارشناسی را برای اصنافی که فکر می‌کنند ضریب بالاتری برایشان اعلام شده، برگزار کنیم تا این مساله اصلاح شود، چون بنای ما بر این است که حقی از هیچ فردی ضایع نشود و ما به شما به عنوان شریک نگاه می‌کنیم.

کد خبر: ۲۰۲٬۷۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha