۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸
چرخش خاورمیانه به سمت خودروهای برقی| جای خالی صنعت خودرو کشور در بازار منطقه
گزارش اختصاصی بازار از خودروسازی منطقه

چرخش خاورمیانه به سمت خودروهای برقی| جای خالی صنعت خودرو کشور در بازار منطقه

عربستان، ترکیه و مصر با سیاست «تحرک سبز» به دنبال تولید خودروهای الکتریکی در خاورمیانه با منابع غنی نفتی و سوخت ارزان هستند، خودروهای این کشورها تا پایان سال میلادی جاری عرضه می شود.

بازار؛ گروه خودرو: عربستان، ترکیه و مصر در تولید خودروهای الکتریکی از ایران پیشی می گیرند، این خبر نشان می دهد که ۲۰۲۳ سال افزایش خودروسازان محصولات الکتریکی در بازار خاورمیانه است. صنعت خودرو در ایران سابقه طولانی تر نسبت به هر کشوری در خاورمیانه دارد، اما به دلیل نبود استراتژی صنعتی و برنامه مدون خودروسازان کشور جهت حضور و صادرات محصول به بازار این منطقه، سایر خودروسازان در دنیا صاحب جایگاه قابل توجهی در تمام کشورهای همسایه شدند.

پانزدهم آبان ماه سال جاری در مصر بیست و هفتمین کنفرانس جهانی آب و هوای سازمان ملل متحد با نام «کوپ۲۷» برگزار شد. پس از پایان این کنفرانس کشورهای حاشیه خلیج فارس، مصر و ترکیه اعلام کردند که سیاست «تحرک سبز» یا همان تولید و عرضه بیشتر خودروهای برقی را در دستور کار قرار می دهند. در این میان تمرکز سه کشور ترکیه، عربستان و مصر به تولید و ایجاد زیرساخت خودروهای برقی می تواند زنگ هشدار به صنعت خودرو کشور در خصوص تولید محصولات الکتریکی باشد. شاید همکاری میان سه کشور مذکور جهت تولید خودروهای الکتریکی شکل بگیرد که در این صورت باید گفت تا پایان سال میلادی جاری، خاورمیانه به یکی از منطقه های تولیدکننده اصلی محصولات الکتریکی در دنیا تبدیل خواهد شد.

منطقه خاورمیانه با منابع غنی نفتی و سوخت ارزان سیاست «تحرک سبز» را در پیش گرفته است، تغییر اولویت های انرژی در خاورمیانه نشان می دهد که وابستگی به سوخت های فسیلی در حمل و نقل طی سال های آینده کمتر از حال حاضر خواهد شد، در این میان نیز مصر و عربستان به دنبال ایجاد صنعت خودروسازی و تولید داخلی خودروهای الکتریکی هستند.

برنامه یک میلیارد دلاری عربستان

عربستان سعودی فاقد صنعت خودروسازی داخلی است، این کشور با سرمایه گذاری مبالغ هنگفت و دعوت خودروسازان بزرگ دنیا به کشورش برنامه ایجاد خودروسازی و زیرساخت آن را دنبال می کند. عربستان نشان داده که سیاست رهبری تولید خودروهای الکتریکی در سال میلادی جاری را با قوت دنبال می کند، عربستان تا امروز حدود یک میلیارد دلار برای تولید خودرو الکتریکی با برند لوسید که محصولی مونتاژی محسوب می شود، سرمایه گذاری کرده است. تولید لوسید بزودی به عربستان منتقل و زیرساخت مناسب خودروسازی نیز فراهم خواهد شد.

عربستان علاوه بر برند لوسید که یک خودرو سدان لوکس است، برند دیگری نیز به نام سیر را نیز در برنامه تولید خودروهای الکتریکی خود دارد. این برند با سرمایه گذاری مشترک بین صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان و هلدینگ چینی فاکسکان که تکنولوژی ب ام و را با خود به یدک می کشد، ایجاد شده است. سیاست این برند طراحی، تولید و فروش خودروهای سدان و اس یو وی الکتریکی در تمام بازارهای خاورمیانه است.

عربستان سعودی اعلام کرده است که با راه اندازی خودروسازی در داخل کشورش تا سال ۲۰۲۶ حدود ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو سالانه به بازار خاورمیانه عرضه خواهد کرد

عربستان سعودی اعلام کرده است که با راه اندازی خودروسازی در داخل کشورش تا سال ۲۰۲۶ حدود ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو سالانه به بازار خاورمیانه عرضه خواهد کرد. لوسید و سیر نیز در نیمه دوم سال میلادی جاری تولیدات خود را در عربستان آغاز خواهند کرد.

چرخش خاورمیانه به سمت خودروهای برقی|جای خالی صنعت خودرو کشور در بازار منطقه

هرچند سعودی ها زیرساخت های تولید خودرو را فراهم کردند، اما هنوز در تامین زیرساخت مناسب برای شارژ خودروهای الکتریکی در کشورشان دچار مشکل هستند. عربستان فاقد فشار برق مناسب و جایگاه های شارژ برای دست یابی به سیاست «تحرک سبز» است. هرچند که شرکت های آمریکایی در حال مذاکره و راه اندازی نیروگاه های برق و ایستگاه های شارژ مناسب برای خودروهای الکتریکی در این کشور هستند، گفتنی است اگر تولید انبوه خودروهای الکتریکی در این کشور آغاز شود، مقدار نفت مصرفی در این کشور ذخیره و به بازارهای خارجی صادر می شود.

ترکیه سیزدهمین خودروساز دنیا

علیرغم اینکه صنعت خودروسازی ترکیه قدمت خودروسازی در کشور ما را نداشته و وابستگی شدیدی به قطعه سازان داخلی دارد، اما سال ۲۰۲۲ این کشور سیزدهمین خودروساز بزرگ جهان از نظر حجم تولید و چهارمین قطعه ساز بزرگ دنیا معرفی شد. این کشور طی پنج سال گذشته زیرساخت مناسبی برای تولید خودروهای الکتریکی در کشورش ایجاد کرده است، ترکیه به دلیل تولیدکننده قطعات اصلی خطوط تولید خودروسازانی مانند تویوتا، فورد، هیوندای، رنو و فیات توانسته به تکنولوژی تولید خودروهای الکتریکی دست یابد.

سال ۲۰۲۰ ترکیه از خودرو الکتریکی خود با نام «توگ» رونمایی کرد، این کشور قصد دارد سالانه ۱۷۵ هزار دستگاه از این شاسی بلند سایز متوسط را تولید و عرضه بازار کند

البته این تکنولوژی وابسته به خودروسازان مذکور بوده و قطعه سازان این کشور امیدوار به سرمایه گذاری سازندگان مذکور در کشورشان جهت سرمایه گذاری در پروژه خودرو برقی شان بودند. سال ۲۰۲۰ ترکیه از خودرو الکتریکی خود با نام «توگ» رونمایی کرد، این کشور قصد دارد سالانه ۱۷۵ هزار دستگاه از این شاسی بلند سایز متوسط را تولید و عرضه بازار کند.

چرخش خاورمیانه به سمت خودروهای برقی|جای خالی صنعت خودرو کشور در بازار منطقه

هرچند که در حال حاضر خودروهای برقی در ترکیه توسط شرکت خودروسازی فورد تولید می شود، این شرکت محصولاتی مانند وانت ای-ترنسیت را در ترکیه مونتاژ می کنند. هرچند که برند کارسان با بهره گیری از تکنولوژی فورد در حال تولید و صادرات مینی بوس و اتوبوس برقی در ترکیه هستند.

مصر خودروساز الکتریکی می شود

کشور مصر در دهه ۶۰ میلادی تلاش کرد که صنعت خودروسازی داخلی با تقلید از ایران راه اندازی کند، حاصل این تلاش تاسیس شرکت خودروسازی «رامسس» شد که شش خودرو روز را تولید می کرد، اما به دلیل کیفیت پایین در بازار این کشور اقبال مناسبی کسب نکرد و در نتیجه ورشکست شد.

تا پایان سال میلادی جاری جنرال موتورز طی همکاری با المنصور اتوموتیو یک شاسی بلند تمام الکتریکی را در مصر تولید خواهند کرد

در اوایل سال ۲۰۲۲ عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر اعلام کرد: «تا سال ۲۰۲۳ شاهد تولید خودروهای الکتریکی در کشور خواهیم بود.» به نظر می رسد که السیسی به آرزویش خواهد رسید چرا که تا پایان سال میلادی جاری جنرال موتورز طی همکاری با المنصور اتوموتیو یک شاسی بلند تمام الکتریکی را در مصر تولید خواهند کرد. واحد خاورمیانه ای جنرال موتورز اعلام کرده است که این گروه خودروساز برنامه تولید ۱۳ محصول الکتریکی جدید در خاورمیانه را دارد. در همین حال شرکت خودروسازی النصر متعلق به ارتش مصر نیز با خودروسازان چینی وارد مذاکره برای تولید خودروهای الکتریکی در این کشور شده است.

چرخش خاورمیانه به سمت خودروهای برقی|جای خالی صنعت خودرو کشور در بازار منطقه

از نظر زیرساخت مصر نیاز به محرک داشت تا خود را آماده استفاده از محصولات الکتریکی کند، نشست آب و هوای کوپ۲۷ نیز این محرک را برای سیاستگذاران صنعتی این کشور فراهم کرد. تا پیش از نشست مذکور در این کشور فقط ۴۴۰ ایستگاه شارژ وجود داشت، اما بعد از این نشست ایستگاه های شارژ برقی در مصر به حدود ۷ هزار جایگاه رسید. این ایستگاه ها انرژی خود را از مزرعه های پنل خورشیدی نصب شده در جنوب مصر تامین می کنند، این مورد می تواند تا پایان سال میلادی جاری کمک شایانی به توسعه خودروهای الکتریکی در این کشور کند.

جایگاه ایران در منطقه

صنعت خودرو داخل کشور سال های گذشته موفق به طراحی و ساخت محصولات الکتریکی و هیبریدی مانند: تیبا برقی، دنا هیبریدی و رانا برقی شده بود. اما به دلیل ضعف زنجیره تامین و نبود قانون و استانداردهای خودروهای الکتریکی در کشور به تولید انبوه نرسید. اکنون مپنا به عنوان تامین کننده جایگاه های شارژ محرکی برای خودروسازان در راستای تولید خودروهای الکتریکی فراهم کرده است.

گروه صنعتی ایران خودرو نیز اخیرا اعلام کرده به زودی تارا الکتریکی را عرضه بازار خواهد کرد، از سوی شاهد هستیم که گروه بهمن نسخه الکتریکی فیدلیتی را به کشور آورده است

گروه صنعتی ایران خودرو نیز اخیرا اعلام کرده به زودی تارا الکتریکی را عرضه بازار خواهد کرد، از سوی شاهد هستیم که گروه بهمن نسخه الکتریکی فیدلیتی را به کشور آورده است. شاید حضور این دو محصول الکتریکی در بازار داخلی نقطه قوتی در راستای تولید بیشتر محصولات پاک و جدید در کشور باشد. به دلیل نبود استراتژی خودروسازی در گذشته و عدم توجه سیاستگذاران صنعتی به رشد خودروهای الکتریکی در دنیا و تغییر استراتژی انرژی در حمل و نقل، اکنون کشور ما در منطقه محصولی جهت رقابت با سایر خودروهای الکتریکی ندارد.

چرخش خاورمیانه به سمت خودروهای برقی|جای خالی صنعت خودرو کشور در بازار منطقه

اگر برنامه ای جهت تولید محصولات الکتریکی برای صادرات در کشور تعریف نشود، بزودی شاهد ورود خودروهای الکتریکی مصری و ترکیه ای در کشور خواهیم بود. این درحالی است که سابقه خودروسازی و قطعه سازی در کشور بسیار طولانی تر از کشورهای مذکور در این گزارش است. عدم تولید خودرو روز در کشور سبب شده که جای خالی خودروسازان داخلی در منطقه خاورمیانه به وسیله برندهای چینی، آلمانی، آمریکای و کره ای پر شود.

کد خبر: ۲۰۲٬۷۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
      0 0
      تولید خودرو برقی در خاورمیانه کمی تبلیغاتی هست ، سالها طول میکشد که امواج تغییرات صنعت خودرو به این منطقه برسد ، بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد تنها ترکیه از زیر ساخت های لازم برای قطعه سازی برخوردار هست ، همچنین قدرت خرید هم مهم هست . احتمال زیاد شرق اسیا پرچمدار خواهند بود بعد تولید انبوه زنجیره قطعه جهانی و اشباع بازار شرق ، به مرور زمان بازارهای جدید هم دست به تغییر تکنولوژی میزنند اما این گذاری بسیار ارام و تدریجی هست که حداقل یک دهه طول خواهد کشید . امکان دارد تا انزمان هم منسوخ شود .