۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۳
قاچاق یا دلالی، خروجی لایحه ساماندهی تجارت مرزی نخواهد بود
عضو هیات رئیسه مجلس:

قاچاق یا دلالی، خروجی لایحه ساماندهی تجارت مرزی نخواهد بود

رشیدی، عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به خصوص لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان، گفت: مجلس تلاش می‌کند تا قاچاق کالا یا دلالی، خروجی این لایحه نباشد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، محمد رشیدی در خصوص لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان، گفت: تعدادی از مخالفان این لایحه اذعان دارند که این نوع ساماندهی ممکن است به قاچاق در مرزها رسمیت ببخشد اما بر اساس آنچه دولت اعلام کرده، هدف لایحه بهبود وضعیت مرزنشینان و ساماندهی مرزهای کشور است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، افزود: اگر قرار باشد به موجب این لایحه دلالان بخواهند از ظرفیت کولبران استفاده کنند، مشکل ایجاد خواهد شد. دو فورویت این لایحه در صحن مجلس به تصویب رسید و امیدواریم زمینه ساز تصویب قانون منسجم برای کولبران باشد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس یازدهم یادآور شد: در جریان تصویب لایحه باید تمام ابعاد آن را در نظر بگیریم تا آفت یا آسیبی رخ ندهد. با ارایه پیشنهادات در جریان رسیدگی به این لایحه تلاش خواهیم کرد که از دل این لایحه، قاچاق کالا یا دلالی خارج نشود. با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در مرز وجود دارد، این کار امکان پذیر است.

وی ادامه داد: این لایحه باید دستاورد ارزشمندی برای مرزنشینان به ویژه کولبران داشته باشد. مرزنشینان در طول ۸ سال جنگ تحمیلی از کشور دفاع و مرزداری کردند اما مردم این مناطق از وضعیت معیشتی و اشتغال مناسب برخوردار نیستند.

رشیدی در ادامه به منابع اندک مرزبانی و استان‌های مرزی در بودجه‌های سنواتی اشاره کرد و گفت: با توجه به مباحث امنیتی مرزها و انسداد مرزها منابع لازم باید به این بخش اختصاص داده شود اما طی دو سال اخیر اعتبارات مناسبی برای این مناطق در نظر گرفته نشده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ۳۷۰ کیلومتر مرز مشترک ایران و عراق در استان کرمانشاه، افزود: ما به این وضعیت اعتراض داریم و بارها به رئیس سازمان برنامه و بودجه متذکر شدیم. با توجه به شرایط منطقه و مسائل التهاب آفرین در برخی از مرزهای کشور، ممکن است مشکلاتی رخ دهد لذا با افزایش منابع، مرزها را باید به لحاظ امنیتی و اقتصادی تقویت کنیم.

عضو هیات رئیسه مجلس یازدهم، تصریح کرد: موضوع مرزنشینان یکی از موضوعاتی است که برای تقویت اقتصاد مرز، تامین معیشت مرزنشینان، مدیریت واردات کالا و کاهش قاچاق کالا و ارز، رونق گردشگری مرزی و همچنین ایجاد اشتغال پایدار برای مرزنشینان با رعایت ملاحظات امنیتی و اقتصادی حاکم بر مرزها و ایجاد توازن میان حقوق عمومی و حقوق مرزنشینان، دولت این لایحه را تقدیم مجلس کرده است.

کد خبر: ۲۰۲٬۷۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha