۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
رنج طولانی مدت داروسازان از عدم سرمایه‌گذاری پایدار| صادرات دارو همچنان روی کاغذ
به دنبال کمبود تولید دارو در کشور مطرح شد؛

رنج طولانی مدت داروسازان از عدم سرمایه‌گذاری پایدار| صادرات دارو همچنان روی کاغذ

قیمت‌گذاری دستوری دارویی در کشور ما سبب شده تا به نوعی بسیاری از شرکت‌های خصوصی تولیدکننده دارو برای تولید با معضلات متعددی روبرو باشند.

احمدرضا صباغی؛ بازار:صنعت دارو به عنوان یکی از صنایع پیش‌رو در کشور همواره در فصول سرد نیاز بسیاری از بیماران و مردم مختلف را در زمینه‌های متعدد برطرف کرده است. در شرایط کنونی این صنعت مهم کشور با معضلات مختلفی روبرو شده است که موجب بروز کمبود دارو در ایران شده است.

افزایش افسارگسیخته قیمت انواع دارو در کشور از یک طرف و بروز مشکلات مختلفی همچون تامین مواد اولیه برای داروسازان از طرف دیگر سبب شده است تا امروز شاهد این رخداد باشیم که صنایع داروسازی ایران با کاهش تولید محصول به نوعی در مسیری قدم گذاشته‌اند.

ارائه راه‌حل‌ها و راهکارهای گره‌گشا برای اینکه بتوانیم صنایع دارویی کشور از گرداب مشکلات کنونی نجات دهیم اهمیت بالایی دارد. در حقیقت تداوم مشکلات کنونی در صنعت دارو ایران سبب خواهد شد تا به نوعی شاهد استمرار کمبود دارو در کشور باشیم که ادامه این روند تاثیر منفی را روی بیماران محتاج به دارو را خواهد داشت.

به‌منظور ارائه راهکارهای قابل اجرا و عملیاتی برای حل معضلات در صنعت داروی کشور با دوتن از کارشناسان و فعالان برجسته حوزه داروی کشور مصاحبه کرده‌ایم، تا نظر آنها را درباره این موضوع مهم جویا شویم.

مسئولان عالی کشور بارها بر این موضوع مهم تاکید کرده‌اند که افزایش قیمت دارو برای مردم پذیرفته نیست ولی متاسفانه باز هم شاهد هستیم که مسئولان دارویی ایرانی همچنان ساز مخالف با مسئولان عالی کشور می‌زنند و بر تبدیل نرخ ارز ترجیحی به نرخ ارز نیمایی در صنعت دارو تاکید ویژه دارند

گرانی ۵۰ تا ۸۰ درصدی قیمت دارو در کشور توجیهی ندارد

رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی با اشاره به اینکه عدم ثبات نرخ ارز از یک طرف و تشدید تحریم‌های ظالمانه از طرف دیگر مشکلات داروسازان ایرانی را دوچندان کرده است، گفت:حذف نرخ ارز حمایتی برای بعضی از داروها و تبدیل آن به نرخ ارز نیمایی سبب شده است تا شاهد گرانی بی حد و مرز در بعضی از داروهای خارجی و حتی بعضی از داروهای ساخت داخل کشور باشیم.

فرامرز اختراعی گفت: نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که مواد اولیه برخی از داروهای ساخت داخل هم از خارج وارد می‌شوند و به نوعی افزایش نرخ ارز روی قیمت این داروها هم تاثیر مستقیم خواهد داشت.

وی افزود:تولید بسیاری از داروهای خارجی در داخل کشور امکان‌پذیر است به شرطی که بتوان مواد اولیه آن را با قیمت مناسب به کشور وارد کرد. کارخانه‌های متعدد داروسازی ایرانی با برخورداری از نیروی انسانی نخبه و ماهر به نوعی توانایی ساخت داروهای خارجی را دارند اما در این مسیر بکارگیری تکنولوژی و واردات مواد اولیه با قیمت مناسب به داخل کشور مهم است و دولت باید در این مسیر به داروسازان ایرانی کمک ویژه کند.

اختراعی با انتقاد از ناهماهنگی بین سیاست‌های اتخاذ شده در صنعت داروی کشور گفت: مسئولان عالی کشور بارها بر این موضوع مهم تاکید کرده‌اند که افزایش قیمت دارو برای مردم پذیرفته نیست ولی متاسفانه باز هم شاهد هستیم که مسئولان دارویی ایرانی همچنان ساز مخالف با مسئولان عالی کشور می‌زنند و بر تبدیل نرخ ارز ترجیحی به نرخ ارز نیمایی در صنعت دارو تاکید ویژه دارند.

رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی اضافه کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید در جهت افزایش بودجه دارویی کشور قوانینی را تصویب کنند که این قوانین بتوانند در جهت کنترل قیمت دارو موثر واقع شوند. در حقیقت سیاست‌های دارویی کشور باید به نوعی اتخاذ شوند که سبب افزایش قیمت دارو در کشور نشوند.

اختراعی اضافه‌کرد:اگر قیمت انواع داروهای عرضه شده در کشور را در سال جاری نسبت به سال گذشته مقایسه کنیم متوجه این موضوع مهم خواهیم شد که بیشتر اقلام دارویی در ایران با افزایش قیمت ۵۰ تا ۸۰ درصدی روبرو بوده‌اند که دولت باید برای مقابله با این گرانی بی‌حساب و کتاب راهکارهای اساسی را در نظر گرفته و عملیاتی کرد.

متاسفانه در سال‌های گذشته روی صنعت دارو در کشور سرمایه‌گذاری نشده است و دولت و مجلس باید برای انجام سرمایه‌گذاری راهکارهای مهمی را عملیاتی کنند

هیچ‌گونه سیاست درستی در موضوع صادرات دارو برای کشور تعریف نشده است

مهدی پیرصالحی از مدیران سابق صنعت حوزه داروی کشور با بیان اینکه باید افزایش پرداخت هزینه‌های درمانی برای هر بیمار به کمتراز ۲۵ درصد برسد، گفت: در شرایط کنونی این سهم بیش از ۵۰ درصد است و فاصله زیادی با نتیجه مطلوب وجود دارد.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های فعال در صنعت داروسازی کشور هم‌اکنون عمری بیش از ۴۰ تا ۵۰ سال دارند، گفت: باید برای نوسازی دستگاه‌هایی که در صنعت دارو نقش مهمی در ساخت دارو دارند.

پیرصالحی تصریح‌کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته روی صنعت دارو در کشور سرمایه‌گذاری نشده است و دولت و مجلس باید برای انجام سرمایه‌گذاری راهکارهای مهمی را عملیاتی کنند.

وی با اشاره به اینکه موضوع صادرات دارو در ایران همچنان به عنوان یک حلقه‌مفقوده محسوب می‌شود، تاکیدکرد: هیچ‌گونه سیاست درستی در موضوع صادرات دارو برای کشور تعریف نشده است و تداوم این موضوع سبب شده تا ایران را نتوانیم به عنوان یک قدرت منطقه‌ای در صنعت دارو محسوب کنیم.

این مدیر سابق صنعت داروسازی کشور تصریح کرد: ورود تکونولوژی ساخت دارو به کشور نیازمند دیپلماسی قوی در حوزه بهداشت و درمان است که متاسفانه این موضوع در ایران چندان پررنگ نبوده شده است.

پیرصالحی افزود:قیمت‌گذاری دستوری دارویی در کشور ما سبب شده تا به نوعی بسیاری از شرکت‌های خصوصی تولیدکننده دارو برای تولید با معضلات متعددی روبرو باشند. از طرف دیگر باید به این موضوع مهم اشاره کرد که عدم حمایت دولت از شرکت‌های خصوصی تولید دارو و رقابت نابرابر آنها با شرکت‌های دولتی تولیدکننده دارو موجب شده تا فعالان بخش خصوصی تولید دارو در ایران به شدت کاهش پیدا کند.

کد خبر: ۲۰۲٬۶۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha