۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲
بوی امید در بازار جهانی/ قیمت نفت به بالای ۴۰ دلار می‌رسد؟
سفیر سابق ایران در اوپک: هیجان زده نشوید!

بوی امید در بازار جهانی/ قیمت نفت به بالای ۴۰ دلار می‌رسد؟

با وجود افزایش بهای نفت برنت به ۳۴.۶ دلار اما خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک می‌گوید که کشورهای صادرکننده از بهبود ایجاد شده در بازار نباید هیجان زده شوند. هرچند که او احتمال منفی شدن دوباره بهای نفت را ضعیف می‌داند، اما گفت: اگر کشورها به تعهدات خود پایبند نباشند، قیمت طلای سیاه دوباره نزولی می‌شود.

بازار؛ گروه انرژی: وضعیت قیمت نفت در حال اصلاح شدن است. قیمت نفت برنت به ۳۴ دلار و ۶۲ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۱۱ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش یافت و به ۳۱ دلار و ۹۳ سنت در هر بشکه رسید. بانک آمریکایی گلدمن ساکس با اشاره به رفع تدریجی محدودیتهای قرنطینه کرونا که تقاضا برای نفت را بهبود داده و کاهش سریعتر از حد انتظار تولید، اعلام کرد ریسک سقوط شدید قیمت نفت کاهش پیدا کرده است. با این وجود محمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک به خبرنگار بازار می‌گوید که کشورهای صادرکننده نفت از افزایش قیمت‌های در بازار جهانی نباید خیلی هیجان زده شوند و چراکه اگر به تعهدات خود در کاهش تولید پایبند نباشند، خیلی زود قیمت‌ها دوباره روند نزولی به خود خواهد گرفت. 

او با اشاره به افت حدود ۲۰ میلیون بشکه ای تقاضا در بازار جهانی گفت: کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک تولیدات خود را حدود ۱۹ میلیون بشکه در روز کاهش دادند و همین مساله به بهبود وضعیت بازار کمک کرد. نماینده سابق ایران در اوپک همچنین پیش‌بینی می‌کند که با حفظ وضعیت فعلی قیمت‌های نفت در بازار جهانی به بالای ۴۰ دلار هم برسد.

احتمال ضعیف منفی شدن دوباره قیمت‌ها در بازار
مصرف نفت چین تقریباً به سطح قبل از ویروس کرونا برگشته است، درحالی‌که افزایش فروش سوخت هند نشان می‌دهد که محدودیت‌ها کاهش‌یافته است. به ایتالیایی‌ها اجازه بازگشت به رستوران‌ها داده‌شده، در نیویورک قرار است منطقه ششم به‌عنوان یکی از مناطقی که بیشترین ضربه را خورده است، باز شود. در اروپا و آمریکای شمالی به دنبال شروع به کار دوباره اقتصاد هستند. روز دوشنبه هم بعدازاینکه شرکت بیو تکنولوژی Moderna صحبت‌های امیدوارکننده‌ای درباره آزمایش موفق واکسن کرونا را مطرح کرد، قیمت نفت خام افزایش یافت.

نماینده سابق ایران در اوپک اما می‌گوید: ما در برابر یک ویروس کاملا غیر قابل پیش بینی مواجه هستیم. ممکن است با شیوع موج سوم ویروس کرونا دوباره محدودیت‌های قرنطینه ای افزایش پیدا کند و تقاضا در بازار جهانی افت یابد. اما با توجه به وضعیتی که در بازار شاهد هستیم، منفی شدن دوباره قیمت نفت بعید است.

او می‌گوید: منفی شدن قیمت نفت یک اتفاق نادر بازار جهانی بود که فکر نمی کنم دوباره تکرار شود.

بازگشت تعادل به بازارها با اتحاد اوپک و غیر اوپکی‌ها
براساس توافق صورت گرفته کشورهای عضو اوپک تولیدات خود را ۹.۷ میلیون بشکه کاهش داده اند. شرکت‌های رهگیری آمار کشتیرانی اعلام کرده‌اند که اوپک پلاس صادرات نفت خود را در نیمه اول ماه مه به شدت کاهش داده است که نشان دهنده شروع قوی در پایبندی به پیمان جدید کاهش تولید است. هیرویوکی کیکوکاوا، مدیرکل تحقیقات شرکت نیسان سکیوریتیز در این باره اظهار کرده: خوش بینی سرمایه گذاران بهبود یافته زیرا اوپک پلاس ظاهرا همان طور که برای ماه جاری وعده داده بود تولیدش را کاهش داده است و کاهش تولید داوطلبانه بیشتری در ژوئن انجام خواهد گرفت. هم زمان با کاهش تولید اوپک، کشورهای غیر اوپکی هم تولیدات خود را کاهش داده و  همراه اوپکی‌ها در بهبود وضعیت بازار شده اند. نماینده سابق ایران در اوپک می‌گوید: تقاضا در بازار جهانی حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون بشکه افت پیدا کرده است. در چنین شرایطی نمی توان انتظار داشت که اوپک با کاهش ۹.۷ میلیون بشکه ای بتواند بازار را به تعادل برساند. خطیبی می‌گوید : بدون همراهی کشورهایی همچون آمریکا، کانادا، نروژ، آرژانتین و بزریل در کاهش تولیدات خود بهبود وضعیت بازار نامممکن به نظر می‌رسید.

مطابق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، EIA، تولید نفت از هفت حوزه بزرگ نفت شیل آمریکا ماه آینده با کاهش ۱۹۷ هزار بشکه ای رکورد جدیدی از افت تولید ثبت می‌کند. اویل پراس می‌گوید که تولید نفت هفت حوزه بزرگ نفتی ایالات متحده از ۸.۰۱۹ میلیون بشکه در روز به ۷.۸۲۲ میلیون بشکه در روز در این ماه سقوط کند که این میزان بیشترین کاهش یک ماهه تولید نفت تاکنون است. بیشترین کاهش از حوزه پرمین با ۸۷ هزار بشکه کاهش است و دیگری حوزه ایگل فورد با ۳۶ هزار بشکه کاهش. هر هفت حوزه نفتی شیل با کاهش تولید مواجه هستند. به گزارش EIA کاهش تولید این ماه و ماه آینده با اینکه چشمگیر است اما نظر به شرایط بازار تعجب آور نیست.

کد خبر: ۲۰٬۲۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha