۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵
اقامه نماز باید در نظام اداری، اقتصادی و همه نظامات ما جلوه پیدا کند
رئیس جمهور:

اقامه نماز باید در نظام اداری، اقتصادی و همه نظامات ما جلوه پیدا کند

رئیس جمهور در بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز گفت: نماز یکی از راه‌های مهم حفظ جامعه در مقابل آسیب‌های اجتماعی به شمار می‌رود که در اصلاح نظام اداری، اقتصادی و اجتماعی تاثیرگذار است.

به گزارش بازار، سید ابراهیم رییسی امروز پنجشنبه در بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز اظهار داشت: کارکردهای نماز در جامعه جایگاه ارزشمندی دارد، نماز جلوه های فکر بنده و عمل صالح را برای انسان سالک رقم می زند. حقیقتاً نماز هم در اندیشه انسان سالک و هم در اخلاق فاضله و کریمه او و هم در عمل بسیار اثربخش است و در انسان سازی شاید هیچ عطایای الهی همانند نماز نباشد.

رئیس جمهور بیان داشت: نماز در ساختن فرد و جامعه تاثیرگذار است و همه انبیا الهی هم نسبت به صلاة توصیه شدند و امر به صلاه کردند و در آیات نورانی قرآن هم بر نماز تاکید شده است.

وی احکام و آداب را از جلوه‌های مهم نماز عنوان کرد و گفت: احکام، اجزا و آنچه مربوط به آداب و شرایط نماز می‌شود، بسیار مهم است، اما وقتی انسان با اسرار نماز در ارتباط قرار می‌گیرد، روحیه او متعالی می‌شود و وقتی نماز یک فردی بالا برود، آن نمازخوان نیز با نماز خود بالا می‌رود.

آیت الله رییسی با بیان اینکه به برکت پیروزی انقلاب اسلامی امر و توصیه همه انبیای عظام الهی به نماز و جامعه نمازخوان مورد توجه خوبی قرار گرفته است، اظهار داشت: باید از همه زحماتی که در این مدت برای توجه و اقامه نماز کشیده شده است، قدردانی کرد، اما با وجود کارهای بسیاری که انجام شده است، با آنچه باید فاصله بسیاری داریم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دست‌اندرکاران بسیاری در حوزه نماز فعال هستند، تصریح کرد: مقتدای بصیرت آفرین ما هر ساله با پیام‌های خود به اجلاس سراسری نماز، یک فضای جدید را برای پرداختن به نماز برای همه ائمه جمعه، مسوولان و دست اندرکاران در کشور ایجاد می‌کنند. پیام‌های رهبر انقلاب پیام‌های جامعی است که همه جامعه را نسبت به موضوع نماز حساس می‌کند.

آیت الله رییسی با تشکر از فعالیت‌های چندین ساله حجت‌الاسلام قرائتی برای ترویج فرهنگ نماز و و نمازخوانی تصریح کرد: اجلاس نماز با تلاش های حجت الاسلام قرائتی به عنوان شخصیت مخلص در میدان در سراسر کشور برگزار می شود، در مساجد و نمازخانه ها، مدارس و دانشگاه ها فعالیت هایی بسیار انجام شده و باید نسبت به این اقدامات انجام شده، از همه دست اندرکاران این حوزه قدردانی کرد.

رئیس‌جمهور اقامه نماز، پرداخت زکات و امر به معروف و نهی از پلشتی‌ها را چهار پایه و رکن اساسی نظام اسلامی عنوان کرد و گفت: اقامه نماز باید در همه شئون جامعه و زندگی انسان اعم از نظام اداری، نظام اقتصادی، نظام سیاسی، نظام اجتماعی و همه نظامات ما جلوه پیدا کند و مبتنی بر صلات و اقامه آن باشد.

وی افزود: نماز توجه به خدا و قانون خدا و بایدها و نبایدهای الهی را به انسان می آموزد. آثار حضور یک انسان نمازخوان علاوه بر جنبه فردی که برای خودش دارد، برای جامعه نیز موثر است. ارتباط با مردم در پرتو ارتباط با خداست. انسان نمازخوان توجه به دیگران دارد و احساس مسئولیت هم در پرتو نماز شکل می گیرد.

آیت الله رییسی امر به معروف و نهی از منکر را برای اصلاح جامعه ضروری دانست و گفت: باید به روح نماز توجه کنیم حضور قلب در نماز مهم است و باید نسبت به اقامه نماز حساس باشیم.

وی توجه به نماز را رمز استقلال، آزادی و برپایی نظام جمهوری اسلامی عنوان کرد و افزود: هجمه‌هایی که به اهل نماز وارد می‌شود نشان می‌دهد که اقامه نماز مسأله محوری در کشور است. اقامه نماز و توجه به فرهنگ نماز جامعه، مردم و کشور ما را از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون از فتنه‌ها و توطئه‌ها حفظ کرده است.

رئیس جمهور با محکومیت اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم در اروپا که مدعی مهد آزادی بودن است، تأکید کرد: کسانی که به قرآن کریم و بهترین مخلوق خدا، یعنی پیامبر (ص) اهانت می‌کنند، بدانند که به همه ادیان ابراهیمی و بشریت اهانت کرده‌اند.

آیت الله رییسی اظهار داشت: این کار زشت و موارد اینچنینی به نام آزادی بیان صورت می‌گیرد که در واقع بدترین نوع اهانت‌ها به بشریت محسوب می‌شود. در سراسر عالم هیچ‌کس این حرکت را قبول نمی‌کند چرا که ضدآزادی بیان و مسدودکننده آزادی بیان در جوامع بشری است. اهانت به قرآن و ادیان الهی، حرکتی زشت، کریه و مطرود است.

وی ادامه داد: اگر امروز بخواهیم فهرست بلند و بالایی از جنایت‌های اروپایی‌ها را ارائه کنیم، کیفرخواست بلندی علیه آنها صادر می‌شود. اروپایی‌ها که خود را مدعی حقوق بشر می‌دانند، باید در جایگاه متهم پاسخگوی افکار عمومی و مسلمانان باشند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب به بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز، گفت: در دوره‌های برگزاری اجلاس سراسری نماز، ۲۹ پیام از سوی مقام معظم رهبری صادر شده که این پیام‌ها چراغ راهی برای دست‌اندرکاران، مجریان، اهل فرهنگ و جامعه‌شناسان است.

رییسی افزود: ستاد اقامه نماز، فرهنگیان، دانشگاهیان، طلاب و جوانان باید اقدامات بزرگی را برای تحقق منویات رهبر انقلاب در زمینه اقامه نماز انجام دهند. دولت خود را موظف به پیگیری و تحقق منویات رهبر انقلاب در زمینه اقامه نماز و ارائه سبک زندگی نمازمحور برای همه می‌داند.

وی تصریح کرد: کسانی که در زمینه اقامه نماز در کشور نقش‌آفرینی می‌کنند، مخاطبان خاص پیام رهبر انقلاب به بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز هستند و ما هم مجری این دستورات در کشور هستیم و باید تلاش کنیم نماز در سازمان‌ها و هر کوی و برزنی اقامه شود.

رئیس جمهور گفت: نماز نسخه شفابخش، آرامش‌بخش و هدایتگر تمام انسان‌ها است و جامعه را از تنگناها خارج کرده و به آرامش می‌رساند.

رییسی با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای تبلیغی و رسانه‌ای برای جذب افراد، عملکرد درست مسئولان است، افزود: مدیران در هر سطحی بدانند که نماز بهترین تبلیغ برای رفتار آنهاست. صداقت در گفتار، کردار، عملکرد صحیح، ارتباط با مردم و مردم‌محوری ریشه در اقامه نماز دارد.

رییسی با تأکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر برای اصلاح جامعه بسیار مؤثر است، تصریح کرد: به همه دوستان و مدیران عرض می‌کنم که باید به روح نماز توجه کنند و حضور قلب در نماز برای آنها بسیار مهم است. همچنین وزرا، استانداران و همه مسئولان باید نسبت به اقامه نماز در ادارات حساس باشند.

رئیس جمهور گفت: توجه به نماز و توسعه فرهنگ نورانی اقامه نماز در همه سطوح جامعه اسلامی راهکار جامعی برای برون‌رفت از مشکلات فعلی است. توجه و اقامه نماز مشکلات روحی، روانی و سرخوردگی‌های اجتماعی و اقتصادی را از بین می‌برد.

کد خبر: ۲۰۲٬۵۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha