۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
افزایش قیمت گوشت قرمز در استان گلستان | اقلام پروتئینی از سفره مردم پر کشید
بازار بررسی می‌کند؛

افزایش قیمت گوشت قرمز در استان گلستان | اقلام پروتئینی از سفره مردم پر کشید

گرگان- افزایش چشم‌گیر قیمت گوشت در استان گلستان سبب شده تا گروه زیادی از مردم توان خریداری کردن آن را مانند سابق نداشته باشند.

الهام رئوفی فر؛ بازار: به نظر می رسد اصرار دولت بر قیمت گذاری دستوری و گلایه تولیدکنندگان گوشت از گرانی خوراک دام پس از حذف ارز دولتی ماه ها است مناقشه ای بین بخش خصوصی و دولت را ایجاد کرده است اختلاف نظری که قربانی نخست آن مصرف کننده محسوب می شود زیرا برخلاف آنچه دولت از پرداخت یارانه نقدی در نظر داشت این روزها قیمت خرید یک کیلوگرم گوشت قرمز به حداقل یارانه دریافتی هر فرد نزدیک شده است.

مرثیه کشتار دام به واسطه بی پولی دامداران بارها در رسانه ها مطرح شد اما به واسطه بی توجهی به آن امروز شاهد افزایش ۳۰ درصدی قیمت گوشت قرمز در فروشگاه های پروتئینی استان در یک ماه گذشته بودیم. این اتفاق در حالی رخ داده که بسیاری از دهک های کم درآمد پیش از این افزایش قیمت، توان خرید گوشت کیلویی ۲۳۰ هزار تومانی را هم نداشتند و حالا قیمت این کالا قدری دست نیافتنی تر شده و به کیلویی ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.

مردم توان خرید ندارند

یک شهروند گرگانی در این باره به خبرنگار بازار می گوید: پس از تخصیص مبلغی به عنوان معیشتی برای خانوارهای کم درآمد، افزایش قیمت ها سرسام آور شده و مردم توان خرید پروتئین را حتی به میزان کم ندارند. لباس سایز بزرگ مردانه

شاهد افزایش ۳۰ درصدی قیمت گوشت قرمز در فروشگاه های پروتئینی استان گلستان هستیم

ثریا قادری که مادر یک کودک خردسال دو نوجوان است، تغذیه مناسب فرزندانش را یک دغدغه می داند و می افزاید: پیش از افزایش قیمت ها در ابتدای سال هم تغذیه ای استاندارد برای فرزندانمان به واسطه گرانی نمی توانستیم مهیا کنیم، اما این روزها این مساله دیگر غیرممکن شده است.

او از افزایش چند برابری مرغ و گوشت قرمز در سال جاری انتقاد می کند و می گوید: مبلغی که به عنوان یارانه دولت پرداخت می کند حتی جبران گوشه ای از این تورم ها نیست ادامه زندگی با این روند افزایش قیمت ها برای خانواده ها نگران کننده شده تاجاییکه اغلب اقشار متوسط هم اکنون توان تهیه بسیاری از کالاها را ندارند لذا خواستار نظارت بیشتر بر بازار هستیم.

افزایش قیمت گوشت قرمز در استان گلستان | اقلام پروتئینی از سفره مردم پر کشید

قاچاق گرانی را تشدید کرد

به باور برخی کارشناسان، عدم بارندگی، کمبود علوفه و نرسیدن نهادهای دامی به دست دامداران و مهمتر از همه، افزایش چند برابری قیمت خوراک دام و کاهش نقدینگی دامداران از دلایل فروش دام ها در ماه های اخیر بوده که در نهایت باعث این افزایش قیمت شده است. چندی پیش فریدون عباسی دوانی عضو کمیسیون انرژی مجلس، قاچاق دام را از دلایل گرانی گوشت مطرح کرده و خواستار واردات دام زنده به کشور شده بود. به اعتقاد این مسئول، ناهماهنگی بین دستگاه ها از دیگر دلایل ایجاد پدیده گرانی گوشت قرمز است.

نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی نیز از افزایش بیش از ۳۰ درصدی گوشت قرمز در یک ماهه گذشته انتقاد می کند و به خبرنگار بازار، می گوید: این گرانی ها منجر به کوچک تر شدن مجدد سفره مردم به ویژه اقشار کم درآمد و آسیب پذیر می‌شود از سوی دیگر پیشنهاد می‌کنیم دولت نهاده های دامی را با قیمت مناسب‌تری تامین و در اختیار دامداران قرار دهند.

اصرار دولت بر قیمت گذاری دستوری و گلایه تولیدکنندگان گوشت از گرانی خوراک دام پس از حذف ارز دولتی ماه ها است مناقشه ای بین بخش خصوصی و دولت را ایجاد کرده است

عبدالجلال ایری خواستار مدیریت و نظارت بیشتر بر مرزهای کشور شد و گفت: کنترل مناسب مرزها مانع قاچاق گسترده دام می شود ضمن اینکه دولت همزمان با عرضه گوشت منجمد باید این بازار را مدیریت کند.

با وجود طرح مشکل دامداران مبنی بر گرانی نهاده های دامی و کاهش نقدینگی دامداران ترتیب اثری به این موضوع داده نشد و حالا با افزایش یکباره قیمت گوشت قرمز، مدیران دولتی به دنبال راهکاری برای کنترل شرایط هستند.

هزینه های بالای تولید

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: به دلیل هزینه بالای تولید، دامدار رغبتی تولید ندارد و بدین ترتیب دامی که مناسب کشتار وجود ندارد و این موضوع باعث کاهش عرضه و افزایش قیمت گوشت قرمز می شود.

حسین پهلوانان تولید سالانه گوشت قرمز را ۳۰ هزار تن گوشت در استان می داند و می گوید: این تولید در سال جاری به ۲۵ هزار تن رسیده است برای پیشگیری از افزایش بیشتر قیمت گوشت قرمز، در حال تزریق گوشت منجمد به بازار هستیم تا بتوانیم از این طریق شرایط موجود را کنترل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه قیمت گوشت را عرضه، تقاضا و کشش بازار تعیین می کند، می افزاید: گوشت جزو کالاهای با اولویت یک و دو نیست تا دولت قیمت آن را تعیین کند بنابراین نرخ گذاری توسط سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و بر اساس کشش بازار اعلام می شود از سوی دیگر قیمت فعلی در واقع نرخی است که سازمان حمایت برای گوشت قرمز تعیین کرده اند لذا فروش گوشت با نرخی بالاتر از رقم اعلامی از سوی انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان، گران‌فروشی محسوب می شود.

افزایش قیمت گوشت قرمز در استان گلستان | اقلام پروتئینی از سفره مردم پر کشید

گوشت کیلویی ۳۰۰ هزار تومان

نائب رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان گلستان هم قیمت گوشت کیلویی ۳۰۰ هزار تومانی را تائید می کند و به خبرنگار بازار می گوید: کمبود مرتع در زمستان و گرانی خوراک دام باعث این افزایش قیمت است از سوی دیگر نرخ گوشت قرمز به قیمت ۳۰۰ هزار تومان شامل بره می شود درحالیکه اغلب گوشت های عرضه شده در مراکز فروش پروتئین، میش یا بز است.

موسی الرضا رضایی راهکار حل این مشکل را تقسیم بندی گوشت در کشتارگاه می داند و ادامه می دهد: با توجه به اینکه گوشت در این مرحله قابل نظارت و تشخیص است پس بسته بندی و قیمتگذاری آن در همین مقطع منطقی تر به نظر می رسد البته عرضه گوشت منجمد برای کنترل بازار اقدامی موثر است.

راهکار تقسیم بندی گوشت در کشتارگاه است

وی با بیان اینکه دولت باید زمان و مکان توزیع گوشت تنظیم بازار را از طریق رسانه ها و فضای مجازی اعلام کند تا مردم با آگاهی از زمان و مکان اقدام به خرید کنند، افزود: تنها در صورت نظارت درست بر توزیع گوشت منجمد، انحراف کاهش یافته و به این ترتیب مصرف آن در رستوران ها و آشپزخانه ها به حداقل خواهد رسید همچنین دولت اگر به دنبال پایداری قیمت ها در بازار گوشت است باید از دامدار با عرضه خوراک دام با قیمت کمتر حمایت کند.

مطابق آمارهای موجود امسال در مقایسه با سال گذشته کاهش ۱۱ درصدی عرضه گوشت قرمز را در کشتارگاه ها شاهد بودیم. آنگونه که از ظواهر امر پیداست افزایش چند برابری کالاهای اساسی ضمن کوچکتر کردن سفره مردم منجر به حذف محصولاتی مانند گوشت قرمز از سبد خانوار شده است بنابراین برای جلوگیری از احتمال بیماری های حاصل از سو تغذیه در سال های آینده عرضه کارت پروتئین یا تخصیص یارانه ای برای خرید اجباری محصولاتی نظر مرغ و گوشت قرمز ضروری به نظر می رسد.

کد خبر: ۲۰۲٬۲۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • دامدار IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
      1 1
      خدا حافظ دامداری سلام بر ماشین داری اگه دام زنده کیلویی۱۵۰هزار به بالا نباشه اکثر دامداران جمع خواهند کرد