۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۲:۲۸
نرخ دلار تحت تاثیر عوامل غیر اقتصادی| مدیریت نقدینگی راهی برای ثبات‌بخشی به بازار
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

نرخ دلار تحت تاثیر عوامل غیر اقتصادی| مدیریت نقدینگی راهی برای ثبات‌بخشی به بازار

لاهوتی، کارشناس اقتصادی گفت: نرخ دلار تحت تاثیر فضای سیاست داخلی و خارجی قرار دارد و عوامل غیر اقتصادی بر آن موثر واقع می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، مهرداد لاهوتی، نماینده سابق مجلس و کارشناس اقتصادی درباره فضای هیجانی خرید و فروش ارز گفت: در تمام دنیا ارز متناسب با تورم افزایش پیدا می‌کند، در کشور ما هم میزان تورم بر نرخ ارز تاثیرگذار است و این واقعیت را باید مورد توجه داشت و برای مدیریتش راهی پیدا کرد.

وی در ادامه بیان کرد: نکته دیگر این است که نرخ دلار بسیار تحت تاثیر فضای سیاست داخلی و خارجی قرار دارد و عوامل غیر اقتصادی بر آن موثر واقع می‌شود؛ بنابراین در صورتیکه رابطه کشور با دنیا منطقی‌تر شود، نگرانی‌ها در این زمینه کاهش پیدا خواهد کرد. اتفاقاتی مانند تلاش اخیر اروپائیان برای تحریم‌های جدید علیه ایران از جمله همین موارد است که تاثیر آن در نرخ ارز قابل مشاهده بود. برعکس آن هم به همین شکل تاثیر گذاشت، زیرا یکی از دلایلی که فضای ارزی کشور را نسبت به چند روز گذشته آرام‌تر کرد، عقب نشینی از این تصمیم ضد ایرانی بود.

نماینده سابق مجلس در این خصوص اظهار داشت: ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا نیز از نکات بسیار مهمی است که همواره کارشناسان بر آن تاکید داشته اند. منابع عرضه ارز در کشور فروش نفت، میعانات، گاز صادراتی و کالاهای غیر نفتی است و این امربرکسی پوشیده نیست، منتها کاری که دولت باید در دستور قرار دهد، ایجاد تعادل عرضه با تقاضا است. یکی از مشکلاتی که بر بازار ارز تاثیرگذار است، همخوان نبودن عرضه و تقاضا با یکدیگر است، درحالیکه این واقعیت را دولت باید در پیش رو داشته باشد.

نماینده سابق مجلس در ادامه تصریح کرد: یکی از مسائل مهم در رابطه بازار ارز مدیریت نقدینگی در جامعه است، چنانچه نقدینگی مدیریت نشود، قاعدتا به سمت دلالی طلا و ارز حرکت خواهد کرد. باید در نظر داشت که خریداران در این حوزه‌ها خائن به کشور نیستند، برای حفظ ارزش پول خود دست به این کار می‌زنند، بنابراین انتظار می‌رود دولت برای این بخش به تصمیم درست و اساسی دست پیدا کند.

کد خبر: ۲۰۲٬۲۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha