۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷
روستاهایی که بابرکت شدند| توانمندسازی روستائیان مناطق محروم
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

روستاهایی که بابرکت شدند| توانمندسازی روستائیان مناطق محروم

بیرجند-مجری طرح های اشتغال زایی بنیاد برکت در خراسان جنوبی گفت: ۸۰ درصد روستاهای خراسان جنوبی تحت پوشش طرح های توانمندسازی بنیاد برکت قرار گرفتند و اتفاقات مثبتی در زمینه اشتغال زایی صورت گرفت.

مجید مرادی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: بنیاد برکت در راستای محرومیت زدایی و توسعه روستایی اقدامات ارزشمند و مفیدی را در قالب برنامه های جامع پیشرفت اجرایی کرده است.

مجری طرح های اشتغال زایی بنیاد برکت در خراسان جنوبی بیان کرد: در قالب برنامه جامع پیشرفته سه طرح سحاب، آسمان و آفتاب را در روستاهای خراسان جنوبی برای توانمندسازی مردمی، توانمند سازی گروهی و بحث بنگاه محوری اجرا کرده ایم.

مرادی ادامه داد: ما در خراسان جنوبی بعد از شروع فعالیت بنیاد برکت اقدامات محرومیت زدایی و اشتغال زایی را با طرح سحاب شروع کردیم.

وی با اشاره به اینکه این طرح در ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی از طریق شبکه مجریان و تسهیل گران انجام شد، بیان کرد: ما در هر شهرستان دو تسهیلگر و در مجموع استان چهار مجری داشتیم.

۸۰ درصد روستاها تحت پوشش طرح های توانمندسازی قرار گرفتند

مجری طرح های اشتغال زایی بنیاد برکت در خراسان جنوبی ادامه داد: در ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی حدود ۸۰ درصد روستاها(حدود ۷۰۰ روستا) تحت پوشش طرح های توانمندسازی روستایی و اشتغال زایی قرار گرفتند.

مرادی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۱ هزار رح اجتماع محور در خراسان جنوبی توسط بنیاد برکت اجرا شده است، گفت: با اجرای این طرح ها می خواهیم افراد به درجه ای از درآمدزایی و خودکفایی برسند که از وابستگی به نهادهای حمایتی و ... خارج شوند.

وی اظهار کرد: امسال از محل تبصره ۱۸ هم منابعی در اختیار داشتیم که ۱۳۰ درصد آن یعنی بیش از میزان اعلام شده را جذب کردیم.

مجری طرح های اشتغال زایی بنیاد برکت در خراسان جنوبی بیان کرد: در طرح آسمان به رویکرد افزایش مشارکت های اجتماعی بعد از شناسایی امکان و استعدادهای محل افراد در قالب مشاغل اقتصادی گروه بندی می شوند.

مرادی ادامه‌داد: در طرح آسمان درآمدهای حاصل از طرح سحاب به سمت فعالیت های گروهی هدایت می شود و در طرح آفتاب نیز فعالیت های گروهی به سمت بنگاه هایی چون شرکت تعاونی و ... حرکت می کند.

بنگاه هایی به مرحله صادرات محصول رسیدند

وی با اشاره به اینکه ما امروز در خراسان جنوبی کارگاه‌ها و بنگاه های بسیار خوبی در روستاهای خراسان جنوبی داریم که به همت بنیاد برکت شکل گرفته است، بیان کرد: برخی از آن ها حتی به مرحله صادرات محصولات نیز رسیده‌اند.

مجری طرح های اشتغال زایی بنیاد برکت در خراسان جنوبی گفت: به عنوان مثال در حوزه زرشک اقدامات بسیار ارزشمندی در شهرستان درمیان انجام دادیم که شاید تاکنون رسانه ای نشده باشد.

مرادی اظهارکرد: به عنوان مثال بررسی کردیم که چرا قیمت زرشک در برخی از مناطق پایین تر است که دریافتیم ریشه آن در بار میکروبی آن است که بهره وری را کاهش داده.

وی بیان کرد: در این راستا در زمینه زرشک به سمت مواردی چون احیاء تالارهای زرشک، تراکم کارگاه های زرشک و آبیاری قطری مزارع زرشک رفتیم و توانستیم بهره وری زرک را ۱۰ درجه افزایش دهیم.

مجری طرح‌های اشتغال زایی بنیاد برکت در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه با بحث آّبیاری قطره ای مشکل آب را نیز تاحدودی مرتفع کردیم، گفت: امروزه در هر روستای درمیان یک کارگاه زرشک پاکنی وجود دارد.

مرادی اظهارکرد: یا در روستاهای شهرستان طبس موضوع قالیبافی را رونق دادیم و در آنجا در ۱۲ کارگاه قالیبافی فعال است.

وی با اشاره به اینکه در هر کارگاه محلی قالیبافی حدود ۱۲ نفر فعالیت می کنند، بیان کرد: البته یک کارگاه قالیباقی نیز وجود دارد که در آن ۳۵ نفر نیز کار می کنند و ما با تسهیلات و ... از آنان حمایت کردیم.

اقدامات بنیاد برکت در روستای کوه یخاب

مجری طرح‌های اشتغال زایی بنیاد برکت در خراسان جنوبی گفت: مناطقی محروم تر از درمیان و نهبندان وجود دارد که به عنوان مثال می توان از دهستان کوه یخاب در بخش دستگردان ۷۰ کیلومتری شهر عشق اباد نام برد.

مرادی افزود: ما در این بخش در حوزه های صنایع دستی خدمات و حوزه کشاورزی و دامداری منابعی طرح هایی را ایجاد کردیم

وی با اشاره به اینکه ما در آن روستا آرایشگاه و سوپرماکت ایجاد کردیم، بیان کرد: این اصناف تا قبل از ورود بنیاد برکت در روستا وجود نداشت و ما با تلاش فراوان در آنجا اقتصاد مولود را به وجود آوردیم.

مجری طرح‌های اشتغال زایی بنیاد برکت در خراسان جنوبی ادامه داد: در روستایی به نام گارجگان نیز زنجیره کامل تولید پنبه مله را با همکاری مردم محلی ایجاد و به صندوق این روستا نیز ۱۲۰ میلیون کمک کردیم.

مرادی اظهارکرد: همچنین در روستای اویجان خراسان جنوبی نیز بحث پرورش تخصصی شتر مرغ را انجام دادیم و اکنون این روستا را روستای بدون بیکار می شناسند.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال از ۶۰ طرح در حوزه دانش بنیان حمایت کردیم، یادآور شد: امیدواریم تمامی طرح‌های توانمند سازی و اشتغال زایی برکت و رونق اقتصادی برای مناطق مختلف خراسان جنوبی به همراه داشته باشد.

کد خبر: ۲۰۲٬۲۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha