۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
پیوند صنعت با زیست بوم شمال؛ گام های الهام بخش با رونق  کارخانه های سبز
بازار گزارش می‌دهد؛

پیوند صنعت با زیست بوم شمال؛ گام های الهام بخش با رونق کارخانه های سبز

نوشهر- درحالی که بسیاری از صنایع در مازندران به سمت مازوت سوزی رفتند برخی از واحدهای تولیدی با بهره گیری از سیستم های مجهز و نوین، صنعت را با زیست بوم شکننده شمال پیوند زدند.

بازار؛ گروه استان‌ها: آلودگی‌های زیست محیطی و یا مازوت سوزی از مهمترین دغدغه‌ها در مناطق مختلف کشور از جمله شهرهای شمالی است و درحالی که برخی از صنایع به سمت مازوت سوزی رفته اند، برخی دیگر از واحدها با بهره گیری از سیستم‌های نوین و پاک اقدام به راه اندازی صنایع سبز و پاک کرده اند.

طی سال‌های گذشته مقرر بود صنایع مختلفی در مازندران ایجاد و راه اندازی شود اما به دلیل آلایندگی‌های احتمالی و تنش‌های اجتماعی از احداث آن جلوگیری شده است و این وضعیت درحالی است که با ارتقای دانش و بهره گیری از ظرفیت‌های مختلف می‌تواند بین صنعت و طبیعت آشتی ایجاد کرد.

کارخانه ایران تک نخ شمال از جمله واحدهایی است که به عنوان صنعت پاک و سبز معرفی شده است، این واحد تولیدی با ۱۸۰ نیروی کار در سه شیفت مشغول تولید انواع نخ‌های پلی استر است و نیازهای صنایع ریسندگی را در مناطق مختلف کشور تأمین می‌کند.

روزانه حدود ۶۰ تن انواع نخ‌های پلی استر در کارخانه تولید و روانه مناطق مختلف کشور می‌شود تا تولیدات صنایع ریسندگی و پوشاک و غیره را تأمین کند.

تولید نخ‌های پلی استر

کامبیز منصورپور مدیر اجرایی شرکت ایران تک نخ ایران در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که شرکت ایران نک نخ از سال ۱۳۷۱ تأسیس شد و با ۲۰ پرسنل شروع به کار کرد، افزود: در حال حاضر ۱۸۰ نیرو در این کارخانه مشغول کار هستند.

پیوند صنعت با زیست بوم شمال| رونق کارخانه های سبز

وی با اظهار این که انواع نخ‌های پلی استر در کارخانه تولید می‌شود، ادامه داد: همچنین ماده اولیه نخ‌های پلی استر نیز در کارخانه تولید می‌شود و بسیار خوشحال هستیم با تولید پاکی که در کارخانه انجام می‌دهیم، سهمی در خدمت رسانی به مردم و کشور داریم.

ایمان پورنقی کیا مدیر داخل کارخانه ایران تک نخ نیز شمار کارگران این واحد تولیدی را بیش از ۱۸۰ نیرو ذکر کرد و گفت: با تلاش همه نیروها و کارگران در این مجموعه تولیدی همانند اعضای یک خانواده به تولید در راستای خودکفایی کشور مشغول هستیم.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این سعی کردیم با بهره گیری از دانش به تولید محصول بپردازیم، گفت: بیشتر نیروها بومی منطقه هستند و تلاش می‌کنیم بدون حاشیه به کار تولید ادامه دهیم.

کارخانه جزو صنایع پاک است

وی با اظهار این که با تمام مشکلاتی که فراروی تولید وجود دارد، با یاری کارگران و نیروها توانستیم روی پای خود بایستیم و کارخانه را فعال نگه داریم، افزود: این کارخانه جزو صنایع پاک و سبز در منطقه به شمار می‌رود.

پیوند صنعت و محیط زیست و پیشگیری از آلایندگی هوا و طبیعت از مهمترین دغدغه دوستداران زیست محیطی به شمار می‌رود و به رغم آن که صنایع زیادی در مناطق مختلف کشور و شمال فعالیت دارند اما تعداد معدودی از آنها توانسته اند کارت سبز محیط زیست را دریافت کنند.

همزمان با هفته هوای پاک تعدادی از کارخانه‌های تولیدی دوستدار طبیعت به عنوان صنعت سبز معرفی شدند، رئیس اداره محیط زیست نوشهر با اظهار این که شرکت تک نخ از جمله کارخانه‌های سبز در منطقه به شمار می‌رود، افزود: این واحد تولیدی در راستای اهداف زیست محیطی مبنی هوای پاک، حقوق عامه و شهروندی گام برداشته است.

محمدعلی سلطانی در گفتگو با خبرنگار بازار با این که حق مردم هر منطقه داشتن هوای پاک است، گفت: شرکت تک نخ شمال با بهره گیری از سوخت برق هیچ آلایندگی و آلودگی ندارد و الیاف تولیدی نیز برای بازیافت دوباره به تولید برمی گردد.

پیوند صنعت با زیست بوم شمال| رونق کارخانه های سبز

وی با اظهار این که برای انتخاب واحد نمونه و سبز مؤلفه‌های زیادی مدنظر است، گفت: آلایندگی نداشتن مهمترین مؤلفه و فاکتوری است که در انتخاب واحدهای تولیدی به عنوان واحد سبز نقش آفرین است و خوشبختانه شرکت تک نخ شمال توانسته این الزامات را رعایت و موفق به دریافت کارت سبز محیط زیستی شود.

آلایندگی نداشتن مهمترین مؤلفه و فاکتوری است که در انتخاب واحدهای تولیدی به عنوان واحد سبز نقش آفرین است و خوشبختانه شرکت تک نخ شمال توانسته این الزامات را رعایت و موفق به دریافت کارت سبز محیط زیستی شود

کارخانه تک نخ شمال با داشتن دو سوله الیاف و انواع نخ‌های پلی استر را تولید می‌کند و کارگران آن در سه شیفت مشغول تولید هستند و حرکت این مجموعه تولیدی در مسیر صنعت سبز با بهره گیری از دانش و تلاش نیروهای شاغل در آن محقق شده است.

مواد خام اولیه پس از تبدیل شدن به الیاف در سوله شماره یک به سوله دیگری منتقل می‌شوند تا به نخ‌های پلی استر که در صنایع مختلف کاربرد دارد تبدیل شود. این مجموعه تولید با داشتن ۱۸۰ نیروی کار همچنان نیازمند متقاضیان جویای کار است تا بتواند به توسعه تولیدات بپردازد.

ایجاد صنایع سبز و پاک به دلیل طبیعت سبز و شکننده از دغدغه‌های برنامه ریزی و سیاستگذاران محسوب می‌شود و تاکنون از استقرار صنایع و واحدهای تولیدی بزرگ و اشتغال زا به دلیل آلایندگی‌های احتمالی آن پیشگیری شده است.

گام برداشتن در مسیر صنعت سبز نه تنها در حفظ طبیعت سبز و منحصر بفرد مازندران کمک خواهد کرد بلکه سبب آشتی صنعت با زیست بوم شمال خواهد شد.

کد خبر: ۲۰۲٬۱۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha