۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۲
همکاری بنیاد برکت با بهزیستی برای اشتغال معلولان| اهدای ۲۵۰ باب مسکن به خانواده های دارای ۲ معلولان
بازار از اختتامیه رویداد حرکت با برکت گزارش می دهد

همکاری بنیاد برکت با بهزیستی برای اشتغال معلولان| اهدای ۲۵۰ باب مسکن به خانواده های دارای ۲ معلولان

آیین اختتامیه رویداد حرکت با برکت با امضای تفاهم نامه بنیاد برکت و سازمان بهزیستی به منظور ایجاد ۱۰ هزار شغل جدید به مبلغ ۱۴ هزار میلیارد ریال و اهدای ۲۵۰ باب مسکن خانواده های دو معلول برگزار شد.

بازار؛ گروه ایران: امروز آیین اختتامیه اولین رویداد حرکت با برکت با حضور عارف نوروزی سرپرست ستاد اجرایی حضرت امام (ره)، علی محمد قادری رئیس سازمان بهزیستی کل کشور، محمود کریمی بیرانوند معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علی رضا آتشک مدیرعامل خیریه رعد الغدیر و مجری طرح حرکت با برکت با حضور جمعی از مدیران و معاونان به همراه کار آفرینان دارای معلولیت در مرکز رویدادهای سلام برگزار شد.

همکاری مشترک ستاد اجرایی با سازمان بهزیستی

مراسم اختتامیه این رویداد با انعقاد تفاهم نامه بنیاد برکت با سازمان بهزیستی کشور به منظور ایجاد ۱۰ هزار شغل جدید برای معلولان و زنان سرپرست خانوار به مبلغ ۱۴ هزار میلیارد ریال و اهدای ۲۵۰ باب مسکن خانواده های دو معلول در سال ۱۴۰۱ برگزار شد. عارف نوروزی سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در این مراسم بیان داشت: حدود دو هفته پیش همین جا همایش مدیران استانی را برگزار کردیم که یکی از تاکیدات جدی بنده به مدیران این بود که همگی باید با مدیران بهزیستی استان ها تعامل شایسته برقرار کنند؛ چرا که تشکیلات بهزیستی بسیار با عزت و عظمت است و همواره یک بار سنگینی از جامعه را بر دوش می کشد تا همگی احساس آسایش کنیم و فراموش می‌ کنیم این بار بر دوش چه کسی است؟ بنابراین تمام کسانی که در این دستگاه کار می‌ کنند بسیار فداکار و از خود گذشته هستند که به سمت برداشتن باری از دوش مردم می روند.

وی افزود: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام که دارای مسئولیت اجتماعی است و محرومیت زدایی و کمک رسانی به مناطق محروم را بر عهده دارد به سادگی می تواند از بستر سازمان بهزیستی که بسیار نظام مند و دارای اطلاعات دقیق و وسیع است برای تحقق ماموریت های خود بهره مند شود. بنابراین زمینه کار ستاد در این بستر به راحتی برای خدمت بیشتر فراهم است. از این رو باید با تکیه بر آمار، ‌ اطلاعات، نیروی انسانی، مراکز توانبخشی و برنامه ریزی که بهزیستی انجام داده است در همان راستای فعالیت های این سازمان کمک کنیم تا آن برنامه ها به شایستگی در رابطه با جامعه هدف سازمان بهزیستی کشور و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، بنیاد برکت و بنیاد ۱۵ خرداد تحقق یابد.

نمی‌ خواهند ملتی روی پای خودش به ایستد و الگوی برای دنیا شود؛ چرا که جریان استعماری، قدرت طلبی، استکباری پایدار نمی ماند

سرپرست ستاد ادامه داد: عزم ما جزم است تا با همکاری با سازمان بهزیستی و با اراده و پشتکار قوی بتوانیم خدماتی را برای جامعه هدف داشته باشیم و امید داریم خداوند به ما توفیق دهد تا به خوبی این کار را انجام دهیم. همچنین بحث های مربوط به اشتغال زایی، مسکن محرومین و معلولین و زنان سرپرست خانواده و غیره را تامین کنیم. الان در ۴۴۰ نقطه حاشیه شهرها حضور داریم و کار می کنیم، البته اگر حتی در آن حوزه ها هم به لحاظ اقداماتی که انجام می شود به همکاران تان در سازمان بهزیستی بفرمایید تکالیف ما را روشن تر کنند در آنجا ها هم انجام وظیفه می کنیم.

وی با اشاره به اینکه در آستانه دهه مبارک فجر قرار داریم تصریح کرد: البته کسانی که در حاشیه شهرها زندگی می کنند بخشی از جامعه هدف سازمان بهزیستی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام هستند اما در عین حال واضح کردن وظایف و شفاف بودن ماموریت هایمان می تواند باعث بهبود انجام وظایف شود. همه این کارها و خدمات نتیجه پایبندی های امام بزرگوار ما است که انقلاب اسلامی با همت بلند امام و با همکاری گسترده مردم به نتیجه رسید.

نوروزی اضافه کرد: امروز که این همه دشمنی در سراسر دنیا علیه انقلاب اسلامی ایران انجام می‌ شود تا ما را زمین بزنند بخاطر این است که نمی‌ خواهند ملتی روی پای خودش به ایستد و الگوی برای دنیا شود؛ چرا که در آن زمان دیگر جریان استعماری، قدرت طلبی، استکباری پایدار نمی ماند.

بررسی طرح های ارزشمند معلولان در حرکت با برکت

علی رضا آتشک مدیرعامل خیریه رعد الغدیر و مجری طرح حرکت نیز در ادامه این مراسم بیان کرد: رویداد حرکت با برکت علی رغم همه التهابات و مشکلاتی که وجود داشت بسیار باشکوه برگزار شد و امروز به زمان جشن گرفتن اختتامیه رویداد و معرفی دستاوردهای آن رسیده ایم.

وی ضمن تشکر از همکاری اعضای بنیاد برکت و سازمان بهزیستی اضافه کرد: هیات داوران در چهار مرحله با دقت ایده هایی که از سراسر کشور از سوی مردم به دستمان رسیده بود را بررسی کرد و طرح هایی که از سوی کار آفرینانی که سبب اشتغال جامعه معلولین می شد را مورد توجه قرار داد؛ می دانید که یکی از دغدغه این عزیزان بحث اشتغال و کار آفرینی است که با توجه به محدودیت هایی که این افراد با آن ها مواجه می شوند نیازمند یاری رسانی بیشتری هستند.

آتشک ادامه داد: از بین تمام طرح هایی که به دبیرخانه ارسال شد ۷۷ طرح انتخاب و از بین این تعداد در نهایت بعد از راستی آزمایی هیات داوران، به ۱۰ طرح رای داده شد که از سراسر کشور به عنوان برگزیده انتخاب شدند. برای ما به عنوان خدمت گذاران این عزیزان بسیار جذاب بود که ایده های خوبی به معرض دیده قرار گرفت که امیدوار هستیم با حمایت بنیاد برکت، سازمان بهزیستی و سایر سازمان های مردم نهاد بتوانیم همگی را مورد استفاده قرار دهیم و حتی تعداد بیشتری از عزیزان توان یاب را مشغول به کار کنیم.

بیش از ۵۰ طرحی از استان های کشور ارائه شد که مرتبط با کسانی بود که دارای معلولیت بودند

وی تاکید کرد: بیش از ۵۰ طرحی از استان های کشور ارائه شد که مرتبط با کسانی بود که دارای معلولیت بودند یا می خواستند فعالیت هایشان را توسعه دهند. یکی از چهار منبعی که برای اشتغال در کنار منابع فیزیکی، اطلاعاتی و انسانی مورد توجه قرار دارد منبع مالی است که نیاز به تسهیلات داشت که بعد از بررسی طرح ها در اختیار بنیاد برکت قرار گرفت. همچنین استان های فارس، لرستان، خراسان رضوی، خوزستان بیشترین طرح ها را به دفتر دبیرخانه ارسال کردند.

مجری طرح حرکت با برکت تاکید کرد: سعی کردیم برای عزیزانی که در این رویداد شرکت کردند راهبران هم نقش تسهیل گر و هم راهنما را داشته باشند. خیلی اوقات از روستاهای دور طرح و ایده هایی به دستمان می رسد که نیازمند راهبری و راهنمایی هستند تا بتوانند از امکاناتی که در تهران وجود دارد بهره مند شود. حتی از بعد مشاوره ای برای اینکه بتوانند کسب و کارشان را به بهرین نحو طراحی کنند با کمک بنیاد برکت از این حمایت ها برخوردار می شوند.

وی افزود: بر حسب نوع طرح بیشترین طرح هایی که به دبیرخانه و رویداد حرکت با برکت ارسال شد طرح های کارگاه تولیدی محور، استارتاپی و از شرکت های دانش بنیان بود. همچنین تعدادی در حوزه توسعه کارخانه هایی بود که امیدواریم نویدی برای مسئولیت اجتماعی شرکت ها باشد تا از توان عزیزان دارای معلولیت استفاده کنند. البته امروز از بخش های مختلف جامعه شاهد این اتفاق هستیم که عزیزانی از این افراد استفاده کردند هم توانستند از تسهیلات سازمان بهزیستی از جمله بیمه سهم کارفرما بهره مند شوند و هم اتفاقاتی که در حوزه کار آفرینی برای آن ها افتاده است.

بنیاد مردمی برکت برای مردم

محمود عسگری آزاد رئیس هیئت مدیره بنیاد برکت نیز در این رویداد گفت: بنیاد برکت بر اساس تفکر محرومیت زدایی از مناطق محروم و کمتر توسعه یافته و همچنین روستاها شکل گرفته است. بنابراین رویکرد اصلی بنیاد برکت اقدام بر اساس خواست، اراده، توان و مشارکت و همکاری مردم است؛ مسیر جدیدی در نظام مدیریتی کشور طراحی شده که بدون توسعه تشکیلات اداری بتواند حرکتی را در کشور ایجاد کند.

وی افزود: راهبردی که بنیاد برکت انتخاب کرده توانمندسازی است و قدرت دادن به انسان هایی که قدرتمند هستند ولیکن زمینه رشد و شکوفایی قدرتمندی آن ها وجود نداشته است. ما به دنبال این هستیم که این استعدادها شناسایی و با آن ها همکاری شود تا برای رشد و توسعه کشور و خانواده های خودشان موثر باشند. بر اساس این نقش و ماموریت و راهبردی که اشاره کردم امروزه بنیاد برکت در حدود ۱۴ هزار روستای کشور، در تمامی شهرستان ها، در تمامی استان ها حضور فعال دارد بدون اینکه یک نفر کارمند استخدامی داشته باشد.

امروزه بنیاد برکت در حدود ۱۴ هزار روستای کشور، در تمامی شهرستان ها، در تمامی استان ها حضور فعال دارد

عسگری آزاد ادامه داد: همکاران ما در سطح کشور همه از خود مردم هستند و همه برای مردم کار می کنند. همه کسانی هستند که با عشق و علاقه به مردم خودشان انتخاب شده اند و کار می کنند و ما با آن ها بر اساس نتایج و محصولی که دارند قرارداد منقعد کرده ایم. بنابراین نسبت به فرایندها هیچ تعهدی نداریم و اما آن ها نسبت به محصول متعهد هستند و ما هم در ازای آن به آن ها تعهد می دهیم.

این مقام بنیاد برکت تصریح کرد: بر اساس این رویکرد ظرف ۵ سال اخیر ۲۶۰ هزار اشتغال زایی در کشور ایجاد شده که در این فرایندی که گفته شد برای هر طرح متوسط ۳ نفر شاغل هستند. برای توسعه فعالیت های اجتماعی مردم، گروه های توسعه ای در روستاها شکل گرفته است و ما در حال حاضر مشارکت همه فرماندارها، همه بخش دارها، همه دهیارها و غیره را جلب کرده ایم بدون اینکه بخش نامه اداری به آن ها ارسال کنیم. بنابراین همگی بر اساس محصولی که تولید می شوند همکاری می کنند. در مجموع برای انجام همه این فعالیت ها بیش از ۶۰ هزار نفر از معتمدین محلی در کشور عضو کمیته هایی هستند که برای تحقق اداف بنیاد برکت بدون اینکه انتظاری از ما داشته باشند کمک می کنند.

تحقق ۶۵ طرح اشتغال زایی با کمک بنیاد برکت

رئیس هیئت مدیره بنیاد برکت تاکید کرد: در سال جاری تاکنون ۶۵ هزار طرح اشتغال زایی را در کنار طرح های عمرانی و سایر فعالیت ها به مقصود رسانده ایم. البته همین تعداد طرح هم در نوبت دریافت تسهیلات هستند که بتوانند تا انتهای سال به مرحله توسعه منطقه شان بپردازند. با توجه به نوع اقدامی که بنیاد برکت می کند و اثربخشی که دارد به همراه هزینه بسیار پایینی که به عنوان خدمات اجتماعی هزینه می کند؛ بخش خصوصی و دستگاه های دولتی مشتاق هستند که با بنیاد برکت برای انجام خدماتشان طرف قرارداد باشند.

عسگری آزاد افزود: الان بیش از ۱۷ سازمان و نهاد هستند که با آن ها کار مشترک انجام می دهیم. فقط توسط مردم تاکنون ۲۶۰ میلیارد تومان اعتبار به صورت مشارکتی در اختیار این طرح ها قرار گرفته است. سال گذشته بر اساس تبصره ۱۸ بیش از ۱۴ هزار و ۶۰۰ طرح اجرا شد و از منابع خودمان نیز برای افراد تحت پوشش بهزیستی استفاده کردیم و بیش از ۲۲ هزار طرح به صورت اختصاصی توسط افراد تحت پوشش بهزیستی انجام شد. همچنین تعدادی از طرح ها برای خانواده معظم شهدا است و تعدادی نیز مربوط به کسانی که ویژگی های خاصی مثل کولبران و غیره دارند از این طرح ها بهره مند شده اند.

وی ادامه داد: همچنین قراردادی که امروز با سازمان بهزیستی می بندیم تمدید و تجدید قرارداد سال گذشته با حجم بالاتر و امکانات بهتر است و امیدواریم در این مسیر موفق باشیم و رویدادی که گزارش شد در مسیر ارتقای کیفی این کارها است که از همه افرادی که در تمام کشور هستند می خواهیم در مسیر این فعالیت های اشتغال زایی کمک کنند.

همانطور که اشاره شد دومین قرارداد تفاهم نامه مابین بنیاد برکت و سازمان بهزیستی منعقد شد. همچنین بعد از مراسم انعقاد این قرارداد و در انتهای مراسم داوران مراسم اختتامیه رویداد حرکت با برکت معرفی شدند و از برگزیدگان مراسم تقدیر به عمل آمد.

کد خبر: ۲۰۲٬۱۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • یه معلول نخاعی بدبخت و مستاجر IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
      1 0
      پس کو چرامامعلولان ضایعه چیزی نمیبینیم از ستاداجرایی امام . نه خانه ونه وام .چندین ساله مستاجرم و عیال بار وفاقد هرگونه درامدفقط شعاره؟؟؟؟