۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۴
واگذاری ۸ هزار هکتار اراضی شهرک‌های کشاورزی برای احداث گلخانه به مردم

واگذاری ۸ هزار هکتار اراضی شهرک‌های کشاورزی برای احداث گلخانه به مردم

۸ هزار هکتار زمین در شهرک‌های کشاورزی برای سرمایه‌گذاری و ساخت گلخانه ظرف چهار سال اخیر به مردم واگذار شده است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، فرزاد زلقی عضو هیات مدیره شرکت شهرک‌های کشاورزی ضمن بیان این مطلب افزود: نزدیک به ۲۵ هزار هکتار از اراضی شهرک‌های کشاورزی را به کار مطالعاتی توسعه گلخانه‌ها اختصاص داده‌ایم که حدود ۸ هزار هکتار آن برای سرمایه‌گذاری طی چهار سال به مردم واگذار شده و از این سطح تاکنون ۱۲۶۰ هکتار گلخانه به بهره‌برداری رسیده است.

فرزاد زلقی اظهار داشت: نزدیک به ۴۰ هزار هکتار زمین در سطح کشور در تملک شرکت شهرک‌های کشاورزی است که در قالب ۳۲۲ شهرک ساماندهی شده‌اند و بالغ بر ۵۰ درصد از این سطوح را به گلخانه‌ها اختصاص داده‌ایم.

وی تصریح کرد: سیاست وزارت جهاد کشاورزی با توجه به محدودیت آب، افزایش سطح گلخانه‌های کشور به ۱۵۰ هزار هکتار و انتقال بخش عمده‌ای از کشت سبزی و صیفی به محیط‌های گلخانه‌ای است که بخش مهمی از آن برعهده شرکت شهرک‌های گلخانه‌ای است.

وی افزود: ایجاد هر هکتار گلخانه حداقل برای ۱۰ نفر اشتغال مستقیم و برای تعداد زیادی اشتغال غیرمستقیم فراهم می‌کند.

زلقی درباره اعتبار مورد نیاز احداث گلخانه گفت: احداث و بهره‌برداری از هر هکتار گلخانه مدرن به طور متوسط حداقل ۱۵ میلیارد تومان پول نیاز دارد.

وی کمبود اعتبارات و تسهیلات بانکی را از مشکلات توسعه گلخانه‌ها در کشور عنوان و اظهار کرد: کشاورزان یا سرمایه‌گذاران حدود ۳۰ درصد سرمایه مورد نیاز برای احداث و بهره‌برداری از گلخانه را می‌توانند تامین کنند و مابقی باید از طریق تسهیلات بانکی فراهم شود.

عضو هیات مدیره شرکت شهرک‌های کشاورزی درباره وسعت گلخانه‌ها نیز اذعان داشت: ما معتقدیم وسعت اراضی هر یک از شهرک‌های کشاورزی باید ۵۰ هکتار به بالا و سطح هر گلخانه حداقل باید یک هکتار باشد تا فعالیت اقتصادی صورت گیرد.

وی با اشاره به سازه‌های گلخانه‌ای تصریح کرد: سازنده‌های خوبی در کشور در زمینه گلخانه‌ها داریم که توانسته‌اند حتی تکنولوژی هلندی گلخانه‌های شیشه‌ای را مهندسی معکوس کنند.

زلقی ادامه داد: عمده گلخانه‌ها با پوشش پلاستیکی هستند و ما به سمت گلخانه‌های شیشه‌ای و مدرن و هیدروپونیک پیش می‌رویم.

وی در همین حال گفت: نوع سازه گلخانه‌ها در هر استانی بستگی به شرایط اقلیمی، میزان باران و وزش باد دارد.

کد خبر: ۲۰۲٬۱۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha