۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
گاز صنایع دوگانه سوز سمنان قطع شد | تولیدگران خواستار تامین خسارات
بازار گزارش می‌دهد؛

گاز صنایع دوگانه سوز سمنان قطع شد | تولیدگران خواستار تامین خسارات

سمنان- استانداری سمنان اعلام کرد که گاز تمام صنایع دوگانه سوز این استان در راستای مدیریت مصرف قطع خواهد شد موضوعی که نگرانی‌هایی را جهت تامین سوخت تولیدگران ایجاد کرده است.

بازار، گروه استان‌ها: استانداری سمنان روز گذشته صنایع و عمدتاً صنایعی که از قطعی گاز دچار خسران شدند را گردهم آوردند تا به میزبانی اتاق بازرگانی سمنان با یکدیگر به گفتگو بنشینند و راهکاری برای کاهش مصرف گاز از یک سو و عدم تضرر صنایع از سوی دیگر بیابند.

صنایع روز گذشته در این نشست گفتند و گفتند و گفتند و مسئولان نیز شنیدند اما ساعاتی بعد معاون عمرانی استاندار سمنان اعلام کرد گاز تمام صنایع دوگانه سوز استان قطع خواهد شد خبری که نگرانی هایی را برای صنایع استان سمنان پدید آورده است.

تصمیم گیری‌های جدید در راه است

صنایعی که عمدتاً هم تعهدات و سفارش هایی را برای تولید تا قبل از سال ۱۴۰۲ در دست دارند و می بایست تولیدشان را در این روزها سرد زمستانی، گرم تر از همیشه ببینند اما حالا باید به دنبال سوخت جایگزین باشند و یا با قطعی گاز که البته از قبل اعلام می شود، کنار بیایند.

معاون عمرانی استاندار سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن اشاره به قطعی گاز صنایع استان و برگزاری نشست هم اندیشی با صاحبان تولید، گفت: رسیدگی به مشکلات بخش صنعت به خصوص پیگیری کاهش محدودیت های مصرف گاز تا هفته آتی از جمله اولویت های استانداری سمنان خواهد بود.

گاز تمام صنایع دوگانه سوز استان قطع خواهد شد

محمد حمیدی با بیان اینکه تاکید و اولویت دیگر ما رسیدگی به خسارات وارد شده به بخش صنعت است، تاکید داشت: گلایه ها و دغدغه های صنایع استان سمنان شنیده شده است. همچنین در تصمیم گیری های چند روز آتی که مقوله ادامه مدیریت گاز در استان سمنان صورت خواهد گرفت، دغدغه صنایع لحاظ می شود چرا که اعتقاد داریم می بایست حمایت از تولید را صورت دهیم.

قطعی گاز و اعمال محدودیت جدید

معاون عمرانی استاندار سمنان اما روز گذشته در یک جلسه با حضور اعضای مدیریت بحران استانداری سمنان اعلام کرده بود: کمیته ای با حضور شرکت پخش فرآورده های نفتی و اتاق بازرگانی با نظارت اداره صمت تشکیل و روزانه یک میلیون لیتر گازوئیل به بخش دوگانه سوز کردن کارخانه ها اختصاص دهد.

حمیدی با بیان اینکه گاز تمام صنایع دوگانه سوز قطع شود، بیان کرد: هماهنگی لازم بین شرکت گاز، برق منطقه ای و توزیع نیروی برق استان در خصوص قطعی های اعمالی صورت گیرد از سوی دیگر مدیران شهرک های صنعتی استان موظف به اجرای کمیته اضطرار گاز استان هستند

وی افزود: در طول سه روز آینده، قطعی گاز صنایع برای دو سوم صنایع به جز موارد استثناء، طی دوره های یکروزه برای مدیریت مصرف گاز اعمال خواهد شد.

گاز صنایع دوگانه سوز سمنان قطع شد | تولیدگران خواستار تامین خسارات

اشتغال و تولید حفظ شود

رئیس اتاق بازرگانی استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن تاکید بر ضرورت تامین گاز پایدار برای صنایع و تولیدکنندگان سراسر این استان گفت: یکی از مهمترین کارکرد های صنایع برای استان تولید و اشتغال است که ضرورت دارد حفظ شود.

علی اصغر جمعه ای با بیان اینکه بیشترین میزان اشتغال استان سمنان در بخش صنعت است، بیان کرد: قطع گاز باعث می شود تا واحدهای تولیدی به تعهدات شان چه در سفارش های داخل و چه خارج از کشور، عمل نکنند و این ضررهای هنفگتی را خواهد داشت.

تامین گاز پایدار برای صنایع استان سمنان ضرورت دارد

این در حالی است که بسیاری تولید گران اعتقاد دارند که دولت باید ساز و کاری بیاندیشد تا گاز تامین شود لذا در کشوری که در زمره سه تولید کننده عمده گاز دنیا است، قطعی معنایی نخواهد داشت از سوی دیگر دوست داران محیط زیست هم این روزها نگران سوزاندن نفت کوره و مازوت به جای گاز هستند که می تواند آثار جبران ناپذیری را برای شهرهای استان به خصوص گرمسار و سمنان و آرادان داشته باشد.

تمام گاز استان سمنان اندازه یک محله تهران نیست

یک تولید کننده استان سمنان با بیان اینکه تمام گاز مصرفی استان به شش میلیون مترمکعب نمی رسد که در قیاس با کشور و یک محله تهران رقمی مضحک است، به خبرنگار بازار گفت: عدم توان مدیریت همین میزان اندک، جای تعجب و شگفتی است. از سوی دیگر اعلام شده که فهرستی قرار است از سوی صمت و گاز و فرمانداری و ... تهیه شود که کدام صنایع دوگانه سوز هستند اما سوال ما از مسئولان این است که به همین اندازه که پیگیر احصای صنایع دوگانه سوز هستند به فکر تامین سوخت مورد نیاز آنها هم هستند؟

میرباقری یکی دیگر از تولید کنندگان استان نیز با ابهام مشابه ضمن اشاره به دشواری های تامین سوخت مورد نیاز، به خبرنگار بازار بیان کرد: شرکت نفت اصلاً همکاری نمی کند از سوی دیگر عدم تامین سوخت به ضررهای میلیارد تومانی به صنایع استان منجر خواهد شد.

وی افزود: دولت قرار است سال آتی میلیارد ها تومان حتی هزاران میلیارد تومان خسارت به کارخانه های استان سمنان برای قطعی گاز پرداخت کند لذا همین امروز یک صدم آن هزینه را صرف تامین نفت و گازوئیل و سوخت جایگزین کند تا کمتر شاهد مشکل باشیم.

گاز صنایع دوگانه سوز سمنان قطع شد | تولیدگران خواستار تامین خسارات

۵.۵میلیون مترمکعب گاز سوزانده شد

مدیرعامل شرکت گاز استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه در روز دوشنبه پنج میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب گاز در استان مصرف شده است، گفت: با تلاش های صورت گرفته در کنار بهبود وضعیت جوی و گرم تر شدن هوا، تلاش داریم تا محدودیت های مصرف گاز بخش صنعت کاهش یابد.

سید جواد حقیقت حسینی با بیان اینکه جبهه هوای سرد در روز بیست و یکم دیماه کم کم وارد ایران اسلامی شد و شرایط مصرف گاز در کشور را از تعادل پایدار برهم زد، ابراز داشت: در همان مقاطع بود که تمام استان ها از جمله سمنان تمام تلاش خود را برای پایداری انرژی در بخش خانگی، به کار بستند.

وی با بیان اینکه ثبات گاز خانگی اولویت است، افزود: سمنان در زمره استان های درگیر در سامانه بارشی و برودتی قبل بود اما پیش بینی هواشناسی نشان می دهد که در این استان جبهه دیگر هوای سرد نیز در پیش است لذا شرکت گاز استان تمام تلاش خودش را می کند تا گاز در بخش خانگی درگیر قطعی نشود.

اعمال محدودیت ها در بخش خانگی

در این بین اما شرکت گاز خانگی ها را هم رها نکرده تا هر قدر بخواهند مصرف کنند. مدیرعامل شرکت گاز استان سمنان با بیان اینکه پله های مصرف ۱۲ گانه برای گاز تعریف شده است، بیان کرد: پله های یک تا سه در آمایشی که در سراسر کشور صورت گرفته، بالغ بر ۵۹ درصد کل گاز بخش خانگی را مصرف می کنند و تعرفه این دسته از خانوار تغییر نکرده است اما از پله های چهار الی شش که ۲۹ درصد گاز خانگی کشور را می سوزانند با دو درصد افزایش قیمت روبرو شده اند.

شرکت نفت اصلاً همکاری نمی کند از سوی دیگر عدم تامین سوخت به ضررهای میلیارد تومانی به صنایع استان منجر خواهد شد

حقیقت حسینی با بیان اینکه پله های هفت الی ده که ۱۰ درصد کل مشترکان بخش خانگی کشور را شامل می شود تا ۵۰ درصد افزایش گاز بها را شاهد خواهند بود، تاکید کرد: پله های یازدهم و دوازدهم که بد مصرف ها محسوب می شوند نیز به تناسب افزایش قیمت بسیار بیشتر و همچنین هشدار قطعی گاز و اعمال آن در صورت تکرار مصرف بالا صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه گاز خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که در استان سمنان ۱۱ هزار و ۱۰۰ نفر هستند در صورت رعایت الگوی مصرف رایگان خواهد بود، افزود: در کنار محدودیت ها و هشدارها مشوق هایی از این دست نیز در استان اعمال شده است.

در نهایت گاز صنایع دوگانه سوز استان سمنان به گفته مسولان استانی قطع شده است حال باید دید که آیا برای تامین سوخت مورد نیاز این واحد ها نیز راهکاری ارائه شده است گفتنی است تلاش خبرنگار بازار برای مصاحبه با برخی تولیدگران بی نتیجه است چرا که تولیدکنندگان استان حتی تمایل چندانی به مصاحبه نیز ندارند.

کد خبر: ۲۰۱٬۹۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha