۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷
تامین سخت مواد اولیه مانع رونق صادرات صنعت لوستر
مدیر فروش صنایع لوستر سُها در گفتگو با بازار:

تامین سخت مواد اولیه مانع رونق صادرات صنعت لوستر

کرج- معصومی مدیر فروش صنایع لوستر سُها گفت: در صورت رفع مشکلات تامین مواد اولیه در بورس، ایران می تواند یکی از صادرکنندگان مطرح این محصول به دنیا و کشورهای همسایه که مصرف کننده این محصول هستند، باشد.

گروه استان ها؛ با وجود تاکید دولت فعلی بر سپردن مواد اولیه تولید وعرضه آن در بورس، اما این پروسه با کاستی واشکالاتی همراه است که طبق گفته برخی تولیدکنندگان تهیه مواد اولیه از بورس به راحتی امکان پذیر نیست و در این فرآیند نیز مثل خیلی امور دیگر رابطه و ضابطه دخیل است و به ویژه تولیدکنندگان خرد نمی توانند به راحتی مواد اولیه مورد نیاز خود را از بورس تهیه ومجبوربه خریداری از بازار آزاد هستند.

صنعت لوستر نیز از این قائده مستثنی نبوده و با وجود تولید عمده مواد اولیه این صنعت در داخل و عرضه آن در بورس، اما برخی تولیدکنندگان نمی توانند مواد اولیه خود را به راحتی تهیه کرده و با چالش مواجه هستند.

گفتگوی بازار با «محمود معصومی» مدیر فروش صنایع لوستر سُها در این زمینه را با هم می خوانیم.

*مواد اولیه مورد نیاز خود را چطور تهیه می‌کنید و آیا می توانید از بورس هم خرید بکنید؟

معمولا تولیدکنندگان خرد و کلان شرایط متفاوت از یکدیگر را دارند ما تولیدکننده کلانی نیستیم و نمی‌توانیم به راحتی از بورس تهیه کنیم معمولا از فروشندگان کالا تهیه می کنیم. تقریبا تمام کالاهایی که ما به عنوان مواد اولیه استفاده می کنیم داخلی هستند ولی متاسفانه مجبوریم به فروشندگان بازار مراجعه کنیم که این روش، در شرایط فعلی کار ما را سخت می‌کند.

*آیا امکان صادرات برای شما وجود دارد؟

اول اینکه رقبای بزرگی همچون چک اسلواکی در زمینه لوستر وجود دارند. دو مطلب در این خصوص مطرح است. اول اینکه یکی از چالش های بزرگ ما تهیه مواد اولیه است که اگر در حالت مناسبی قرار داشته باشد، ما می توانیم تولیدکنندگان پایداری باشیم و کارمان را به صورت روزمره و با شرایط مناسب انجام دهیم.

دوم با وجود اینکه مواد اولیه مورد نیاز ما داخل ایران تولید می شود اما علاوه بر اینکه قیمت مشخص و ثابتی ندارد و مدام تغییر می کند، تولیدکننده بلاتکلیف است که آیا امروز تهیه کند یا نه و آیا مواد اولیه در بازار موجود است یا خیر و در نهایت هم ولی به راحتی به دست ما نمی رسد. کافیست که نوسانات ارزی وجود داشته باشد که بگویند فروش ندارند و یا قیمت تغییر کرده که در این صورت ما به مشکل بر می خوریم.

با تنوع محصولات بسیار، کیفیت مناسب و همچنین قیمت تمام شده تولید لوستر در ایران، در مقابل هزینه های تولیدی که چک اسلواکی، چین و سایر کشورها دارند، اگر شرایط برای تولید مناسب و مهیا باشد می توانیم صادرکننده عمده به کل کشور های دنیا از جمله کشورهای همسایه که تقریبا همه آنها در این زمینه مصرف کننده هستند باشیم.

صنعت لوستر صنعتی نیست که نیاز به امکانات دولتی داشته باشد همین که ارز برای واردات کالاهای محدودی که احتیاج داریم به راحتی با شرایط دولتی در اختیارمان قرار بگیرد یا بتوانیم مواد اولیه را تهیه کنیم یا کارخانجاتی که تولیدکننده مواد اولیه هستند مستقیما به دست ما برسانند می‌تواند به ما کمک کند تا محصولات خوبی داشته باشیم و بتوانیم در بازار ماندگار باشیم و بهتر متحمل شرایط رکود شویم

صنعت ما به گونه ای است که می توانیم همه مواد را در داخل تامین کنیم و می توانیم به سمت صادرات برویم. رونق صادرات می تواند بازار تولیدکنندگان داخلی را تامین کند. صنعت لوستر صنعتی نیست که نیاز به امکانات دولتی (ارز دولتی به صورت ارزان قیمت و یارانه ای) داشته باشد. همین که ارز برای واردات کالاهای محدودی که احتیاج داریم به راحتی با شرایط دولتی در اختیارمان قرار بگیرد یا بتوانیم مواد اولیه را تهیه کنیم یا کارخانجاتی که تولیدکننده مواد اولیه هستند مستقیما به دست ما برسانند می‌تواند به ما کمک کند تا محصولات خوبی داشته باشیم و بتوانیم در بازار ماندگار باشیم و بهتر متحمل شرایط رکود شویم.

*آیا وضعیت فعلی و رکود صنعت ساختمان سازی بازار کار شما را هم تحت تاثیر قرار داده است؟

بله بازار ما تحت تاثیر این صنعت قرار دارد.

*چه تعداد اشتغال زایی ایجاد کردید، اگر شرایط مهیا باشد می توانید ظرفیت اشتغال را افزایش دهید؟

در حال حاضر به طور مستقیم حدود۳۰ نفر در کارگاه(روند تولید) مشغول هستند افرادی هم به صورت غیر مستقیم مشغول به کار هستند که با ما کار می کنند و تقریبا حدود ۵۰ خانوار از این صنعت ما ارتزاق می کنند. اما برای افزایش کار چالش های دیگری هم موجود است به عنوان مثال با توجه به اینکه در اطراف محدوده ما شهرک های صنعتی به راحتی در دسترس نیست و هزینه های بالایی بابت استفاده از مکان های کوچک پرداخت می‌کنیم و همچنین گردش مالی بسیار زیادی باید در مواد اولیه داشته باشیم چرا که هر لحظه نمی‌دانیم کالایی که می خواهیم بفروشیم آیا می توانیم دوباره تهیه کنیم یا نه. اکثر کالاهایی که تولید می کنیم سفارشی هست یعنی یک فروشگاه دار و یا یک صادرکننده کالایی را با شرایطی که می خواهد سفارش می‌دهد ما هم برایش تولید می کنیم. در کل چون نوسانات در مواد اولیه مان وجود دارد باید ریسک پذیری بالا و حجم نقدینگی بالایی داشته باشیم تا بتوانیم اینکار را پیش ببریم. در نهایت این موضوع موجب پایین آمدن سود می شود که نتاوانیم به توسعه مورد نظر دست نیابیم.

*قیمت کالاهای شما نسبت به سال گذشته چه مقدار افزایش داشته است؟

شرایط متفاوتی دارد، برخی از کالاهای ما قطعات خارجی دارد که با ارز غیر رسمی وارد می شود حتی اگر رسمی هم وارد شود غیر رسمی به ما می‌فروشند. به عنوان مثال اگر دلار الان پنج هزار تومان باشد فردا صبح ۱۰ هزار تومان شود همان لحظه با قیمت جدید محاسبه می کنند. این باعث می شود که نتوان گفت چقدر افزایش داشته ولی تقریبا می‌شود گفت به همان اندازه ای که نرخ ارز ‌تغییر کرده به همان مقدار هم کالا ها گران شده است.

کد خبر: ۲۰۱٬۹۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha