۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳
مشخص کنید محتکران خودرو چه کسانی هستند!
درخواست رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در گفتگو با بازار

مشخص کنید محتکران خودرو چه کسانی هستند!

موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو از مسئولان دولتی و دستگاه‌های نظارتی درخواست کرد که محتکران حقیقی خودرو را مشخص و به مردم معرفی کنند.

بازار؛ گروه اصناف- افزایش بی رویه قیمت خودرو و ضرورت ورود شورای رقابت برای قیمت گذاری این کالا این روزها به مهمترین خبرهای حوزه صنعت تبدیل شده است و امروز نیز گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از دو خودروساز بزرگ کشور پرونده خبری صنعت خودروسازی را تکمیل کرد.بدون تردید تمام عوامل یاد شده بر روی بازار خودرو تبعات خاص خود را گذاشته و منجر به تغییرات رفتاری بازار در این حوزه خواهد شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در گفتگو با خبرنگار بازار درباره تبعات رخدادهای اخیر بر بازار خودرو می گوید: در حال حاضر معاملات در بازار خودرو به صفر رسیده است.

سعید موتمنی که از حضور و فعالیت دلالان در بازار خودرو به شدت گلایه مند است، می افزاید: سال گذشته صنف نمایشگاه داران تا روز ۲۴ اسفند فعالیت کردند و بنا به دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا مقرر شد فعالیت این صنف تا ۳۱ فروردین متوقف شود؛ در روز آخر کاری سال قیمت پراید ۶۱ میلیون تومان بود اما زمانی که در سال جدید فعالیت صنف ما آغاز شد نرخ این خودرو به ۶۸ میلیون تومان رسید.

این فعال صنفی ادامه می دهد: هر چند در بازار به دلیل شیوع ویروس کرونا هیچ خریداری نبود اما محتکران خودرو با شروع بازی روانی قیمت پراید را روی کاغذ به ۹۰ میلیون تومان رساندند تا بتوانند منافع بیشتری کسب کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو ادامه می دهد: هر چند هیچ گاه پراید با قیمت ۹۰ میلیون تومان معامله نشد و بالاترین قیمت خرید و فروش پراید ۷۰ میلیون تومان بود ولی همین بازی روانی نظم بازار را برهم ریخت.

شفاف سازی در معرفی خریداران خودرو
موتمنی با اشاره به ورود شورای رقابت برای تعیین قیمت خودرو و ضرورت تسریع روند قیمت گذاری از سوی وزارت صمت و شورای رقابت تصریح می کند: اگر از ابتدا خودروها بر مبنای قیمت گذاری و تعیین حاشیه سود ۱۰ تا ۱۵ درصدی برای فروشندگان خودرو در بازار آزاد صورت می گرفت دیگر شاهد چنین حرج و مرج در بازار خودرو نبودیم.

این فعال صنفی خاطرنشان می کند: عدم قیمت گذاری برای خودرو و پیش فروش های بدون نظارت موجب شد تا بازار خودرو به دست دلالان و محتکران افتاده و شاهد جهش غیر واقعی نرخ خودرو باشیم.

وی تاکید می کند که باید فرآیند قیمت گذاری خودروها که کار سهلی نیز هست، سریعتر انجام شود تا بازار از حالت بلاتکلیفی و رکود خارج شود زیرا در شرایط فعلی خریدارن و فروشندگان منتظر هستند تا ببینند چه تصمیمی درباره قیمت نهایی خودرو از سوی شورای رقابت اتخاذ می شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اظهار می کند: نباید بیش از این بازار را معطل قیمت گذاری خودرو نگه داشت زیرا این بلاتکلیفی منجر به تشدید رکود در بازار خودرو می شود.با توجه به اینکه تعیین قیمت خودرو نیاز به زمان چندانی ندارد، با این حال اگر مسئولان بخش دولتی از این کار ناتوانند فرآیند قیمت گذاری را به اتحادیه فروشندگان خودرو واگذار کنند.

این فعال صنفی با اشاره به تبعات عدم قیمت گذاری بر ایجاد هرج و مرج در بازار خودرو تصریح می کند: نبود قیمت گذاری و نظارت بر بازار آزاد خودرو موجب شده تا تقاضای کاذب در بازار خودرو ایجاد شده و خریداران سیستمی خودرو به امید کسب سود ۲۰۰ درصدی دست به احتکار خودرو بزنند که مجموع این عوامل به زیان مصرف کننده واقعی در نهایت تمام شد.

موتمنی می گوید: از نقدهایی که نسبت به عملکرد شرکتهای خودروساز و دستگاههای نظارتی وجود دارد، این است که چرا مشخص نمی کنند خریداران واقعی خودرو در پیش فروش های دو شرکت بزرگ خودروسازی چه کسانی بوده اند؟ چرا این محتکران به مردم معرفی نمی شوند و شفاف سازی در این زمینه انجام نمی شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو  ادامه می دهد: یکی دیگر از مسایلی که لازم است تا مسئولان دولتی و نظارتی به آن توجه داشته باشند که پس از شناسایی محتکران، خودروهایی که کشف و ضبط می شود با چه قیمتی و چگونه عرضه می شود تا به دست مصرف کننده واقعی برسد.

موتمنی می افزاید: انتظار برای قیمت گذاری خودرو بازار را به آرامش رسانده و حتی همان قیمتهای روی کاغذ را نیز کاهش داده است تا جایی که امروز قیمت پراید ۶۵ میلیون تومان، تیبا ۷۴ میلیون تومان، ساینا ۸۰ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ نیز ۱۰۹ میلیون تومان و قیمت سمند به ۱۱۳ میلیون تومان رسیده است.

نگران کاهش قیمت خودرو نیستیم
این فعال صنفی درباره تبعات کاهش قیمت خودرو بر فعالیت این صنف اظهار می کند: نه تنها به هیچ عنوان نگران کاهش قیمت خودرو نیستیم بلکه از این امر استقبال می کنیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو می افزاید: بدون تردید به هر میزان که قیمت خودرو کاهش پیدا کند تعداد خریداران و معاملات افزایش پیدا می کند و همین امر بازار را با رونق مواجه می کند.

موتمنی ادامه می دهد: صنف فروشندگان خودرو طبق ماده ۳۵۷ قانون تجارت از طرفین معامله کمیسیون دریافت می کنند که سهم هر یک از آنها نیم درصد است بنابراین رونق بازار درآمد در این صنف را افزایش دهد.

کد خبر: ۲۰٬۱۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha