۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹
 کمیسیون مشترک ایران و روسیه فرصتی برای مقابله با تحریم‌های آمریکاست
رئیس مجلس شورای اسلامی:

کمیسیون مشترک ایران و روسیه فرصتی برای مقابله با تحریم‌های آمریکاست

رئیس مجلس شورای اسلامی کمیسیون عالی مشترک ایران و روسیه را فرصتی مهم برای مقابله با تحریم‌های آمریکا عنوان کرد و گفت: ما می‌توانیم از این ظرفیت‌ها در روابط دوجانبه، چندجانبه و بین المللی استفاده کنیم.

به گزارش بازار، محمدباقر قالیباف روز دوشنبه در نشست خبری با ویاچسلاو ولودین رییس دومای روسیه گفت: فدراسیون روسیه به عنوان یکی از اعضای شورای امنیت است و روابط تنگانگ اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و محیط زیستی در بخش‌های مختلف با ایران دارد و ما باید از فرصت کمیسیون عالی مشترک پارلمانی بین دو کشور حداکثر استفاده را انجام دهیم.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سومین نشست مشترک پارلمانی دو کشور بعد از سال ۹۸ و شیوع کرونا افزود: ما می‌توانیم از این ظرفیت‌ها و فرصت‌ها در روابط دو جانبه، چندجانبه و بین المللی استفاده کنیم.

قالیباف تاکید کرد: همانطور که این دیدارها فرصتی برای ارتباطات بین دو کشور است، ‌ تهدیدهایی نیز وجود دارد؛ تهدید امروز، تحریم‌های ظالمانه آمریکاست که فدراسیون روسیه، ایران و سایر کشورها را تحریم کرده است. این مسائل اقتضا می‌کند که ما بتوانیم با هماهنگی و همکاری بیشتر به ویژه رهبران و مسوولان دو کشور، اقدامات راهبردی در تعمیق روابط در همه عرصه‌ها ایفا کنیم.

رییس قوه مقننه با تاکید بر اینکه پارلمان‌های دو کشور باید در نشست‌های تخصصی برای تسهیل‌گری در بخش قوانین، دولت‌ها و مردم تلاش‌های لازم را انجام دهند، درباره مباحثی که در دیدار بین طرفین صورت گرفت، اظهارداشت: سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز و بهبود شرایط مبادله گاز (سوآپ) بین دو طرف گفت و گو شد و یکی از موضوعاتی که طرفین به آن تاکید داشتند، کریدور شمال - جنوب بود که نه تنها برای دو کشور مهم است بلکه همه کشورهای اورآسیا و بخشی از آسیای میانه می توانند از این ظرفیت، استفاده کنند.

قالیباف ادامه داد: در توسعه کریدور شمال - جنوب به اتصال آستارا به رشت تا بنادر به ویژه بندرعباس و سرمایه گذاری مشترک هر دو کشور در این زمینه تاکید شد.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به گفت و گوهای طرفین در حوزه مسائل کشاورزی گفت: حوزه ترانزیت و تجارت غلات و همکاری‌های فناوری بین دو کشور در حوزه مسائل حمل و نقل و ترانزیت، موضوعاتی بود که گفت و گو شد. همچنین رفع امورات مسائل تجار در رفت آمد آنها و مسائل گمرکی و تسهیلگری در این زمینه در حوزه روادید و عبور از گمرک‌ها و کنترل‌های الکترونیکی در ایستگاه‌ها بحث و تبادل نظر شد تا در مرزها دچار مشکلات نشوند.

وی با بیان اینکه همکاری‌های بانکی و پولی بین دو کشور به عنوان راس مسائل مطرح شده در این دیدار بود، افزود: اینکه ما بتوانیم هم در تبادل بین روبل و ارز و هم در مسائل ارتباطی بین دو بانک مرکزی و اینکه شعبات از بانک‌های روسی در ایران و از ایران در آنجا فعال شوند، بسیار مورد تاکید قرار گرفت. چرا که این رویه می‌تواند در بهبود مسائل مالی و پولی به طریق صحیح کمک کرده تا این رویه با سرعت و پرحجم انجام شود و روند این مسائل بین طرفین بحث و بررسی شد.

قالیباف ابراز امیدواری کرد که فرصت پیش آمده افزایش یافته و خاطرنشان کرد: البته در یک سال گذشته رشد خوبی در روابط بین ایران و روسیه انجام شد و مطمئن هستم که در طول برنامه هفتم که سیاست ما تقویت روابط دو جانبه با همسایگان است، این روابط به چندین برابر با کشور فدراسیون روسیه خواهد رسید.

کد خبر: ۲۰۱٬۸۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha