۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۹
استفاده از انرژی آفتاب؛ راهکاری برای قطع نشدن برق کارخانجات سیمان| ظرفیت بالای صادرات سیمان در ۱۴۰۲
فعال صنعت سیمان در گفتگو با بازار؛

استفاده از انرژی آفتاب؛ راهکاری برای قطع نشدن برق کارخانجات سیمان| ظرفیت بالای صادرات سیمان در ۱۴۰۲

مقیمی فعال صنعت سیمان با اشاره به ظرفیت های تولید این بخش می گوید: در صورتی که مشکل نقل و انتقال پول رفع شود قابلیت صادرات به سراسر دنیا را دارا هستیم.

بازار؛ گروه صنعت: با قطع برق و گاز که طی هفته های اخیر به صورت قابل توجهی رخ داده است بسیاری از بخش های تولیدی و صنایع کشور دچار مشکل در پروسه تولید شده اند. با این وجود به گفته فریبرز مقیمی فعال این حوزه، یکی از پرمصرف ترین این صنایع، صنعت سیمان است که برای عبور از این مشکلات می توان با توجه به ظرفیتی که در کویرهای کشور وجود دارد از انرژی آفتاب برای تامین برق مورد نیاز این صنایع استفاده کرد.

صنعت سیمان ایران قابلیت قرار گرفتن در جایگاه سوم یا چهارم دنیا را دارد

مقیمی در گفتگو با بازار در خصوص وضعیت فعلی صنعت سیمان کشور می گوید: خوشبختانه صنعت سیمان در ۴۰ سال گذشته از ۱۱ میلیون تن به ۹۰میلیون تن تولید رسیده است و اگر چند کارخانه دیگر راه اندازی شود ممکن است به مرز ۱۰۰میلیون تن هم برسد. به این ترتیب در دنیا می توانیم در جایگاه سوم یا چهارم قرار بگیریم.

این فعال صنعت سیمان کشور در خصوص وضعیت صادرات این بخش نیز می گوید: در کل سالانه حدود ۲۰میلیون تن صادرات سیمان داریم و همچنین الان یکی از شرکت های مجموعه ما سیمان سفید به عراق صادر می کند و در آینده نزدیک شاید به اروپا هم صادر کنیم.

مقیمی همچنین در خصوص اصلی ترین چالش های صنعت سیمان گفت: مشکلات در این صنعت زیاد است از جمله بحث پولشویی که در این حوزه وجود دارد همچنین در حالی که در این مملکت مانده ایم و خدمت می کنیم می بینیم که سنگ اندازی می شود و به عنوان مثال به فعالیت ۱۰سال قبل ما رجوع می کنند و می گویند مالیات پرداخت نکرده اید و از آن طرف با یکسری جریمه ها نیز ما را روبرو می کنند.

ظرفیت تولید صنعت سیمان به نحوی است که سالانه باید ۱۴۰ میلیون تن تولید شود و ۷۰ میلیون تن آن در داخل مصرف و ۷۰میلیون تن مابقی نیز راهی بازارهای صادراتی شود

وی در خصوص مشکلاتی که قطعی برق و گاز برای کارخانجات سیمان کشور ایجاد کرده است نیز اظهار داشت: این روزها در مورد برق و گاز کارخانجات سیمان مشکل دارند که قائدتا برای همه صنایع هست و به تبع ما فعالان این صنعت به عنوان یکی از پرمصرف کننده های گاز و برق با این مشکل مواجه هستیم. بنابراین امیدواریم دولت بتواند کمک کند تا با وجود چنین امکاناتی تولید در کارخانجات سیمان معطل برق و گاز نباشد.

مقیمی با اشاره به اینکه ایران صاحب کویرهای پر از انرژی آفتاب است، گفت: تعجب آور است که چرا از این امکان در راستای تولید انرژی برق از آفتاب استفاده نمی شود. در حالی که به نظر بنده کویر های ممکلت را می توان با انرژی خورشیدی آباد کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه در مسیر استفاده از این ظرفیت برای تولید انرژی برق از یکسو دانش نداریم و از سوی دیگر همتی برای انجام این کار وجود ندارد.

مقیمی افزود: این در شرایطی است که اگر دانش و همتی برای استفاده از انرژی آفتاب وجود داشته باشد تمامی چراغ گازهای خانگی قطع خواهد شد و همه از انرژی برقی استفاده می کنند و به این ترتیب هیچ کارخانه ای دیگر معطل برق نخواهد ماند.

در صورت رفع مشکل نقل و انتقال پول قابلیت صادرات سیمان به سراسر دنیا را داریم

این فعال صنعت سیمان همچنین در خصوص نوسانات قیمت سیمان طی سال جاری نیز اظهار داشت: سیمان در کشور ما بسیار ارزان است و اگر مشکلات نقل و انتقال پولی حل شود ما می توانیم به تمام دنیا سیمان صادر کنیم. به خصوص اینکه هیچ جایی در روی کره زمین در بحث تولید سیمان با ما قابل رقابت نیست چون هم مواد اولیه بسیار فراوان داریم هم برق داریم هم انرژی گاز و هم سوخت مایع داریم.

وی با اشاره به اینکه در کشور باید ۱۴۰میلیون تن در سال سیمان تولید شود گفت: از این میزان نهایتا باید ۷۰میلیون تن را در کشور مصرف کنیم و ۷۰میلیون تن آن را نیز باید صادر کنیم. اما به واسطه مشکلات نقل و انتقال پول چنین هدفی هنوز محقق نشده است.

مقیمی همچنین در خصوص تسهیلاتی که به صنعت سیمان تخصیص داده می شود نیز گفت: الان تقریبا بانکها به تولید تسهیلات و وام نمی دهند بلکه غالبا وامهای کوتاه مدت به تجار می دهند. با این وجود وامهای بانکی می تواند بسیار کمک کننده به صنعت باشد.

این فعال بخش همچنین در خصوص چشم انداز صنعت سیمان در سال ۱۴۰۲ نیز می گوید: وضعیت صنعت سیمان را در سال آینده بسیار خوب می بینیم به خصوص اینکه وابستگی ما به خارج تقریبا صفر است و همانطور که گفتم مواد اولیه و سوخت فراوان موجود است. لذا باید یکی از درآمدهای عمده صادراتی ما در کشور از طریق صادرات سیمان باشد.

کد خبر: ۲۰۱٬۸۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha