۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳
صنعت نوپا و مغفول مانده شترمرغ در خراسان جنوبی| جهش اقتصادی با فرآوری
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

صنعت نوپا و مغفول مانده شترمرغ در خراسان جنوبی| جهش اقتصادی با فرآوری

بیرجند- صنعت شترمرغ، نوپا و مغفول مانده است، این در حالی است که با توجه به این حوزه و افزایش صنعتی شدن و صنایع تبدیلی و تکمیلی در آن شاهد جهش اقتصادی و ارزآوری بالایی خواهیم بود.

بازار؛ سمیرا قاسمی گزیک: خراسان جنوبی به دلیل اقلیم مناسب برای پرورش شترمرغ می‌تواند یکی از قطب‌های اصلی این صنعت شود ولی با وجود سخنانی در زمینه اهمیت این حوزه پای عمل و اجرایی شدن در آن لنگ می‌زند.

شترمرغ حیوانی است که تمامی اعضای بدنش قابل استفاده است و می‌توان از هر کدام صنعتی مجزا راه‌اندازی کرد که علاوه بر مصارف خوراکی، در صنایع پوشاک، آرایشی، بهداشتی، درمانی و زیورآلات و دکوراسیون نیز جایگاه خاصی را می‌تواند از آن خود کند، اما هنوز توجه خاصی به صنایع تبدیلی و تکمیلی این حوزه و ارزش افزوده، درآمدزایی و اشتغال‌آفرینی بالای آن نشده است.

در همین راستا با امیر عابدیان، مدیرعامل مجتمع پرورش شترمرغ آرتین و مدیرعامل شرکت تعاونی شترمرغ آرتین بشرویه که از صنایع موفق خراسان جنوبی در این حوزه هستند گفت‌وگو کردیم تا مزایا و نیازهای این بخش مورد بررسی قرار گیرد.

*از چه زمانی این مجموعه تأسیس شد و هدف شما چه بود؟

در سال ۸۷ و ۸۸ به صورت سنتی با ۵۰ تا ۱۰۰ جوجه شترمرغ، این مجموعه تأسیس شد و نگرش آن پرواربندی بود.

از آنجایی که پدر بنده متولد بشرویه بودند مهاجرت معکوس از مشهد به بشرویه انجام دادم و بعد از طی کردن آزمون و خطاها، فعالیت‌های اقتصادی خود را در مشهد محدود و از سال ۹۷ این مجموعه را به سمت صنعتی شدن پیش بردیم که سه میلیارد تومان آورده خود ما بود و دو میلیارد تومان نیز از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی بهره‌مند شدیم. با ۱۵۰۰ مولد شروع به کار کردیم و در نهایت به دلیل جلوگیری از خام‌فروشی شرکت تعاونی شترمرغ آرتین راه‌اندازی شد. اکنون ۱۲۰ تن گوشت و پنج هزار جوجه شترمرغ تولید می‌شود.

*در زمینه اشتغال‌زایی و فروش خود بگویید؟

در بخش اشتغال‌زایی ۲۰ نفر به صورت مستقیم و ۵۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم با ما همکاری دارند. همچنین ۲۵ تا ۳۰ نفر در حجم کاری با ما کار می‌کنند یعنی مانند صابون که مواد اولیه را ما می‌دهیم و ساخت با آنها است.

در حوزه فروش نیز به استان‌های تهران، شیراز، اصفهان، مشهد و مرکزی ارسال داریم. از فضای مجازی نیز برای فروش محصولات غافل نشدیم و در سایت مجموعه و در سایت‌هایی مانند دی جی کالا و با سلام نیز غرفه داریم و حتی برای توسعه بازار فروش یک آتلیه تخصصی برای عکاسی از محصولات ایجاد کرده‌ایم.

همچنین در زمینه صادرات هم وارد شده‌ایم در سال ۹۸ با وجود مشکلات ایجاد شده حدود سه هزار جوجه به ازبکستان صادر شد و در بخش زیورآلات با پَر نیز ۵۰ هزار دلار به صورت چمدانی آورده داشته‌ایم.

*چه افتخاراتی تاکنون کسب کرده‌اید؟

در سال ۹۹ توانستیم عنوان برتر ملی را در ‏صنعت شترمرغ از آن خود کنیم. همچنین دو عنوان مدیر طلایی و مدیر آینده ساز را دریافت کرده‌ام.

*تولیدات فرآوری شده شما چیست؟

در این شرکت ما از پوست شترمرغ، کیف و کفش و مصنوعات چرمی تولید می‌کنیم، گوشت آن بسته بندی می‌شود و با قیمت خیلی پایین‌تر در بشرویه به فروش می‌رسد که به همین دلیل ذائقه مردم نیز به این سمت سوق پیدا کرده است، از پر شترمرغ نیز زیورآلات و گردگیر تولید می‌شود، از تخم‌هایی که دیگر نطفه ندارند و قابل استفاده نیستند هم هنرمندان شهرستان چراغ خواب، آباژور و چراغ مطالعه تولید می‌کنند.

همچنین این شرکت در بخش تولید خورک دام شترمرغ نیز وارد شده و ما خوراک با کیفیت از محصولاتی مانند تفاله‌های گوجه و چغندر تولید می‌کنیم و در کنار خود دو فوق تخصص و متخصص دامپزشکی را داریم.

*چه برنامه‌ها و کارهایی در کنار این مجموعه انجام می‌دهید؟

با مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان تفاهم نامه‌ای منعقد شده که در طرح مهارت یاور آموزش و کار در محیط واقعی و ساخت مصنوعات چرمی را انجام می‌دهند.

همچنین کارگاه‌های آموزش رایگان با همکاری بخش ترویج سازمان جهاد کشاورزی برگزار می‌کنیم که پنج ساعته است. آموزش‌های تخصصی هم داده می‌شود.

در کنار کارهایی که متعهد به انجام آن هستیم در حوزه فرهنگی و ورزشی که جزو تعهدات ما هم نبوده است، وارد شدیم و یک باشگاه ورزشی با رشته‌های مختلف ایجاد کردیم و برنامه‌های فرهنگی متنوعی نیز برگزار می‌کنیم.

*مشکلات شما در این مسیر چه بود؟

مشکلات در مسیر کارآفرینی و پیشرفت همواره وجود داشته است به عنوان مثال در سال ۹۸ به دلیل سیل حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به مجموعه خسارت وارد شد ولی باز هم کوتاه نیامدیم و بهسازی کردیم و البته تسهیلات ارزان قیمت بلاعوضی هم داده شد که یک بخشی از خسارات را پوشش داد.

یکی از مشکلات مهم دور بودن از مرکز است و دیگری نوپا بودن این صنعت که مشکلاتی را در این مسیر ایجاد کرده است که نیاز به توجه ویژه در خراسان جنوبی دارد. چرا که به گفتi خود رئیس سازمان جهاد کشاورزی دام آینده استان شتر و شترمرغ است و زمانی که یک واحد موفق عمل کرده مسلماً مشکلات و سختی‌هایی دارد که نیاز به حمایت برای پیشرفت دارد.

یکی دیگر از مشکلات در بخش خوراک است که با آزادسازی قیمت‌ها و برداشتن سهمیه قیمت زنده فروشی و گوشت هم باید افزایش پیدا می‌کرد که اینگونه نیست و مشکلاتی را ایجاد کرده است.

تمام مشکلات و سختی‌ها را با عشق و علاقه‌ای که به حوزه کارآفرینی داشته‌ایم پشت سر گذاشتیم ولی نیاز به توجه ویژه‌ای برای ماندگاری و پیشرفت داریم تا داشته‌های خود را به افراد دیگر نیز منتقل کنیم.

*برای بهبود این صنعت و توسعه آن در خراسان جنوبی چه راهکاری دارید؟

از خام فروشی جلوگیری و حمایت‌هایی دیده شود که واحدهای صنعتی دیگری نیز در بخش شترمرغ در استان تأسیس شوند، چرا که با افزایش صنایع تبدیلی و تکمیلی ارزش افزوده و مزایای اقتصادی فراوانی برای استان ما ایجاد خواهد کرد. زمانی که مواد اولیه را مختص استان ما داشته باشد و صنایع تکمیلی را نیز توسعه دهند جهش اقتصادی و اشتغال‌زایی بالایی را خواهیم داشت و رقابت نیز برای کیفیت و ورود به صنایع متنوع افزایش خواهد یافت.

نیاز است با توجه ویژه به این بخش از خام فروشی جلوگیری و با وجود مواد اولیه در دسترس صنایع تبدیلی و تکمیلی را حمایت و راه‌اندازی کنند چرا که مواد اولیه این صنایع مختص خراسان جنوبی است و می‌تواند جهشی در اقتصاد استان ایجاد کند.

همچنین نیاز است که اتحادیه شترمرغ‌داران با مدیرانی که از جنس خود این صنعت باشند راه‌اندازی شود چرا که اکنون در مرکز یک اتحادیه راه‌اندازی شده ولی هنوز تصمیم‌گیری نشده که زیر نظر ماکیان، شتر یا مرغ‌داران باشد و نیاز است که برای خود جایگاه خاصی ایجاد کند.

*درخواست شما برای خود مجموعه چیست؟

ما ایده‌هایی برای فرآوری و صنایع تبدیلی و تکمیلی داریم که قابلیت دانش بنیان شدن دارند و به همین دلیل درخواست داده‌ایم که روند اداری آن طولانی است و نیاز است که برای مجموعه‌هایی که زیرساخت دارند و تمام آزمون و خطاها را طی کردند این روند سریع‌تر اجرایی شود تا بتوانیم از مزایای دانش بنیان بودن برای پیشبرد اهداف و پیشرفت و توسعه خود استفاده کنیم.

کد خبر: ۲۰۱٬۸۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha