۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰
افزایش قیمت لوازم‌خانگی و ناسازگاری آن با جیب زوج‌های جوان
یادداشت؛

افزایش قیمت لوازم‌خانگی و ناسازگاری آن با جیب زوج‌های جوان

همدان- «این روزها افزایش برق آسای قیمت لوازم‌خانگی با جیب زوج‌های جوان سازگاری نداشته و تهیه یک جهیزیه حداقل ۳٠٠میلیون تومان آب می‌خورد» این جمله بخشی از یادداشت فاطمه بختیاری است که می خوانید.

فاطمه بختیاری*؛ بازار: ازدواج یک پیوند آسمانی است که در زمین بسته می‌شود و به‌نوعی یک سنت حسنه و یک پیوند عاطفی است که در دین مبین اسلام بسیار به این امر تأکید و توصیه و تکلیف شده است.

ازدواج علاوه بر تکلیفی الهی ازنظر استحکام و انسجام خانوادگی و اجتماعی تأثیرات بسزایی دارد؛ ازجمله مزیت‌های ازدواج می‌توان به مواردی ازاین‌دست اشاره کرد که با ازدواج حمایت بیشتر بانوان در جامعه به‌عنوان همسر و مادر محقق می‌شود، امنیت و آرامش بیشتر بین زوجین را فراهم می‌آورد، باعث ایجاد رابطه اجتماعی فعال‌تر و مطمئن‌تر در جامعه می‌شود و همچنین داشتن ارتباط بهتر و مناسب با همسر و فرزندان داشتن روحیه خوب و سلامت روانی بیشتر را به دنبال دارد.

در این میان زمانی که در جامعه درصد افرادی که ازدواج سالم و مناسبی داشته باشند بیشتر شود، مزایای بی‌شماری برای اجتماع در پی خواهد داشت که ازجمله دارا بودن شهروندان سالم ازنظر احساسی و رفتاری، کاهش خشونت‌های خانوادگی، کاهش آمار جرم و جنایت، کاهش میزان مهاجرت و مواردی ازاین‌دست را می‌توان نام برد.

حدود ۸٠درصد کاهش آمار ازدواج به دلیل وضعیت و شرایط نابهنجار اقتصادی و بیکاری جوانان و بالا رفتن هزینه مسکن و تهیه لوازم اولیه زندگی است

بااین‌حال علیرغم تمام توصیه‌ها و مزیت‌هایی که ازدواج دارد طی دهه‌های اخیر آمار ازدواج با کاهش چشمگیری نسبت به گذشته مواجه شده که در بررسی‌ها چیزی حدود ۸٠درصد کاهش آمار ازدواج به دلیل وضعیت و شرایط نابهنجار اقتصادی و بیکاری جوانان و بالا رفتن هزینه مسکن و تهیه لوازم اولیه زندگی است.

ازجمله مواردی که این روزها در رابطه با ازدواج جوانان مشکل‌آفرین شده تهیه جهیزیه و لوازم‌خانگی است تا آنجا که فرکانس‌های منفی بازار لوازم‌خانگی این روزها از بالا رفتن ساعتی قیمت لوازم‌خانگی حکایت دارد و بشدت زوج‌های جوان و والدین آن‌ها را دچار یاس و افسردگی کرده است.

گرانی به حدی است که بسیاری از زوج‌های جوان توان لازم برای تهیه لوازم ضروری منزل خود را ندارند و به همین دلیل نمی‌توانند زندگی مشترک خود را شروع کنند کما اینکه در بسیاری از موارد، قیمت اصلی‌ترین عامل تعیین‌کننده برای خرید یا نخریدن یک محصول است.

همین واقعیت سبب شده بسیاری از افراد ترجیح دهند کالای موردنظر خود را صرفاً بر اساس بودجه خود انتخاب کنند و از ویژگی‌ها و قابلیت‌های غیرضروری محصول چشم‌پوشی کنند که البته گاهی حتی با در نظر گرفتن این موضوع هم نمی‌توانند یک کالا را خریداری کنند.

هیچ محصول خارجی به‌صورت رسمی وارد ایران نمی‌شود

طی سال‌های اخیر بازار لوازم‌خانگی ایران با تغییرات زیادی روبه‌رو شده و در پی تحریم‌ها، شرکت‌های مطرح و شناخته‌شده جهانی مردم ایران را تنها گذاشته اند و دیگر هیچ محصول خارجی به‌صورت رسمی وارد ایران نمی‌شود.

همین موضوع سبب شده تا مردم به خرید کالای ایرانی روی بیاورند و فرصت بیشتری به تولیدکنندگان ایرانی بدهند اما دران میان نیز علاوه بر کیفیت محصولات، قیمت کالا یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای خرید محسوب می‌شود.

طی بررسی ها به این واقعیت می رسیم که همیشه کالاهای ایرانی به نسبت کالاهای خارجی، قیمت مناسب‌تری داشته‌اند؛ اما این روزها اوضاع فرق کرده و مردم قیمت‌های لوازم‌خانگی را گران می‌دانند چراکه بعضی مردم با این قیمت ها حتی توان خرید کالای ایرانی را هم ندارند.

بنا بر گفته کارشناسان امر گران شدن لوازم‌خانگی به عوامل متعددی بستگی دارد که از مهم‌ترین دلایل گرانی لوازم‌خانگی، افزایش چند برابری نرخ دستمزد، نوسان نرخ ارز و افزایش قیمت مواد اولیه است.

بیشتر تولیدکنندگان لوازم‌خانگی ایرانی برای بالا بردن کیفیت و افزایش اعتماد مردم به محصولات، قطعات اصلی دستگاه‌های خود را از سایر کشورها وارد می‌کنند که درنتیجه این اقدام تولید محصولات با مشارکت کشورهای دیگر انجام می‌شوند یا درنهایت تحت لیسانس کشورهای تأمین‌کننده قطعات قرار می‌گیرند.

تولیدکنندگان ایرانی تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا رضایت مشتریان را جلب کنند و با ارائه کیفیت مطلوب، قیمت‌گذاری مناسب و خدمات پس از فروش در بالاترین سطح، نظر مردم را نسبت به کالای ایرانی عوض کنند اما گرانی لوازم‌خانگی در این مسیر سدی شده است

البته تولیدکنندگان ایرانی تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا رضایت مشتریان را جلب کنند و با ارائه کیفیت مطلوب، قیمت‌گذاری مناسب و خدمات پس از فروش در بالاترین سطح، نظر مردم را نسبت به کالای ایرانی عوض کنند اما گرانی لوازم‌خانگی در این مسیر سدی محکم شده است.

به‌هرحال به هر عنوان و دلیلی که گرانی‌ها ادامه‌دار شود باعث از دست رفتن فرصت‌های زندگی برای اقشار مختلف جامعه می‌شود و با ادامه‌دار شدن گرانی‌ها سفره معیشتی طیف وسیعی از مردم کوچک می‌شود.

مخلص کلام اینکه با پیشرفت و تاخت و تاز گرانی‌ها تشویق زبانی و گفتاری جوانان به ازدواج کاری بشدت بیهوده و عبث است چراکه به عمل کار برآید و باید تدبیری اندیشیده شود تا بیش از این افسردگی در چهره جوانان جاخوش نکنند.

*فعال رسانه

کد خبر: ۲۰۱٬۷۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha