۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۱
سیاست های بانک مرکزی به ضرر صادرکننده است|واردکننده با ارز نیمایی خریداری می کند، آزاد می فروشد
مدیرعامل شرکت «کیمیا قیر جِی» در گفتگو با بازار :

سیاست های بانک مرکزی به ضرر صادرکننده است|واردکننده با ارز نیمایی خریداری می کند، آزاد می فروشد

کرج- سبزیان مدیرعامل شرکت «کیمیا قیر جِی» در گفتگو با بازار گفت: سیاست بانک مرکزی شرایطی ایجاد کرده که با ایجاد مشکل و سختی ها به ضرر صادر کننده و به نفع واردکننده تمام می شود.

مهدی سبزیان مدیرعامل شرکت «کیمیا قیر جِی» در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اختلاف قیمت زیادی که ارز نیمایی با ارز آزاد دارد، گفت: این شرایط برای صادرکننده مقرون به صرفه نیست وسیاست های بانک مرکزی شرایطی را برای صادر کننده ایجاد کرده که دچار یک سری معضلات می‌کند در واقع شرایط برای صادرکننده بسیار سخت و برای وارد کننده بسیار خوب است. وارد کننده به قیمت نیمایی ارز خود را خریداری می‌کند و پس از واردات جنسش را در بازار با قیمت آزاد به فروش می‌رساند.

سبزیان با بیان اینکه شرکت ما تولید کننده انواع قیر و بسته بندی قیر به صورت بسته های جامبوبگ، بشکه ای وفله ای است، افزود: تولید هدف اصلی ماست اما به اکثر کشورهای منطقه چه کشورهای همسایه و چه کشور هایی که با ما مرز آبی دارند صادر هم می‌کنیم.

وی در خصوص چگونگی تأمین مواد اولیه این شرکت، گفت: ما از بورس خرید می‌کنیم و از هفت پالایشگاه موجود در کشور مواد اولیه مورد نیاز خود را خریداری می کنیم.

قیر یک قیمت منطقی در مقصد دارد که با کسر هزینه هایش یک قیمت تمام شده مشخص باید در داخل ایران داشته باشد که با قیمت تمام شده مقصد ما همخوانی داشته باشد اما زمانی که قیمت های داخلی بالاتر از قیمت های جهانی می شود متاسفانه نمی‌توانیم فروش داشته باشیم و متوقف می‌شویم

سبزیان تاکید کرد: قیر یک قیمت منطقی در مقصد دارد که با کسر هزینه هایش یک قیمت تمام شده مشخص باید در داخل ایران داشته باشد که با قیمت تمام شده مقصد ما همخوانی داشته باشد اما زمانی که قیمت های داخلی بالاتر از قیمت های جهانی می شود متاسفانه نمی‌توانیم فروش داشته باشیم و متوقف می‌شویم.

مدیرعامل شرکت «کیمیا قیر جِی» برگزاری نمایشگاه های بین المللی را فرصت مناسبی برشمرد و گفت: ما هم با هدف شناخته شدن در بازارهای داخلی و بازارهای جهانی در نمایشگاه شرکت می کنیم، چون اکثر ترینر های قیر از نمایشگاه های داخلی بازدید می‌کنند که از همکاران ما هستند.

بخشی از مواد اولیه را از تولیدکنندگانی که بیشتر از نیازشان خریداری کردند تامین می کنیم

سبزیان در پاسخ به این پرسش که نوسانات قیمت ها در بورس چه آسیبی به این شرکت می زند، گفت: وقتی فروشی انجام می‌دهیم باید به تعهدمان عمل کنیم حتی اگر متضرر بشویم. هیچ پروژه ای نبوده که سود خالص داشته باشد و با ضررهای کم یا زیاد بوده است. مواد اولیه مورد نیاز ما سالیانه ۲۰۰ هزار تن است که متاسفانه همه مواد را نمی‌توانیم از بورس تامین کنیم و بخش دیگری را از بازار تهیه می‌کنیم. یعنی از همکارانی که خرید کردند ما هم به صورت قیر از شرکت های همکار خرید می‌کنیم.

در واقع تولیدکنندگانی هستند که در یک بازه زمانی بیش از نیازشان خریداری کردند و موفق به فروش نشدند ما هم بخشی از نیازمان را از این شرکت ها خریداری می‌کنیم.

مدیر عامل شرکت «کیمیا قیر جی» در پاسخ به اینکه در مراودات مالی دچار مشکل در نقل و انتقالات ارز شده‌اند یا خیر، گفت: مشکلاتی در این زمینه داشتیم، بیشتر کشور ها نمی‌توانند برای ما پول حواله کنند و ما مجبوریم از کشورهای واسط استفاده کنیم یعنی از حساب صرافان مختلف با درصد و کمیسیون های بالا استفاده کنیم تا به حساب ما در ایران منتقل شود و به دست ما برسد که حدود ۳تا۴ درصد این پول تبدیل به کارمزد می‌شود.

بخشی را به نیما می‌دهیم البته اختلاف قیمت بسیاری با ارز آزاد دارد که مقرون به صرفه نیست یعنی سیاست های بانک مرکزی یک شرایطی را برای صادر کننده ایجاد کرده که دچار یک سری معضلات می‌کند در واقع شرایطی ایجاد کرده که برای صادرکننده بسیار سخت و برای وارد کننده بسیار خوب است، وارد کننده به قیمت نیمائی ارز خود را خریداری می‌کند و پس از واردات جنسش را در بازار با قیمت آزاد به فروش می‌رساند

سبزیان در مورد استفاده از ارز نیمایی و آزاد اظهار کرد: بخشی را به نیما می‌دهیم البته اختلاف قیمت بسیاری با ارز آزاد دارد که مقرون به صرفه نیست یعنی سیاست های بانک مرکزی یک شرایطی را برای صادر کننده ایجاد کرده که دچار یک سری معضلات می‌کند در واقع شرایطی ایجاد کرده که برای صادرکننده بسیار سخت و برای وارد کننده بسیار خوب است. وارد کننده به قیمت نیمائی ارز خود را خریداری می‌کند و پس از واردات جنسش را در بازار با قیمت آزاد به فروش می‌رساند.

وی با تشریح روش های فروش ارز شرکت کیمیا قیر، گفت: یکی از روش های فروش ارزمان نیمایی است و روش دوم واردات در قبال صادرات یعنی ما یک سری از مواد اولیه خودمان نظیر ورق فولادی می‌توانیم واردات انجام دهیم که آن هم مشکلات گمرکی دارد، چرا که برخی از ثبت سفارشات تایید نمی‌شود و بعضاً در گمرک با کسری بار مواجه می‌شویم.

به عنوان مثال یکی از مواردی که شرکت ما داشته این بود که بار ورق فولادی از کشور چین خریدیم و تمام اسناد و مدارک برمبنای وزن ارسالی فروشنده و مدارک فروشنده و گمرک مقصد بوده، پس از اینکه وارد گمرک ایران شده و بعد از انجام کارهای تشریفاتی در بدو خروج از درب گمرک متوجه کسری بار شدیم. به غیر از آن قسمتی که فروشنده بار را به ما تحویل نداده معضل گمرکی هم برای ما ایجاد شده که مدارکمان را دچار مشکل کرده است.

توان افزایش ظرفیت اشتغال را داریم

مدیرعامل شرکت «کیمیا قیر جِی» ادامه داد: سومین راهی که ما برای فروش ارز انجام می‌دهیم این است که ما دلار سنایی وارد می کنیم یعنی اسکناس دلار به ایران می‌آوریم در گمرک اظهار می‌کنیم و به صرافی های مجاز می فروشیم. روش چهارم هم این است که به واردکنندگانی که جنسشان را به گمرک آوردند و می‌خواهند وارد ایران بکنند کوتاژ صادراتی با ارز تحویلشان می دهیم.

سبزیان با بیان اینکه ۴۰ نفر به طور مستقیم در مجموعه ما در حال فعالیت هستند که دو سوم در زمینه تولیدی مشغول کارند، گفت: ظرفیت ما از لحاظ نیروی کار تا ۷۰ نفر می تواند افزایش یابد.

وی ادامه داد: دفاتر بازاریابی خارج از ایران نداریم اما در یک سری کنفرانس ها که در کشور امارات و هندوستان برگزار می شود مرتبا شرکت می‌کنیم، در سایت های خارجی تبلیغات انجام می‌دهیم و در نمایشگاه های داخلی هم شرکت می‌کنیم.

دولت هیچ حمایتی از ما نکرده است

سبزیان در پاسخ به این پرسش که چه انتظاری از دستگاه های دولتی دارند و آیا کمکی به آنها شده یا نه، گفت: خیر، حتی ما یک وارداتی داشتیم که فروشنده چینی ۱۰ درصد بار ما را کمتر داده بود یعنی تقلب کرده بود. برای این مشکل با اتاق ایران و چین مکاتبه کردیم و نهایتا پاسخی که دریافت کردیم این بود که آیا آن ۹۰ درصد باقی مانده را دادند؟ ما هم گفتیم بله و گفتند خداراشکر کنید و بروید.

مورد بعدی اینکه سر مسئله کسری باری که داشتیم، می‌خواستیم به بانک ملی ایران شعبه امارات دِرهم نقدی بدهیم، ۱۰ روز نماینده‌ مان را به بانک می‌فرستادیم تا این درهم را تحویل بگیرد اما متاسفانه هیچ همکاری نکردند. حتی دستگاه های دولتی هم در انتقال ارز و داستانهای تحریم ها مشکل دارند. شاید ما بدلیل اینکه بخش خصوصی هستیم می توانیم یک مقدار تحریم هارا دور بزنیم ولی وزارت امور خارجه یا دستگاه های مرتبط یا دانشش را ندارند و یا خودشان ورود نمی‌کنند.

امتیازاتوارداتی فقط برای یک سری از کالاهاست

مدیرعامل شرکت «کیمیا قیر جی» در پایان با اشاره به امتیازات وارداتی تاکید کرد: وجود این امتیاز روی یک سری از کالاها هست. به عنوان مثال اگر کسی بخواهد موز وارد کند باید حتما سیب وارد کرده باشد یا کالاهای دیگر مانند خودرو که گفتند هر کسی می خواهد خودرو خارجی وارد کند باید سه خودرو ایرانی صادر بکند.

یا یک سری شرکت های بازرگانی در یک محدوده زمانی آمدند مجبور کردند که شما چون صادرات ندارید فقط اندازه ۵۰۰ هزار دلار واردات داشته باشید و یا کارت های بازرگانی سقف معینی را تعیین کردند. در حالیکه شرکت ما صادرات محور است یعنی وارداتی نیست، زمینه واردات ما فقط ارز حاصل از صادرات مان است که به صورت قانونی در سامانه نیما است.

کد خبر: ۲۰۱٬۷۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha