۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۸
خسارات سیل در استان فارس| وقتی اعتبارات جوابگو نیست
گزارش بازار؛

خسارات سیل در استان فارس| وقتی اعتبارات جوابگو نیست

شیراز- سیل ویرانگر مرداد ماه ۱۴۰۱ خسارات زیادی را به زیرساخت‌ها و واحدهای مسکونی در برخی از شهرستان‌های فارس وارد کرد اما آن‌طور که نمایندگان منطقه در مجلس می‌گویند اعتبارات کافی و جوابگو نبوده است.

بازار، گروه استان‌ها: در آبان ماه امسال بود که استانداری فارس اعلام کرد که ۶۶۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای جبران خسارت‌های ناشی از سیل تابستان استان اختصاص یافته است.بر اساس مصوبه هیئت دولت، این میزان تسهیلات برای ساخت ۲۸۰ واحد شهری آسیب دیده از سیل مردادماه ۱۴۰۱ در استان فارس اختصاص یافته که ۲۵۰ میلیون تومان برای هر واحد و در مجموع ۷۰میلیارد تومان برای این بخش در نظر گرفته شده بود.

در این خصوص تسهیلاتی برای یک هزار واحد روستایی آسیب دیده از سیل مردادماه استان فارس اختصاص داده شد که میزان آن برای هر واحد ۲۰۰ میلیون تومان و در مجموع ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد می شود علاوه بر این برای ۲۸۰ واحد شهری اعتبار بلاعوض ۵۰ میلیون تومان اختصاص یافت.

تسهیلاتی برای یک هزار واحد روستایی آسیب دیده از سیل مردادماه استان فارس اختصاص داده شد

برای حدود یک هزار واحد روستایی نیزبه ازای هر واحد ۵۰میلیون تومان و در مجموع ۵۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض در نظر گرفته شده است. ۳۸ میلیارد تومان بلاعوض هم برای هزار و ۹۰۰واحد تعمیری در استان فارس اختصاص یافته بود. همچنین ۸۲میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هم به زیرساخت‌های آسیب دیده از سیل تعلق گرفت.

خسارات ۸ هزار میلیارد تومانی

در جریان سیلاب مردادماه سال جاری خسارت هشت هزار میلیارد تومانی در حوزه کشاورزی و تاسیسات زیربنایی به استان تحمیل شد. در حوزه کشاورزی در بحث زراعت آبی حدود ۲۴ هزار هکتار از اراضی تخریب و خسارتی معادل ۱۳۵۰ میلیارد تومان دید. همچنین ۵۳ هزار هکتار از اراضی باغی نیز دچار آسیب شده و این اراضی نیز متحمل دو هزار و ۸۳۴ میلیارد تومان خسارت شدند.

‎بر این اساس مجموع خسارات وارده در حوزه کشاورزی رقمی معادل پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود همچنین این بارش ها باعث تحمیل خسارتی معادل ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون هزار تومان به تولیدات دامی شد. در این راستا اقداماتی از سوی استانداری و دستگاه های ذی ربط در استان فارس به منظور بازسازی، تعمیر و... در حال انجام است وبودجه هایی نیز از سوی دولت برای این کار تخصیص یافته است.

خسارات سیل در استان فارس| وقتی اعتبارات جوابگو نیست

جان باختن هموطنان

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در گفتگو با بازار با اشاره به گوشه ای از اقدامات انجام شده طی این مدت اشاره کرد و گفت: پدیده ای که در مردادماه امسال در استان رخ داد باران های موسمی مانسون بود که متاسفانه علاوه بر کشته شدن ۲۲ نفراز مردم در شهرستان های نی ریز، استهبان و داراب خسارات زیادی نیز در حوزه کشاورزی، تاسیسات آب، برق؛ راه و... هم برجا گذاشت.

محمود رضایی با بیان اینکه تاکنون طی دو مرحله اعتباراتی در این حوزه تخصیص یافته، اظهار کرد: این اعتبارات طی دو مرحله ازسوی هیات وزیران تخصیص یافته که در حال حاضر نیز اقدامات لازم برای پیگیری، ساخت، تعمیر و... در حال انجام است.

برای حدود یک هزار واحد روستایی نیزبه ازای هر واحد ۵۰میلیون تومان کمک بلاعوض در نظر گرفته شد

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در سیلاب مردادماه خسارت های زیادی به بخش های مختلف استان وارد شد، افزود: در چارچوب برنامه های سازمان مدیریت بحران و براساس روش های مرسوم اعداد و ارقام خسارات وارده در تمام حوزه ها مورد ارزیابی قرار گرفته است.

۳۲ شهرستان از سیل مانسون خسارت دیدند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در رابطه با خسارات وارده به ساختمان های مسکونی وتجاری گفت: ۳۲ شهرستان استان فارس، متحمل خسارت در این حوزه شدند که در بخش شهری ۴۶۷ واحدمسکونی نیازمند بازسازی و یک هزار و ۲۲۰ واحد نیازمندتعمیر هستند. ‎

رضایی با اشاره به اینکه در بخش روشنایی هزار و ۴۰۹ واحد نیازمند بازسازی و دو هزار و ۷۱ واحد نیز نیازمند تعمیر هستند، تاکیدکرد: هزار کیلومتر از راه های استان و ۶۰۲ پل از پل های مرتبط با حوزه راهداری آسیب دیده اندکه خسارت وارد شده در این حوزه معادل یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان اینکه تکمیل و تعمیر این میزان خسارت به میلیاردها تومان اعتبار نیازمند است، بیان کرد: با این وجود این موضوع به عنوان یکی از اولویت های استانداری فارس در دستور کار است و به جد پیگیری خواهد شد تا هر چه سریعتر کارهای عمرانی به سرانجام برسد.

خسارات سیل در استان فارس| وقتی اعتبارات جوابگو نیست

اعتبارات مناسبی اختصاص نیافته است

نماینده مردم شهرستان های استهبان، نی ریز و بختگان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم تخصیص اعتبارات لازم به این سه شهرستان که بیشترین آسیب را در سیلاب مردادماه متحمل شدند، به بازار گفت: متاسفانه تاکنون آنگونه که باید اعتبار مناسبی برای این سه شهرستان به منظور جبران خسارات سیلاب تخصیص نیافته است همچنین با وجود پیگیری های متعددی که در این راستا انجام شده فقط میزان ناچیزی حدود ۸۰۰ میلیون تومان برای احیای قنوات تخصیص یافته است.

فرهاد طهماسبی در رابطه با تخصیص اعتبار برای بازسازی منازل آسیب دیده نیز اظهار کرد: بر اساس آخرین پیگیری ها قرار است که به برخی ازافراد آسیب دیده اعتباری برای تعمیر منازل مسکونی شان تخصیص یابد که البته این میزان کفاف خسارتهای وارده را نمی‌کند.

در بخش روشنایی هزار و ۴۰۹ واحد نیازمند بازسازی و دو هزار و ۷۱ واحد نیز نیازمند تعمیر هستند

وی با انتقاد از عدم تعمیر راه‌ها و با بیان اینکه آنگونه که باید اعتبارات لازم نیز برای بهسازی راه‌ها اختصاص نیافته است، تاکید کرد: بنده به عنوان نماینده سه شهرستان استهبان،نی‌ریز و بختگان اعلام می کنم که اعتبار قابل توجهی که خسارتهای وارده را جبران کند تخصیص نیافته است.

پیگیری تخصیص اعتبار مناسب برای جبران خسارات

نماینده مردم شهرستان های استهبان، نی ریز و بختگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تخصیص اعتبار مناسب برای جبران خسارات مربوط به این سه شهرستان از سوی دولت پیگیری می شود، ادامه داد: این مسئله موضوع مهمی است و بنده به عنوان‌ نماینده این سه شهرستان به جد پیگیر اختصاص اعتبار برای این موضوع هستم چراکه مردم در این سیلاب متحمل خسارات زیادی شدند.از مسئولان استان‌هم تقاضا می شود که به این سه شهرستان نگاه ویژه ای داشته باشند.

به نظر می رسد باید نگاه ویژه تری به شهرستان هایی که خسارت های زیادی ناشی از سیل اخیر دیده اند صورت گیرد تا شرایط برای بهبود وضعیت این مناطق مهیا شود. جبران خسارت ها نیازمند نگاه مسئولان ملی و پیگیری بیشتر برای اختصاص اعتبار است تا منازل سیل زدگان بازسازی و خسارت های دیگر بخش ها نیز جبران شود.

کد خبر: ۲۰۱٬۶۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha