۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
عقب‌ماندگی قوچان از بودجه‌های عمرانی| مسیر توسعه ناهموار است
نماینده قوچان در گفت‌وگو با بازار؛

عقب‌ماندگی قوچان از بودجه‌های عمرانی| مسیر توسعه ناهموار است

قوچان- شهرستان قوچان به دلیل هم‌جواری با گمرک باج‌گیران و نزدیکی با «عشق‌آباد» پایتخت ترکمنستان فرصت مغتنم برای توسعه این شهرستان است اما متأسفانه بنا بر گفته کارشناسان این مسیر ناهموار است.

بازار؛ گروه استان ها: شهرستان قوچان بستر بسیار خوبی در کشاورزی، دامداری، صنعت و گردشگری دارد و به‌واسطه برخورداری از گمرک باجگیران انتظار می‌رود که رشد فراوان نیز داشته باشد اما ظواهر نشان می‌دهد که این شهرستان آهنگ رشد کندی داشته و بنا بر گفته نماینده مردم قوچان در مجلس شورای اسلامی هنوز راه‌های توسعه هموار نشده است.

قوچان به دلیل بهره‌مندی از تنوع محصولات کشاورزی و زیرساخت‌هایی ازجمله مرز باج‌گیران و گمرک می‌تواند در جذب سرمایه‌گذاران و توسعه اقتصادی نقش مهمی ایفا کند و با افزایش صادرات و تولیدات داخلی ارزآوری برای کشور به همراه بیاورد اما متأسفانه نگاهی اجمالی به این شهرستان نشان می‌دهد که درواقع روند کندی را از این حیث دنبال کرده است و ظرفیت‌های آن در سایه کلان‌شهر مشهد مغفول مانده است.

آب‌وهوای خنک در تابستان و تفرج‌گاه‌های این شهرستان به‌ویژه درگز و پارک‌های طبیعی اگرچه زمینه مناسبی را توسعه گردشگری است اما هنوز این ظرفیت‌ها به درجه شکوفایی نرسیده است.

تولیدات باغی، خشکبار، صنایع‌دستی، زیرساخت‌هایی همچون راه، گمرک باج‌گیران و نزدیک بودن به عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان، گوشه‌ای از ظرفیت‌های شهرستان قوچان محسوب می‌شود که می‌تواند در حوزه گردشگری، صنایع کشاورزی و دامداری علاوه بر توسعه زمینه جذب سرمایه‌گذار را فراهم آورد.

در همین راستا برای واکاوی مشکلات این شهرستان با علی آذری نماینده مردم قوچان در مجلس شورای اسلامی به بحث و گفت‌وگو نشستیم.

* عقب‌ماندگی‌های شهرستان قوچان در چه حوزه‌هایی بیشتر به چشم می‌خورد؟

در حوزه انتخابیه قبل از این‌که نماینده شهرستان شوم زیرساخت‌هایی که مشکل داشتند را رصد کردم لذا با قاطعیت می گویم اتفاقات خوبی افتاده است به طوریکه در حوزه مرز باجگیران و بازارچه مرزی که تعطیل بود با پیگیری ها فراوان و جلسات مسئولان سران دوباره رونق گرفت و سبب بازگشایی مرز کمک به معیشت مرزنشینان شده است.

عقب‌ماندگی قوچان از بودجه‌های عمرانی| مسیر توسعه ناهموار است

* اما با وجود ازسرگیری تبادلات تجاری اما زیر ساخت هایی مانند راه و یا امکانات شهری در آن رشدی نداشته است!

بله.در این خصوص برای ضریب بخشیدن به آهنگ توسعه و پیشرفت نیازمند تسهیل و هموارسازی زیرساخت‌هایی مانند راه هستیم.

به‌طور مثال در شهرستان حوزه انتخابیه خودم مرز باجگیران که باب ورودی پیمان شانگهای قرارگرفته است هنوز مشاهده می‌شود که آزادراه قوچان –چناران- مشهد به‌صورت کامل در دست اقدام انجام نگرفته است.

در مرز باجگیران که باب ورودی پیمان شانگهای قرارگرفته است هنوز مشاهده می‌شود که آزادراه قوچان –چناران- مشهد به‌صورت کامل در دست اقدام انجام نگرفته است

هرچند که پروژه تعریف‌شده است و حدود ۷۰ کیلومتر بعد از چناران بحث استملاک ادامه طرح اش هستیم اما این طرح توسط دولت باید در اولویت قرار گیرد و یا حتی اتصال به شبکه ریلی این فرصت سوزی باعث عقب‌ماندگی کشور می‌شود .

* این موضوع به کاهش بودجه‌های عمرانی ربط دارد؟

نظر کمیسیون عمران این است که ما همت کرده و از طرفی دولت قانع شود تا بودجه عمرانی بیش‌تری در اختیار قرار گیرد زیرا این موضوع خودش یک صرفه‌جویی است و از تورم و مشکلات آتی به‌واسطه توسعه عمرانی و اقتصادی پیشگیری می کند.

* با اینکه باجگیران به قول شما دروازه ورود شانگهای است اما هنوز این شهر گاز ندارد؟

البته در حوزه عمرانی شهرباجگیران که تنها شهر بدون گاز استان خراسان رضوی بود و سبب خفته بودن این شهر مرزی شده بود.در حال حاضر بزرگ‌ترین و ارزشمندترین کار پروژه گازرسانی به شهر و روستاهای باجگیران در دست اقدام است به گونه ای که در زمره مصوبات سفر ریاست جمهوری قرار دارد لذا تا پایان سال ۱۴۰۲ این پروژه اتمام می‌شود.

* یکی از مشکلاتی که صنعتگران قوچان گلایه دارند کمبود آب و هم‌چنین برق به ویژه در شهرک صنعتی است؟

احداث پست توزیع برق در شهرک صنعتی شماره ۲ تا پایان امسال در دستور کار قرار دارد که با احداث آن ۵۰ صنعت تعریف و قراردادها بسته می‌شود و سبب افزایش کارگاه‌ها و کارخانه‌ها می‌شود و اشتغال خوبی در پی دارد .

عقب‌ماندگی قوچان از بودجه‌های عمرانی| مسیر توسعه ناهموار است

یکی دیگر از این پروژه‌ها آب قوچان بود که آلودگی با نیترات بالا باعث شده بود مردم قوچان چندین سال مظلوم واقع شدند و لذا سال‌های قبل اگر مسئولان پیگیری‌ کرده بودند این پروژه می‌توانست با ۵ یا ۱۰ میلیارد تومان به اتمام برسد اما با این وضعیت تورم و اقتصاد بیمار این پروژه را با ۲۷ میلیارد تومان شروع کردیم و احتمالا با ۱۲۵ میلیارد تومان به اتمام می‌رسد.

* پیش‌ازاین قرار بود منطقه ویژه اقتصادی نیز ظاهراً در این شهرستان راه‌اندازی شود؟

بله پروژه منطقه ویژه اقتصادی با دوندگی و تلاش خستگی‌ناپذیری که توسط مسئولان انجام شد توانستیم مصوبه آن را بگیریم و لذا خود شرکت شهرک‌ها را مسئول اجرای این طرح معرفی‌شده است.درواقع منطقه ویژه اقتصادی ، پروژه برق در شهرک صنعتی شماره دو ، بحث گاز باجگیران و هم چنین رونق دوباره بازارچه مرزی کارهایی بود که برای توسعه انجام گرفت.

پروژه‌ آب قوچان اگر سال‌های قبل توسط مسئولان پیگیری‌ شده بود با ۵ یا ۱۰ میلیارد تومان به اتمام می رسید اما با این وضعیت تورم و اقتصاد بیمار این پروژه را با ۲۷ میلیارد تومان شروع کردیم و احتمالا با ۱۲۵ میلیارد تومان به اتمام می‌رسد

* با توجه به محرومیت روستاها تا چه میزان به این موضوع در تخصیص بودجه توجه شده است؟

در حوزه آب و فاضلاب پروژه آب‌رسانی به ۳۱ روستای شهرستان قوچان با جمعیت حدود ۳۸ هزار نفر، عملیات تأمین آب شرب به ۱۴ روستا و خود شهر قوچان، سایت‌های مخابرات، طرح هادی در ۱۴۹ روستای شهرستان بازنگری شده است.

اختصاص ۱۱۹۶ تن قیر رایگان برای سال ۱۴۰۱، هم چنین ۵۷۵ تن قیر برای سال ۱۴۰۰، روشنایی محورها اصلاح نقاط حاصلخیز ، روکش آسفالت محور قوچان و فاروج ازجمله طرح‌هایی است که برای رفع عقب‌ماندگی‌ها در این شهرستان در دستور کار قرارگرفته است.

عقب‌ماندگی قوچان از بودجه‌های عمرانی| مسیر توسعه ناهموار است

در حال حاضر اولویت ما بر روی اقدامات و پروژه‌های نیمه‌کاره‌ای است که فراهم‌سازی زیرساخت‌ها مهم بوده و لذا باید در بودجه عمرانی دولت گنجانده شود که البته نیاز به پی‌جویی فراوان دارد.

* در حوزه بهداشت و درمان چطور؟

با تلاش‌های انجام‌شده برای رفع مشکلات بهداشت و درمان حوزه انتخابیه چند مرکز جامع سلامت و خانه بهداشت در فاروج و قوچان احداث شد و در حال ارائه خدمات به شهروندان هستند.

همچنین با مکاتبات و پیگیری‌هایی که صورت گرفت دستگاه و تجهیزات پزشکی به بیمارستان‌های شهرستان‌های قوچان و فاروج اختصاص یافت.

با پیگیری‌های انجام‌شده و به همت بنیاد مسکن تعدادی از جاده‌های روستایی این دو شهرستان آسفالت شدند و قرار بر این شد برای مابقی جاده‌های روستاهای حوزه انتخابیه نیز عملیات آسفالت‌ریزی صورت پذیرد.

در موضوع نوسازی و بازسازی مدارس هم تعدادی از مدارس شهرستان‌های فاروج و قوچان بازسازی شدند و البته امکاناتی نیز برای آن‌ها اخذ گردید همچنین چند مدرسه هم در روستاهای دو شهرستان در حال ساخت است

* با این‌حال به نظر می‌رسد حجم اقدامات با عقب‌ماندگی‌ها تناسب ندارد؟

بله متأسفانه بااین‌وجود شهرستان قوچان نسبت به سایر شهرستان‌ها ازنظر بودجه و توسعه عقب‌مانده است و باید زیرساخت‌ها را فراهم کنیم تا توسعه به سرانجام برسد.

کد خبر: ۲۰۱٬۵۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سعید آهنگربیک IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
      1 0
      آقای دکتر آذری بیمارستان شهید کلاهدوز کی انجام عملیات عمرانی میشود
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
      1 0
      تو کوچه های قوچان، حتی نمیشه دوچرخه‌سواری کرد از بس آسفالت داغونه، واقعا افتضاح