۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵
کمبود گوشت در بازارهای سمنان | بروکراسی فَربه، استخوان لای زخم عرضه است
بازار گزارش می دهد؛

کمبود گوشت در بازارهای سمنان | بروکراسی فَربه، استخوان لای زخم عرضه است

سمنان- کمبود گوشت قرمز دولتی یا همان منجمد در برخی نقاط استان سمنان به خصوص شهرستان سمنان، باعث بروز برخی نارضایتی‌ها در بین شهروندان شده است.

بازار، گروه استان ها: کمبود گوشت قرمز در یک هفته اخیر به خصوص در شهرستان سمنان، مشکلاتی را برای مراجعه‌کنندگان به فروشگاه‌های بزرگ و مراکز توزیع گوشت منجمد و شرکت‌های تعاونی پدید آورده است. موضوعی که البته مسئولان استان سمنان مقصر آن را مباشران می‌دانند و اعتقاد دارند که گوشت به اندازه کافی برای استان سمنان خریداری و ذخیره شده است.

شهروندان می‌گویند که گوشت منحمد دولتی در همه فروشگاه‌ها یافت نمی‌شود و از صحبت‌های مسئولان استان سمنان نیز بر می آید که اصلاً قرار نیست این نوع گوشت در همه فروشگاه‌ها عرضه شود لذا برای چرخه عرضه و تقاضای گوشت منجمد دولتی، مباشرانی در نظر گرفته شده و چرخه توزیع نیز به دست آنها سپرده شده است.

گوشت دولتی بسیار کم است

یک شهروند سمنان در گفتگو با بازار، ضمن بیان اینکه بیش از یک هفته است که گوشت قرمز منجمد در بازار نیست، گفت: مردم که توان خرید گوشت گرم را کیلویی ۲۶۰ هزار تومان ندارند باید چه کار کنند؟ امیدواریم مسئولان استانی یک پاسخ برای این سوال داشته باشند چرا که مردم واقعا در این تنگاها نمی‌توانند گوشت کیلویی ۲۶۰ هزار تومانی بخرند.

شهروندان می‌گویند که گوشت منجمد دولتی در همه فروشگاه ها یافت نمی‌شود

علیرضا با بیان اینکه کارگر شرکت کاشی هستم و درآمدم ماهی شش میلیون تومان است با این درآمد چطور می‌توانم گوشت گرم بخرم، بیان کرد: به خیلی از فروشگاه ها مراجعه کردم از تعاونی مصرف تا کوروش و جانبو اما گوشت دولتی منجمد ندارند.

وی با بیان اینکه برخی فروشگاه ها همیشه گوشت قرمز داشتند اما ما وقتی مراجعه کردیم اعلام کردند که تمام شده است، افزود: گویا سهمیه این بار خیلی اندک بوده و به همه مردم نرسیده است لذا از مسئولان می خواهیم تا اقدام لازم را صورت دهند.

کمبود گوشت در بازارهای سمنان | بروکراسی فَربه، استخوان لای زخم عرضه است

مشکل در تامین نیست

مسئولان دولتی اعلام می کنند که مشکل در تامین و انبار نیست بلکه مباشران باید اقدامات لازم را صورت دهند اما قبل از رسیدن به این موضوع و مصاحبه مسئولان استان سمنان باید بدانیم که از اساس مباشران چه کسانی هستند و چه می کنند؟

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه عرضه دولتی مانند گوشت، مرغ، شکر و ... از سوی صمت و جهاد کشاورزی و تعاون روستایی بسته به نوع محصول صورت می‌گیرد، گفت: این شرکت ها خودشان معمولاً پولی ندارند که مثلاً دو هزار تن شکر را خریداری و در شهرستان ها توزیع کنند در نتیجه به برخی افراد یا شرکت تعاونی ها و حتی کسانی که پول کافی دارند اعلام می کنند که آنها محصول را خریداری و در شهرستان ها بسته به سهمیه ای که دارند توزیع کنند.

محمد حسن اردیانی با بیان اینکه مثلا در محصول شکر صمت استان سمنان به کارخانه قند شاهرود اعلام می کند که ۴۰۰ تن شکر لازم دارد کارخانه تولید می کند و یک فرد از طرف صمت معرفی می شود همه این شکر را می خرد و بر حسب سهمیه شهر شاهرود بین مغازه دارها و مراکز عرضه، توزیع می کند در این بین یک سود هم او می گیرد و دولت هم پولی در این بین نگذاشته است، بیان داشت: دولت تنها نظارت و هدایت می کند تا در این بین تخلفی صورت نگیرد.

عرضه دولتی مانند گوشت، مرغ، شکر و ... از سوی صمت و جهاد کشاورزی و تعاون روستایی بسته به نوع محصول صورت می‌گیرد

وی با بیان اینکه چرخه مذکور بی‌عیب نیست و دو عیب و ایراد اساسی دارد نخست اینکه امکان تخلف و فساد بسیار بسیار بالا می رود کما اینکه ما در زمینه برخی محصولات در همین ماه رمضان دو سال اخیر شاهد بودیم که سهمیه‌های عجیب و غریب مشخص نشد که چه شدند، افزود: مشکل دوم اما این است که نامه‌نگاری و بروکراسی بسیار عظیم، چرخه عرضه را کُند می‌کند اما چاره ای هم نیست زیرا نه جهاد و نه صمت اصلا پول خرید هزار تن شکر را هم ندارد.

بروکراسی پیچیده و عجیب

این کارشناس و مطلع با بیان اینکه بر فرض اینکه این نهادها پول را هم داشته باشند، ترجیح ورود مباشران برای توزیع و عرضه است، گفت: این طرح مباشران اگر به درستی انجام شود بسیار عالی است اما بروکراسی آن آنقدر پیچیده است که اگر از خود کارشناسان اداره کل جهاد و صنعت معدن استان سمنان هم بپرسید شاید به درستی اطلاع نداشته باشند.

اردیانی با بیان اینکه یک ساز و کار عجیب و غریب و بک کلاف پرچیده در این داستان مباشران درست شده که هیچ کس نه سر از آن در می آورد و نه حاضر به اصلاح شرایط است، بیان کرد: اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم برای توزیع ۲۰ تن شکر در استان سمنان نزدیک به ۳۵ نامه بین هفت دستگاه اجرایی جابجا می‌شود.

وی با بیان اینکه نخستین نامه احصای کمبود از سوی اصناف و جهاد کشاورزی و صمت و فرمانداری ها است سپس درخواست تامین بعد از آن درخواست به کارخانه برای تولید سپس بازگشت همه این نامه ها، بعد از آن پیشنهاد فردی به عنوان مباشر، سپس نامه معرفی تائید او و باز مشتی نامه در این راستا فقط آغازگر چرخه توزیع است، بیان کرد: حالا تازه نامه نگاری های اصلی برای سهمیه ها و توزیع ها و نحوه توزیع و ... آغاز می شود و حتی سپاه هم برای حضور بازرسان افتخاری بسیج در این سیکل نامه های فراوان وارد می شود.

کمبود گوشت در بازارهای سمنان | بروکراسی فَربه، استخوان لای زخم عرضه است

ذخایر خوبی داریم

به نظر می رسد که اگر اختلالی در این چرخه عجیب توزیع وجود داشته باشد فقط مسئولان باشند که از آن سر در بیاورند اما این بار گویا آنطور که مسئولان تنظیم بازار می‌گویند مشکل در تامین و انبار ذخایر داشته ها نیست بلکه مشکل در مباشران است که با این همه نامه نگاری بازهم گویا به درستی رسالت خود را انجام نداده اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه به لحاظ تامین و ذخیره سازی گوشت قرمز در استان سمنان شرایط خوبی را شاهد هستیم، گفت: سردخانه های شرکت امور پشتیبانی دام به قدر کافی ذخیره لازم برای مردم استان سمنان را دارند.

نامه‌نگاری و بروکراسی بسیار عظیم، چرخه عرضه را کُند می‌کند

محمدرضا قاسمی با بیان اینکه سهمیه ۱۳۷ تنی گوشت قرمز برای توزیع در شبکه عرضه استان سمنان در نظر گرفته شده است، تاکید کرد: مباشران، شرکت تعاونی های مصرف، فروشگاه های زنجیره‌ای با توجه به برش شهرستانی که تهیه شده، در امر خرید مباشرت و همراهی داشته باشند و در عرصه توزیع نیز حضور جدی‌تری در سراسر استان داشته باشند.

وی با بیان اینکه در زمینه تامین مشکلی وجود ندارد لذا در عرصه عرضه می بایست به ما کمک هایی شود، افزود: جهاد کشاورزان مباشران را به شرکت پشتیبانی امور دام بر اساس سهمیه ای که برای هر شهرستان در نظر گرفته شده، معرفی کرده است اما لازم است که مباشران که عمدتاً هم فروشگاه های زنجیره ای هستند، در امر خرید تعلل نکنند و زودتر به شرکت پشتیبانی امور دام مراجعه، خرید خود را صورت دهند تا زودتر این گوشت ها به دست مردم برسد.

مباشران دست بجنبانند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه ۳۲ تن گوشت قرمز منجمد در همین روزهای اخیر توسط مباشران خریداری و به مراکز عرضه حمل شده است، گفت: در شهر سمنان قدری مشکل را شاهد بودیم که تعدادی دیگر مباشر در این شهرستان شناسایی شده تا خرید را انجام و گوشت مورد نیاز مردم را توزیع کنند.

حال باید دید که سرنوشت گوشت های منجمد دولتی که در استان سمنان در انبارها موجود هستند اما یک نفر باید آنها را سوار وانت کرده و توزیع کند چه می شود! آیا آن یک نفر بالاخره پیدا می شود تا برای او ۳۵ نامه زده شود و بتواند مشکل کمبود گوشت استان سمنان را حل کند یا خیر؟ با این توضیح که حتی یک مباشر هم برای مصاحبه در این گزارش یافت نشد چرا که مجموعه های جهاد و صمت اعلام کردند که شماره تماس مباشران را ندارند.

کد خبر: ۲۰۱٬۵۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسن IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
      0 0
      سلام.کاملا درست است
    • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
      1 0
      دامهای مولد را پارسال مفت دادیم سرخانه که الان بدن مردم باز هم بی مدیریتی همون هم بدست مردم نمیرسه هنوز روز خوبه بعد از این ذخیره از کجا گوشت میارن،
    • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
      0 0
      بهترین نژاد اصلاح شده را دادیم کشتار،جز پنج کشور اصلاح ژن دام بودیم ،الان دامدار نمونده که رغبت کنه پرورش بده،بیست سال عقب افتادیم