۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۵
توجه به مدیریت بهره وری آب در بودجه ۱۴۰۲| بخش کشاورزی سفره مردم است تخصیص بودجه ای شایسته ضروری است
بازار گزارش می دهد؛

توجه به مدیریت بهره وری آب در بودجه ۱۴۰۲| بخش کشاورزی سفره مردم است تخصیص بودجه ای شایسته ضروری است

کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه بخش کشاورزی سفره مردم محسوب می شود باید بودجه ای درخور توجه به آن تخصیص داده شود و از سوی دیگر بودجه ای ویژه برای مدیریت بهره وری آب نیز در نظر گرفته شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: بحث بودجه سال ۱۴۰۲ در حالی این روزها مطرح است که به گفته بیگی نژاد عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۲ در مجلس، اعضای کمیسیون تلفیق با کلیات لایحه بودجه سال آینده موافقت کرده اند. از سوی دیگر طبق برنامه بناست تا تصویب کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق، در جلسه علنی مجلس امروز یکشنبه دوم بهمن ‌ماه کلیات لایحه بودجه به رأی گذاشته شود. به این ترتیب رئیس جمهور امروز برای دفاع از کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در مجلس حاضر می‌شود.

بر اساس این گزارش بخش کشاورزی از جمله بخش هایی است که غالبا کمترین بودجه ها را به خود تخصیص می دهد. با این وجود در بودجه ۱۴۰۱ یکی از نکات برجسته در حوزه کشاورزی نگاه ویژه ای بود که به صندوق بیمه محصولات کشاورزی اعمال شده بود. این در شرایطی است که چون بخش کشاورزی غالبا با ریسک و خطر همراه است، انتظار می رود همه ساله بودجه ای متناسب با بخش کشاورزی در اختیار این صندوق قرار بگیرد و قطعا این انتظار برای بودجه ۱۴۰۲ نیز از سوی فعالان این بخش وجود دارد.

بودجه کشاورزی پوشش دهنده توسعه و ساخت زیربنای بخش نیست

علیرضا الوندی رئیس هیات مدیره سازمان مردم نهاد توسعه کشاورزی مردم(هکا) در خصوص اصلی ترین نکاتی که انتظار می رود در تخصیص بودجه ۱۴۰۲ بخش کشاورزی در نظر گرفته شود به بازار می گوید: تا وقتی که یک نگاه دقیق و علمی به خود بخش از طرف سازمان برنامه بودجه و هیات دولت نداشته باشند به عقیده من بودجه این بخش ناامید کننده است چون پوشش دهنده توسعه و ساخت زیربنا برای بخش کشاورزی کشور نیست و فقط روزمرگی و گذران روزمرگی است؛ یعنی برای زیرساخت و کارهای زیربنایی بودجه ای نمی بینیم و به طور کل غالبا بودجه های روزمره است که صرف کارهای روزمره می شود.

الوندی در پاسخ به اینکه کدام بخش از حوزه کشاورزی نیاز به افزایش بودجه نسبت به سال قبل دارد نیز می گوید: قطعا مدیریت بهره وری آب از دیگر موارد مهمتر و ضروری تر است که متاسفانه در بودجه اخیر اهمیت خاصی به آن داده نشده است.

بخش تکنولوژی و آموزش کشاورزی مستلزم توجه ویژه در بودجه ۱۴۰۲ است

محمد علی صدیقی کارشناس مسائل اقتصادی و عضو هیات رئیسه دوره ششم اتاق اصناف ایران نیز در این خصوص به بازار می گوید: همانطور که می دانید امسال کمی بودجه را دیرتر به مجلس بردند و احتمالا تا پایان سال آن را نهایی می کنند تا به بودجه سه ماه نرسد. با این وجود باید توجه داشته باشیم که بخشی از مشکلات ما دست خودمان است و بخشی دیگر دست خود ما نیست و متاثر از اتفاقاتی که در منطقه می افتد از جمله بحث های سیاسی و ارتباطات و غیره است. از سوی دیگر امسال در پی جنگ روسیه و اوکراین به اصطلاح آتشی که به غله جهان افتد بحث بودجه را کمی بحرانی تر کرده است.

صدیقی افزود: البته باید توجه داشته باشیم که فقط وضعیت ما اینگونه نیست و کشور ترکیه به عنوان یک قدرت نوظهور در منطقه شاید تورم حدود ۸۰درصد را تجربه می کنند و دوران پساکرونا و جنگ بر اقتصادها تاثیر گذاشته است و لذا دولت نیز در رابطه با بودجه به مشکل برخورده بود است.

وی ادامه داد: در بحث بودجه مساله اصلی این است که بودجه ما عمدتا نفتی است و هر چند تلاش می کنیم کاهش پیدا کند اما کماکان مبتنی بر فروش نفت است و لذا امسال بحث بودجه بندی با اما و اگرهایی همراه است؛ به این معنا که اگر با نرخ فعلی نفت ببنندند خوشبینانه است چون وضعیت فعلی شرایط را در رابطه با فروش نفت و قیمت دلار و غیره به نفع ما رقم زده است اما اگر بودجه را با این ببندند و وضعیت برگردد چه اتفاقی می افتد.

کم یا زیاد شدن بودجه بخش چندان توفیق ندارد فقط موضوع مهم این است که حداقل هایی که در بودجه پیش بینی و تصویب می شود حتما اتفاق بیفتد

صدیقی همچنین در خصوص اینکه کدام بخش کشاورزی نیاز به افزایش بودجه دارد، می گوید: به نظر بنده قبل از اینکه یک کشاورز نیاز به وام، تسهیلات و پول داشته باشد نیاز به تکنولوژی، آموزش و به روز رسانی دارد. به این معنا که نیاز است که کشاورزی را بر مبنای شرایط فعلی جغرافیایی و اقلیمی و آبی ببندیم و این مساله بسیار مهمی است.

وی خاطر نشان کرد: در حقیقت کم و زیاد شدن بودجه بخش چندان توفیق ندارد فقط موضوع مهم این است که حداقل هایی که در بودجه پیش بینی و تصویب می شود حتما اتفاق بیفتد و از سوی دیگر این بودجه صرف بخش تکنولوژی، آموزش و به روز رسانی بخش شود.

صدیقی همچنین خاطر نشان کرد: بنده معتقدم بودجه بخش کشاورزی چندان هم کم نیست البته به شرطی که مدیریت شود و منابع مالی را به منصه ظهور برسانند و روی کاغذ نماند و از سوی دیگر این بودجه را هدفمند هزینه کنند.

بخش کشاورزی سفره مردم است بودجه ای شایسته برای آن تخصیص داده شود

محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی از دیگر فعالان بخش کشاورزی است که معتقد است کلیه زیرشاخه های بخش کشاورزی مستلزم بودجه است و نمی توان کدام بخش بر دیگری ارجحیت دارد.

یوسفی به خبرنگار بازار می گوید: به نظر بنده نیاز است که در بحث بودجه ۱۴۰۲ به بخش کشاورزی توجه ویژه ای شود چون بخش کشاورزی در واقع همان سفره مردم است و هر آنچه بر سفره مردم می آید حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه از گندم گرفته تا مرغ و تخم مرغ و دیگر کالاها برای مردم مهم است گفت: بنابراین در بودجه ۱۴۰۲ باید توجه ویژه ای به بخش کشاورزی شود تا سفره مردم تامین باشد. به هر حال کسی که در هر حوزه ای از جمله کشاورزی سرمایه گذاری می کند انتظار سود دارد و اینها مسائلی است که به نظر بنده بخش اقتصادی دولت باید در این حوزه فعال تر عمل کند.

کد خبر: ۲۰۱٬۳۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha