۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴
۵ کاربرد مهم تهیه نقشه که تاکنون نمی دانستید!

۵ کاربرد مهم تهیه نقشه که تاکنون نمی دانستید!

خدمات نقشه برداری زمین و ملک با توجه به پیشرفت های چشم گیری که نسبت به گذشته داشته است، می تواند در بسیاری از موارد موجب کاهش هزینه های ساخت بنا و افزایش سرعت پیشرفت پروژه های ساختمانی شود.

به گزارش بازار، خدمات نقشه برداری زمین و ملک با توجه به پیشرفت های چشم گیری که نسبت به گذشته داشته است، می تواند در بسیاری از موارد موجب کاهش هزینه های ساخت بنا و افزایش سرعت پیشرفت پروژه های ساختمانی شود.

سازندگان و خریداران ملک در کلان شهرهایی مثل تهران و کرج، به منظور دریافت خدمات نقشه برداری و تهیه نقشه utm کرج و استان البرز به مهندسان نقشه بردار نیاز پیدا می کنند.

مهندس سعید صادق پور، عضو نظام مهندسی استان البرز، در این مطلب از تجربه های خود در زمینه نقشه برداری ملکی سخن می گوید و ۵ کاربرد مهم و اساسی نقشه برداری زمین و ساختمان را برایمان شرح می دهد:

۱. دریافت جواز ساخت از شهرداری

در مناطق شهری اگر قصد ساخت بنا یا تخریب و بازسازی بنا را داشته باشید، ابتدا باید به شهرداری منطقه مراجعه کنید.

مراجعه شما به شهرداری به منظور صدور پروانه ساختمانی با متراژ و تعداد طبقات مشخص می باشد.

شهرداری منطقه در ابتدا برای اطلاع از موقعیت زمین و وضعیت قطعات مجاور، از شما نقشه utm عرصه ملک را درخواست می کند.

نقشه utm مدنظر شهرداری نقشه ای ۳ برگی است که موقعیت زمین، قطعات مجاور، خط اصلاحی خیابان، جانمایی ملک در نقشه هوایی و جانمایی در نقشه طرح تفصیلی در آن مشخص است.

برای تهیه نقشه utm کافیست به یکی از دفاتر نقشه برداری مراجعه کنید و یا با یکی از مهندسان نقشه بردار عضو نظام مهندسی تماس بگیرید.

مهندس نقشه بردار پس از حضور در محل و برداشت وضع موجود ملک و قطعات مجاور، نقشه utm ملک را تهیه کرده و نقشه ۳ برگی را در اختیار مالک قرار می دهد.

۲. تعیین مساحت زمین

یکی از مهم ترین کاربردهای نقشه برداری در شهرها و روستاها، محاسبه و تعیین مساحت زمین می باشد.

در گذشته برای محاسبه ابعاد و مساحت زمین از متر دستی استفاده میشد که خطای بسیار زیادی را به همراه داشت و میزان این خطا در زمین های دارای شیب یا گوشه های غیرقائم، بیشتر میشد.

امروزه با پیشرفت تجهیزات نقشه برداری، اندازه گیری ابعاد و مساحت با دقت بسیار بالا و زمان کوتاه تری انجام می شود.

تعیین مساحت زمین

اگر قصد خرید یک قطعه زمین را دارید و یا می خواهید از متراژ زمین خود مطلع شوید، بهترین راه کمک گرفتن از مهندسان نقشه بردار با تجربه می باشد.

در موارد بسیاری پیش آمده است که متراژ اعلامی فروشنده با متراژ واقعی زمین تفاوت فاحشی را داشته است و این امر موجب ضرر و زیان خریدار شده است.

محاسبه مساحت زمین توسط مهندس نقشه بردار پیش از خرید و معامله آن، این اطمینان را به شما میدهد که از ابعاد و مساحت واقعی زمین مطلع شوید و از مشکلات حقوقی و قضایی در آینده مصون بمانید.

۳. طراحی محوطه و نما

یکی از مواردی که در سالیان اخیر توجه بسیاری از مالکین و سازندگان ملک را به خود جلب کرده است، طراحی محوطه و نمای ساختمان می باشد.

مهندسان طراح برای اینکه بتوانند طرحی منطبق با وضع موجود محل و بنا طراحی کنند، باید نقشه ازبلیت ملک را در اختیار داشته باشند.

در نقشه ازبیلت، تمام جزئیات مد نظر مهندس طراح برداشت می شود و فایل نهایی آن در اختیار ایشان قرار می گیرد.

برای تهیه نقشه ازبیلت کافیست تا از یک مهندس نقشه بردار درخواست کنید تا با حضور در محل، نقشه ازبیلت ملک را برداشت کند.

نقشه ازبلیت معمولا توسط دوربین توتال استیشن برداشت می شود و فرمت نهایی نقشه نیز DWG می باشد.

در نقشه ازبیلت، شکل کنونی زمین و ساختمان با دقت بالا برداشت می شود و مهندس طراح میتواند با اطمینان خاطر، به طراحی محوطه و نمای ساختمان بپردازد.

۴. دریافت پایان کار از شهرداری

پس از احداث بنا و تکمیل ساختمان، باید گواهی پایان کار ساختمان را از شهرداری محل دریافت کنید.

این گواهی در مواردی همچون دریافت سند برای واحدهای آپارتمانی ساخته شده کاربرد دارد.

برای دریافت گواهی پایان کار، ابتدا باید ملک شما توسط مهندس نقشه بردار عضو نظام مهندسی نقشه برداری شود.

برای این کار ابتدا به سازمان نظام مهندسی مراجعه می کنید و درخواست تهیه نقشه پیش تفکیک ساختمان می کنید.

سازمان نظام مهندسی پس از دریافت مدارک مالک و ملک مورد نظر و دریافت هزینه تهیه نقشه پیش تفکیک، به طور سیستمی یکی از مهندسان نقشه بردار را برای نقشه برداری ملک شما تعیین می کند.

در اکثر موارد مهندس ناظر نقشه بردار ملک، نقشه پیش تفکیک را نیز تهیه می کند.

مهندس نقشه بردار با حضور در محل به برداشت عرصه و اعیان ملک اقدام می کند. عرصه ملک، انباری ها، پارکینگ ها، کنسول ساختمان، راه پله و آسانسور، بالکن و تراس، خرپشته و اتاق آسانسور با دقت بالا نقشه برداری و برداشت می شود.

پس از پایان عملیات نقشه برداری، مهندس نقشه بردار اطلاعات برداشت شده را وارد نرم افزار کرده و نقشه پیش تفکیک را ترسیم می کند.

تهیه نقشه پیش تفکیک به منظور دریافت پایان کار از شهرداری بین ۱ الی ۲ هفته زمان خواهد برد.

۵. دریافت سند تک برگ

صدور سند اموال غیرمنقول دیگر همچون گذشته نیست و اداره ثبت قوانین جدیدی را برای صدور سند تک برگ املاک تعیین کرده است.

مطابق قوانین جدید اداره ثبت، برای دریافت سند تک برگ املاکی که تاکنون سند رسمی نداشته است، ابتدا باید نقشه utm عرصه ملک را تهیه کنید.

تهیه نقشه utm هم ابعاد و مساحت واقعی ملک را مشخص می کند، و هم اداره ثبت را از موقعیت ملک شما در نقشه های سامانه ثبت مطلع می کند.

تهیه نقشه utm

نقشه utm ملک باید توسط مهندس نقشه بردار عضو نظام مهندسی استانی که ملک در آن واقع شده است، تهیه شود و مهندس نقشه بردار باید نقشه شما را مهر کند.

برای تهیه نقشه utm ملک خود می توانید به یکی از دفاتر نقشه برداری مراجعه کنید و یا با جستجو در اینترنت، تلفن و آدرس یکی از مهندسان نقشه بردار را پیدا کنید و با ایشان تماس بگیرید.

به عنوان مثال به منظور تهیه نقشه ملک خود در سهیلیه، کافیست عبارت نقشه برداری در سهیلیه و تهیه نقشه utm را جستجو کنید.

مهندس نقشه بردار با حضور در محل، عرصه ملک را با دقت نقشه برداری میکند تا ابعاد و مساحت ملک مشخص شود. همچنین عرض معبر نیز برداشت می شود تا اطلاعات موجود در نقشه utm کامل باشد.

تهیه نقشه utm به منظور دریافت سند تک برگ بین ۲ تا ۳ روز کاری زمان خواهد برد.

پس از دریافت نقشه utm از مهندس نقشه بردار، وارد سامانه «صدور سند تک برگ» اداره ثبت می شوید و پس از وارد کردن اطلاعات مالک و بارگذاری مدارک، نقشه utm را نیز در سامانه آپلود می کنید.

در این مطلب سعی کردیم ۵ مورد از کاربردی ترین خدمات نقشه برداری زمین و ملک را برایتان شرح دهیم.

استفاده از خدمات نقشه برداری و تهیه نقشه utm در تمام مناطق روستایی و شهری، موجب افزایش دقت و کیفیت عملیات ساختمانی و کاهش مدت زمان اتمام پروژه می شود.

برای دریافت خدمات نقشه برداری در کردان و برغان و تهیه نقشه utm ملک خود در سراسر استان البرز می توانید به سایت مهندس سعید صادق پور به آدرس https://۱utm.com مراجعه فرمایید.

برچسب ها : نقشه برداری در کرج,نقشه برداری در کردان,نقشه برداری در سهیلیه,خدمات نقشه برداری,نقشه utm

کد خبر: ۲۰۱٬۳۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha