۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶
قیمت خوراک در ایران گران تر از آمریکا | منتظر تعطیلی اوره سازان باشید
حال ناخوش پتروشیمی ها در بازار سرمایه

قیمت خوراک در ایران گران تر از آمریکا | منتظر تعطیلی اوره سازان باشید

قیمت خوراک در ایران گران تر از آمریکا بوده و حدود ۲۱ سنت است. مهدوی ابهری رییس انجمن پتروشیمی گفته در صورت تصویب قیمت ۷ هزار تومان برای گاز بعد از متانول سازها باید منتظر تعطیلی اوره سازان هم باشیم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: واحدهای پتروشیمی روزهای خوبی را سپری نمی کنند. درست در روزهایی که واحدهای پتروشیمی با قطعی گاز و برق دست و پنجه نرم می کنند، خبر افزایش قیمت خوراک پتروشیمی ها به ۷ هزار تومان اوضاع آنها در بازار سرمایه را بهم ریخته است. فعالین بازار سرمایه می گویند که حاشیه سود پتروشیمی ها تحت تاثیر قطعی های گازی و اعلام این خبر قرار گرفته و سرمایه زیادی از این شرکت ها خارج شده اند. مهدوی ابهری رییس انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی به بازار می گوید: در صورت تصویب این قیمت، اوره سازها هم در آستانه تعطیلی قرار می گیرند، چه برسد به متانول سازها.

افزایش قیمت یکباره خوراک به قدری غیر منتظره بوده که علیرضا کلاهی کارشناس انرژی که خود از مدافعان حذف یارانه انرژی پتروشیمی ها بوده، آن را تند و غیر کارشناسی می داند. او در گفتگو با بازار، تصمیمات غیر کارشناسانه در حوزه انرژی را حاصل نبود رگلاتور دانسته و به بازار می گوید: رگلاتور می تواند در نبود یک فرماندهی واحد انرژی در کشور به مساله تدوین استراتژی و قیمت گذاری ورود کند.

او ادامه داد: بسیاری از مسئولین مدعی اند که قیمت گاز پتروشیمی ها در ایران باید مطابق با قیمت گاز صادراتی به ترکیه تعیین شود. سوال اینجاست که ما چند درصد گاز خود را به این کشور صادر می کنیم که حالا مبنای قیمت گذاری و تصمیم گیری های داخل کشور این قرارداد صادراتی شده است؟

نگاهی به سهام پتروشیمی های زیان ده در هفته گذشته

بازار سرمایه در چهارمین هفته زمستان (۲۴ تا ۲۸ دی ماه) همچنان امیدوار کننده بود. در این هفته شاخص کل که در آغاز هفته عدد یک میلیون و ۶۵۲ هزار واحد را نشان می‌داد در پایان هفته به یک میلیون و ۶۸۹ هزار واحد رسید که به این ترتیب بازدهی بورس در این هفته ۲.۲ درصد بود. اما پتروشیمی ها که واحدهای صادراتی هستند با وجود رشد قیمت دلار و مثبت بودن بازار در هفته گذشته روزهای خوبی را سپری نمی کنند.

فعالین بازار سرمایه می گویند که حاشیه سود پتروشیمی ها تحت تاثیر قطعی های گازی و اعلام این خبر قرار گرفته و سرمایه زیادی از این شرکت ها خارج شده اند. به عنوان مثال شاروم در هفته گذشته ۵.۶ درصد و تاپیگو ۲.۷ درصد زیان را تجربه کردند

به عنوان مثال نماد شاروم در هفته گذشته ۵.۶ درصد زیان را به نام خود ثبت کرد و قیمت هر سهم آن از ۲ هزار و ۱۴۵ تومان به ۲ هزار و ۲۵ تومان در پایان هفته رسید. تاپیکو ۳.۷ درصد زیان را به نام خود ثبت کرد و هفته را با قیمت ۱۳۴۰ تومان به پایان رساند. همچنین قیمت هر سهم شساخت هم از ۳۹۶۰ هزار و ۶۰۰ تومان به ۳۸۵۰ تومان کاهش یافت و ۲.۸ درصد زیان را تجربه کرد. ‌ پتروشیمی جم هم از زیان های اخیر بی نصیب نمانده و با افت حدود یک هزار تومانی، ۲.۷ درصد زیان را به نام خود ثبت کرد. همچنین قیمت هر سهم خراسان از ۱۱ هزار و ۵۳۴ تومان به ۱۱ هزار و ۲۹۹ تومان رسیده است.

قیمت گاز در ایران ۲۱ سنت در آمریکا ۱۳ سنت

قیمت خوراک پتروشیمی در لایحه بودجه امسال ۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است. البته به گفته مهدوی ابهری با احتساب ارزش افزوده ۱۵ درصدی، هم اکنون واحدهای پتروشیمی حدود ۵ هزار و ۷۰۰ تومان به ازای هر مترمکعب گاز پول به وزارت نفت پرداخت می کنند.

جالب است که بدانید در صورت احتساب قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان برای نرخ تسعیر ارز می توان گفت که پتروشیمی های ما هر مترمکعب گاز را به قیمت حدود ۲۱ سنت دریافت می کنند. این در حالی است که همین حالا قیمت هر مترمکعب گاز در آمریکا به ۱۳ سنت کاهش یافته است.

رشد ۷۵ درصدی قیمت سوخت پتروشیمی ها در سال ۱۴۰۲

براساس بند الف تبصره ۱۴ هدفمندی لایحه بودجه ۱۴۰۲، تمامی‌ منابع‌ قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها به‌ استثنای‌ عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، حق‌ بیمه‌ مشترکان‌ گاز طبیعی‌ و عوارض گازرسانی‌ و حق‌ بیمه‌ منازل مسکونی‌ در اجرای‌ مواد (٢) و (٤) قانون تأسیس‌ صندوق بیمه‌ همگانی‌ حوادث طبیعی، به‌ میزان ۶۵۹ هزار و ۸۴۲ میلیارد تومان توسط‌ شرکت‌های‌ تابعه‌ وزارت نفت‌ بابت‌ دریافتی‌ حاصل‌ از فروش داخلی‌ فرآورده‌های‌ نفتی، دریافتی‌ حاصل‌ از فروش صادراتی‌ فرآورده‌های‌ نفتی، دریافتی‌ حاصل‌ از فروش داخلی‌ گاز طبیعی‌ با احتساب عوارض و مالیات ارزش افزوده و دریافتی‌ حاصل‌ از اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی‌ها (درسقف‌ هفت هزار تومان به‌ ازای‌ هر متر مکعب) و اضافه‌ شدن ۱۰ واحد درصد بر نسبت‌ نرخ سوخت‌ صنایع‌ به‌ خوراک پتروشیمی‌ها، به‌ حساب سازمان هدفمندسازی‌ یارانه‌ها نزد خزانه‌داری‌ کل‌ کشور واریز می‌شود.

سازمان برنامه قیمت خوراک را ۴۰ درصد و قیمت سوخت را برای واحدهای پتروشیمی ۷۵ درصد افزایش داده است. این قیمت ها نشان می دهد که این سازمان بیشتر یک سازمان بودجه ای بوده و به فکر تامین درآمدهای خود بوده و خبری از برنامه ریزی در آن نیست.

رییس انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی کشور با بیان اینکه سازمان برنامه قیمت خوراک را ۴۰ درصد و قیمت سوخت را برای واحدهای پتروشیمی ۷۵ درصد افزایش داده است، افزود: قیمت خوراک در لایحه بودجه سال آینده ۷ هزار تومان پیشنهاد شده که با احتساب ۱۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده بهای هر مترمکعب گاز برای پتروشیمی ها به ۸ هزار و ۵۰ تومان می رسد. این در حالی است که بخش زیادی از شرکت های متانول ساز ما با قیمت خوراک ۵ هزار تومانی تعطیل شده اند.

او ادامه داد: با احتساب قیمت ۲۸۵۰۰ برای نرخ تسعیر ارز می توان گفت که بهای هر مترمکعب گاز در سال آینده به ۲۸ سنت می رسد.

پیشنهاد جذاب سرمایه گذاری در کشورهای همسایه به ایرانی ها

تا همین چند سال پیش انرژی ارزان مزیتی برای جذب سرمایه گذاران خارجی به ایران اعلام می شد. اما به نظر می رسد که حالا دیگر نه تنها قیمت انرژی در کشور ما برای خارجی ها جذابیتی ندارد بلکه سرمایه گذاران داخلی حاضر به ادامه با این شرایط نیستند.

یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به سرمایه گذاران و تولید کنندگان محصولات پتروشیمی اعلام کرده که در صورت سرمایه گذاری در این کشور خوراک آنها را به مدت ۲۵ ساله با قیمت ثابت ۱۰ سنت تامین خواهد کرد

مهدوی ابهری می گوید: هم اکنون یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به سرمایه گذاران و تولید کنندگان محصولات پتروشیمی اعلام کرده که در صورت سرمایه گذاری در این کشور خوراک آنها را به مدت ۲۵ ساله با قیمت ثابت ۱۰ سنت تامین خواهد کرد.

کلاهی صمدی هم که معتقد است ایران یکی پس از دیگری جذابیت های سرمایه گذاری خود را از دست می دهد، در اینباره گفت: بدون شک اگر می خواهیم سرمایه گذاران داخلی را حفظ و انگیزه ای برای ورود خارجی ها به کشور ایجاد کنیم باید قیمت گاز در ایران باید به عنوان مزیت رقابتی حداقل نسبت به قطر پایین تر انتخاب شود.

او ادامه داد: واقعا سوال اینجاست اگر قیمت گاز در ایران بالاتر از قطر باشد، چه کسی حاضر به سرمایه گذاری در ایران با این حجم از تحریم ها خواهد شد. به همین دلیل انرژی در ایران نیازمند یک رگلاتور مستقل، آزاد و قدرتمند است تا بتوان به یک تصمیم درست و عقلانی درباره قیمت حامل های انرژی برسیم.

منتظر تعطیلی اوره سازان باشید

تا پیش از قطعی های گسترده گاز روزانه حدود ۷۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی (هشت درصد کل تولید کشور) در صنایع پتروشیمی مصرف می‌شود که فقط ۳۲ میلیون‌ مترمکعب به‌عنوان خوراک در واحدهای اوره و متانول مصرف شده و ۳۸ میلیون مترمکعب نیز به‌عنوان سوخت همه مجتمع‌های پتروشیمی مصرف می‌شود.

قیمت اوره از تنی ۸۰۰ دلار به ۴۰۰ دلار کاهش یافته، اگر ۱۰ الی ۱۵ درصد دیگر هم قیمت ها افت پیدا کند، دیگر تولید این محصول هم توجیه اقتصادی نخواهد داشت و اوره سازان هم به سرنوشت متانول سازها دچار می شوند

این آمار به خوبی نشان می دهد رشد حدود ۴۰ درصدی قیمت خوراک تاثیر زیادی روی افزایش قیمت تمام شده اوره سازان کشور خواهد داشت. این افزایش هزینه ها در شرایطی است که بسیاری از کارشناسان از احتمال افت دوباره قیمت اینن محصول پتروشیمی در بازار جهانی خبر می دهند. مهدوی ابهری در اینباره گفت: قیمت اوره در ماه های گذشته از تنی ۸۰۰ دلار به ۴۰۰ دلار کاهش یافته است. اگر ۱۰ الی ۱۵ درصد دیگر هم قیمت ها افت پیدا کند، دیگر تولید این محصول هم توجیه اقتصادی نخواهد داشت و اوره سازان هم به سرنوشت متانول سازها دچار می شوند.

نگویید سازمان برنامه و بودجه بگویید سازمان بودجه

«ما سازمان برنامه و بودجه نداریم، سازمان بودجه داریم.» این بخشی از گفته های رییس انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی است که معتقد است این سازمان تنها به دنبال کسب درآمد بیشتر بوده و توجهی به عواقب تصمیم های خود بر تولید و اقتصاد کشور ندارد و خبری از برنامه ریزی در آن نیست.

او در ادامه سخنان خود با اشاره به نشست های برگزار شده در کمیسیون اقتصادی مجلس و موارد مطرح شده با وزیر نفت، گفت: این سازمان هیچ توجهی به موارد مطرح شده در این نشست های کارشناسی نداشته و در نهایت کار خود را انجام می دهند.

مهدوی ابهری معتقد است که قیمت خوراک در کشور شناور بوده و متناسب با قیمت جهانی فروش محصولات تعیین شود تا اینگونه جلوی ضرر و زیان واحدهای پتروشیمی هم گرفته شود.

کد خبر: ۲۰۱٬۳۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha