۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۴
نظارت تخصصی بر رعایت نشدن قوانین و مقررات بازار سرمایه

نظارت تخصصی بر رعایت نشدن قوانین و مقررات بازار سرمایه

سرپرست اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه سازمان بورس گفت: تخلفات و جرایمی که در حوزه عدم رعایت قوانین و مقررات بازار سرمایه باشد، همکاران به صورت تخصصی تمام آن را بررسی می‌کنند.

به گزارش بازار، سعید ابراهیمی با اشاره به اینکه اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه در ۴ حوزه بازار اوراق بهادار، ناشران، نهادهای مالی و فضای مجازی، گزارش‌های ناهنجاری در حوزه بازار سرمایه را دریافت می‌کند گفت؛ اگر تخلفی از قوانین و مقررات شناسایی شود، طی مراحل قانونی از سوی همکاران، پرونده‌ای برای آن تخلف تشکیل شده و به واحدهای حقوقی سازمان ارسال می‌شود.

وی افزود: در صورتی که این گزارش‌ها پس از طی فرایند حقوقی، مشمول جرائم نقدی یا جلوگیری از زیان ذینفعان در بازار سرمایه بشود، معادل ۱۰ تا ۳۰ مجموع جرائم نقدی یا زیان احتمالی مورد تخمین جلوگیری شده به عنوان پاداش به گزارشگر ناهنجاری اعطا خواهد شد.
سرپرست اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه سازمان بورس بااشاره به پرداخت پاداش سومین سوت زنی گفت؛ سومین چک به گزارشگر ناهنجاری اعطا شد که هیات مدیره سازمان آن را تصویب کرده است.

وی ادامه داد: گزارش موجود تخلف یک ناشر اوراق بهادار بوده که تخلف عمده ناشر عدم رعایت صرفه و صلاح سهامدار، عدم افشای فوری اطلاعات و عدم پاسخگویی به موقع به مکاتبات سازمان بورس بوده است.

ابراهیمی تصریح کرد: علاوه بر اینکه مدیران شرکت آن مشمول جرایم نقدی شدند، سلب صلاحیت از تصدی مدیریت برای یک دوره مشخص و معین، در حکم قطعی و نهایی متخلفان وجود دارد.

وی بیان کرد: چکی که هیات مدیره آن را مصوب کرده به گزارشگر ناهنجاری اعطا می‌شود و تمامی گزارشگران ناهنجاری اطمینان داشته باشند که اطلاعات آن‌ها نزد سازمان بورس کاملا محرمانه باقی مانده و هیچ کس از این گزارش‌ها مطلع نخواهد شد.

سرپرست اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه سازمان بورس گفت: در صورت نیاز، در مراحل ادامه کار و بررسی گزارش‌ها، با گزارشگر ناهنجاری جلسات کاملا محرمانه برگزار و پس از اخذ اطلاعات و بررسی آن‌ها، پرونده نهایی خواهد شد.

به گفته ابراهیمی؛ تمام گزارشگران ناهنجاری می‌توانند از طریق سامانه https://dideban.seo.ir گزارش‌های تخلف را به اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه ارسال کنند. ارسال گزارش‌ها به دو طریق «با نام و بی‌نام» امکان‌پذیر است لذا افرادی که متقاضی دریافت پاداش باشند باید به طریق «با نام» گزارش خود را ثبت و برای اداره دیده‌بان ارسال کنند تا پس از بررسی و ارائه گزارش به هیات مدیره سازمان ۱۰ تا ۳۰ درصد جرایم، به عنوان پاداش به گزارشگر ناهنجاری تعلق گیرد.

سرپرست اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه سازمان بورس در پایان گفت؛ رقم سومین پاداش گزارشگر ۱۵۱ میلیون و ۳۷۲ هزار تومان است که تقدیم گزارشگر خواهد شد.

کد خبر: ۲۰۱٬۲۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha