۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۷
فقر صنایع تبدیلی آفت کشاورزی جنوب کرمان| اقتصاد کشاورزان به خطر افتاد
گزارش بازار؛

فقر صنایع تبدیلی آفت کشاورزی جنوب کرمان| اقتصاد کشاورزان به خطر افتاد

کرمان- جنوب کرمان که نقش مهمی در تولید و تامین محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور ایفا می کند با فقدان صنایع تبدیلی در این حوزه مواجه است که منجر شده اقتصاد کشاورزان به خطر بیافتد.

بازار؛ گروه استان ها: کشاورزی از مهم ترین حوزه های موثر در اقتصاد کرمان به ویژه در جنوب این استان است به گونه ای بیش از ۷۰ درصد مردم این منطقه شغلشان در ارتباط با کشاورزی است.

سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در جنوب استان کرمان حدود ۲۴۲ هزار هکتار است. این منطقه حدود ۶۷ درصد از کل تولید محصولات کشاورزی و دامی استان کرمان و همچنین حدود ۴ درصد از تولید کشور را به خود اختصاص داده است.

اهمیت حوزه کشاورزی جنوب کرمان به حدی است که طبق گفته مسئولان در ۱۰ محصول کشاورز رتبه اول تا سوم تولید و سطح زیرکشت کشور را دارد.

اما مساله بسیار حائز اهمیت در این زمینه ایجاد و توسعه صنایع فرآوری در این منطقه مستعد می باشد؛ چرا که این مساله ضمن حفظ ارزش افزوده و اشتغالزایی باعث رفع مشکلات عدیده کشاورزان به ویژه در زمان هایی که امکان فروش محصولاتشان را از دست می دهند، می شود و دیگر کشاورزان مجبور نمی شوند محصولات خود را به دلیل قیمت اندک برداشت نکرده و کف زمین ها رها کنند.

بارها پیش آمده که محصول تولیدی کشاورزان روی دستشان می ماند یا برای انتقال به سایر مناطق هزینه حمل و نقل زیادی را باید متحمل شوند این در حالیست که اگر صنایع تبدیلی وجود داشته باشد علاوه بر اشتغالزایی کمک شایانی هم به صادرات و ارزآوری می کند.

کم کاری در ایجاد صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی در جنوب کرمان

نماینده جیرفت و عنبرآباد در گفتگو با بازار اظهار کرد: صنایع تبدیلی دارای دو متولی صمت و جهاد کشاورزی است و گاهی سرمایه گذاران در بین این دو سازمان گم می شوند.

ذبیح الله اعظمی ادامه داد: علیرغم اینکه جنوب کرمان یکی از مراکز مهم تولید محصولات کشاورزی کشور به شمار می آید اما کار چندانی در این زمینه انجام نشده است. تمام صنایع تبدیلی در تهران، مشهد و سایر مناطق است؛ انتظار داریم کار بیشتری در جنوب کرمان در این زمینه انجام شود.

اعظمی گفت: البته از قبل کارهایی در جنوب کرمان آغاز شده که از آن جمله می توان به شرکت سنوس وابسته به هلدینگ مهرام اشاره کرد. در این زمینه همکاری چندانی نشد اما با پی گیری های انجام شده خط های مربوط به کنسانتره گیری به روز رسانی می شود همچنین چندین خط اضافه شده است.

نماینده جیرفت و عنبرآباد با انتقاد از وضیت کارخانه نیلی صنعت عنوان کرد: سال هاست که منتظر فرآوری محصولات کشاورزی در این کارخانه هستیم که می تواند منجر به اشتغالزایی هم بشود. سه سال است که با وجود پی گیری های انجام شده انگار در این واحد صنعتی آجر روی آجر گذاشته نشده است. دستگاه ها بدون نصب و استفاده مانده اند.

وی ادامه داد: مثلا در این کارخانه دو دستگاه برای انجماد سریع محصولات کشاورزی وجود دارد اما استفاده نمی شود، این در حالیست که می توان در سال هایی که پیاز خریداری نمی شود با استفاده از این دستگاه ها این محصولات را انجمادسازی کرد و در سردخانه نگه داشت.

اعظمی همچنین به صنایع فرآوری خرما اشاره و اظهار کرد: کارهای خوبی در این زمینه در عنبرآباد انجام شده، در جیرفت هم قرار بود یک کارخانه قند و شیره خرما داشته باشیم که هنوز راه اندازی نشده است.

وی با اشاره به وجود ۱۴ کارخانه صنایع تبدیلی رب گوجه گفت: این کار باعث شده از نظر حمل و نقل به نفع کشاورزان باشد و نیروهای کارخانه ها هم مشغول به کار هستند.

نماینده جیرفت و عنبرآباد در ادامه میزان باردهی هر درخت گریپ را یک تا دو تن عنوان کرد و افزود: این در حالیست که مردم این درختان را قطع کرده و جایش درخت دیگری می کارند که شاید به اندازه کافی هم ثمر نداشته باشد.

اعظمی عنوان کرد: جیرفت و عنبرآباد از جمله مناطق بسیار مستعد برای تولید گریپ فروت است بنابراین لازم است صنایع تبدیلی در این زمینه ایجاد شود.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد با اشاره به اقدامات انجام شده برای راه اندازی پایانه صادراتی گلشن آرا در جنوب کرمان اظهار کرد: باید فکری برای فرآوری محصولات درجه سه و چهار شود.

«کشت و صنعت» صنعت را رها کرده است

وی با اشاره به اینکه «کشت و صنعت» صنعت را رها کرده و قول های داده شده عملی نشده است، افزود: راه اندازی شهرک های صنعتی در بلوک، اسماعیلیه، ساردوئیه، اسفندقه و جبالبارز بسیار اهمیت دارد، کارهای تشریفات اداری در این خصوص در بعضی مناطق در حال انجام است و راه اندازی می شود.

اعظمی عنوان کرد: از فرزندان جیرفت و عنبرآباد در خواست می کنیم در این مناطق اقدام به سرمایه گذاری کنند و منتظر قهرمان نباشند.

از کشاورزان خواهش می کنیم این پول ها و اعتبارات را از هفت گنج جنوبی کرمان خارج نکنند و در همین مناطق هزینه کنند تا ضمن اشتغالزایی سرزمین مادری هم آباد شود

وی با اشاره به اینکه امسال قیمت محصولات کشاورزی خوب است، گفت: از کشاورزان خواهش می کنیم این پول ها و اعتبارات را از هفت گنج جنوبی کرمان خارج نکنند و در همین مناطق هزینه کنند تا ضمن اشتغالزایی سرزمین مادری هم آباد شود.

وی گفت: پیشنهاد می کنیم که خودمان به سراغ تک تک سرمایه گذاران برویم و شخصا آنها را پای کار بیاوریم. کشاورزانی با توان مالی بسیار خوب در جنوب کرمان داریم که ایده ندارند. یکی از راه ها این است که این افراد را به استان های دارای صنایع تبدیلی ببریم تا از نزدیک روند کار را مشاهده کنند.

مسئولان ضعفشان را گردن مردم نیندازند

اعظمی اظهار کرد: یکی از نزدیک ترین استان ها به کرمان، یزد است که حتی محصولات کشاورزی ما را می برند و بعد از بسته بندی به نام یزد صادر می کنند. این مساله نشانه ضعف ماست و نباید آن به پای مردم و بقیه بگذاریم.

وی با اشاره به کیفیت بالای سبزی جیرفت به ویژه در زمستان گفت: اگر صنایع تبدیلی در این زمینه در منطقه ایجاد و فرآوری و وکیوم شود، ارزش افزوده اش در منطقه حفظ می شود. بنده اطلاع دارم همین سبزی به تهران منتقل شده و بعد از وکیوم به دبی صادر می شود و از آنجا با برندهای دیگر حتی به آمریکا و کانادا ارسال می شود.

نماینده جیرفت و عنبرآباد اظهار کرد: نباید ضعفمان را به حساب دیگران بگذاریم و بگوییم دیگران پای کار نمی آیند. بنده برای بسیاری از مسائل کشاورزی، گردشگری و معادن بارها سراغ شرکت های مختلف رفته ام اما پای کاز نیامده اند اما باز هم به سراغشان خواهم رفت.

اعظمی عنوان کرد: همه باید دست به دست هم دهیم تا این وضعیت بهبود پیدا کند و صنایع جدید کشاورزی در منطقه ایجاد شود.

ایجاد صنایع فرآوری کشاورزی در جنوب کرمان ضرورتی اجتناب ناپذیر

رئیس صمت جنوب استان کرمان هم در گفتگو با بازار اظهار کرد: جنوب کرمان قطب تولید محصولات کشاورزی است به همین دلیل فعالیت هایی در حوزه صنایع فرآوری این محصولات انجام شود.

مسلم مروجی فرد ادامه داد: در این زمینه وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت متولی هستند. وزارت صمت در راستای برنامه هایی که داشته در منطقه پیش رفته است به گونه ای که نزدیک به ۲۷۶ پروانه بهره برداری در منطقه داریم. ۱۸۶ مورد از این پروانه ها در حوزه صنایع فرآوری کشاورزی هستند.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد از جواز تاسیس ها هم مربوط به حوزه صنایع فرآوری است، گفت: همچنین ۱۵ درصد مجوزها در حوزه صنایعی که خدمات به حوزه کشاورزی می دهند (مانند کارخانه نایلون و سبد) است.

رئیس صمت جنوب کرمان بیان کرد: در این حوزه در تمامی شهرستان ها به ویژه جیرفت و عنبرآباد مجوزهای صنایع فرآوری صادر شده است.

وی با اشاره به تولید سالانه بیش از ۴۵۰ هزار تن گوجه فرنگی در جنوب استان کرمان اظهار کرد: کشاورزان هر ساله برای فروش این محصول دچار مشکل می شدند. به طور میانگین بیش از ۱۵۰ هزار تن از این محصولات در ۱۴ کارخانه رب گوجه جنوب کرمان فرآوری می شود.

مروجی فرد عنوان کرد: شرکت نیلی صنعت بحث قوطی مورد نیاز رب گوجه را راه اندازی کرده و در حال تولید است. البته کار این شرکت در زمینه محصولات متعددی بود و دستگاه هایی را هم برای این منظور تهیه کرده اما نصب نکرده است. جلسات متعددی با مدیرعامل این شرکت برگزار شده است و قول اجرای این طرح ها را داده اند. از طرفی این کارخانه نیاز به تسهیلات دارد که در حال پی گیری این مورد هستیم. خط یک (رب گوجه) و خط دو کارخانه راه اندازی و به مدت دو سال وارد چرخه شده است. خط قوطی هم وارد چرخه شده و در حال فعالیت است.

وی یکی از طرح های مهم در جنوب کرمان را پایانه صادراتی دانست و افزود: این طرح کمک بسیار بزرگی به حوزه فرآوری، بسته بندی و صادرات به کشورهای هدف می کند.

رئیس صمت جنوب کرمان با اشاره به افتتاح خط این طرح طی امسال با حضور معاون رئیس جمهور گفت: با اجرای این طرح تحول بزرگی در حوزه کشاورزی، بسته بندی و صادرات انجام شده است.

مشوق ها حلقه گمشده سرمایه گذاری در جنوب کرمان

مروجی فرد با بیان اینکه در زمینه اکثر محصولات کشاورزی جنوب کرمان صنایع فرآوری در منطقه وجود دارد، اظهار کرد: در زمینه ایجاد صنایع تبدیلی در همه مناطق اکثرا سرمایه گذاران بومی پای کار می آیند.

وی با اشاره به اینکه برای حضور سرمایه گذاران غیربومی باید یکسری تسهیلات و مشوق ها در نظر گرفته شود، افزود: از نمایندگان جنوب کرمان می خواهیم که برای رشد سرمایه گذاری در منطقه مشوق هایی در نظر گرفته شود که متفاوت از سایر مناطق باشد.

رئیس صمت جنوب استان کرمان عنوان کرد: همه ابزارهایی که دولت در اختیار ما گذاشته است (زمین های کشاورزی، معافیت های مالیاتی، تسهیلات تبصره ۱۸ و...) در اختیار صنایع قرار داده شده است.

متاسفانه صنایع وابسته و پشتیبان بخش کشاورزی که می توانند در زمینه فرآوری، انبارداری و... کمک کننده باشند، رشد مطلوبی نداشته است

رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان در گفتگو با بازار اظهار کرد: در دوره ۳۰ الی ۴۰ ساله در زمینه تولید محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان رشد خوبی را شاهد هستیم. متاسفانه صنایع وابسته و پشتیبان بخش کشاورزی که می توانند در زمینه فرآوری، انبارداری و... کمک کننده باشند، رشد مطلوبی نداشته است.

احمد احمد پور ادامه داد: به دلیل نبود صنایع وابسته و پشتیبان بخش کشاورزی در زمان تولید محصول دچار آسیب هایی شده ایم.

وی با اشاره به ظرفیت بالای تولید مرکبات در جنوب استان کرمان افزود: گریپ فروت جیرفت و عنبرآباد در دنیا مشهور است اما متاسفانه به دلیل اینکه فرهنگ استفاده از آن را نداریم در بازار جایگاه چندانی نداشته است.

خطر حذف گریپ فروت از باغ های جنوب کرمان

رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان با اشاره به اینکه اکثر باغداران جنوب کرمان در حال حذف گریپ فروت هستند، عنوان کرد: این در حالیست که تولید این محصول کشاورزی در منطقه بسیار خوب بوده و کیفیت بالایی هم دارد.

احمدپور عنوان کرد: گریپ فروت از باغدار با نرخ کیلویی ۲ هزار تومان خریداری می شود که حتی هزینه برداشت را هم تامین نمی کند. در چنین مواردی نیاز است صنایع وابسته ای که می توانند کمک کنند ایجاد شود که متاسفانه در حال حاضر این صنایع را نداریم.

رئیس جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: در سال های گذشته شرکت سنوس این کار را در جنوب کرمان آغاز کرد اما ادامه نداد.

احمدپور با اشاره به چالش های حوزه صنایع فرآوری محصولات کشاورزی تاکید کرد: صنایع در حوزه کشاورز نیست بلکه وظیفه کشاورز تولید است. در بحث فرآوری باید از هلدینگ ها و شرکت های بزرگ کمک بگیریم که با حمایت و پشتیبانی دولت وارد منطقه شوند.

یاز است نمایندگان مجلس و استاندار کرمان کمک کنند تا یکسری تسهیلات، برنامه و فرصت هایی را ایجاد کنیم که صنایع به این حوزه ورود کنند

وی اظهار کرد: کشاورزی که ۱۰ الی ۲۰ هکتار زمین دارد کارش تولید است که آن را هم انجام می دهد. نیاز است نمایندگان مجلس و استاندار کرمان کمک کنند تا یکسری تسهیلات، برنامه و فرصت هایی را ایجاد کنیم که صنایع به این حوزه ورود کنند.

رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان گفت: در مناطق مختلف کشور شاهد تولید چیپس از سیب زمینی هستیم در حالی که این خلا در جنوب کرمان احساس می شود.

وی گفت: بخش بزرگی از پشتیبانی از طریق صنعت و معدن انجام می شود البته بخشی از کار هم مربوط به کشاورزی است که توسط واحد مدیریت صنایع جهاد کشاورزی پی گیری های لازم انجام می شود.

احمدپور با تاکید بر لزوم پی گیری این مساله به صورت کلان افزود: در بحث صنایع فرآوری محصولات کشاورزی باید از ابتدا با برنامه ریزی اقدام شود. به عنوان مثال باید یک رقم خاص سیب زمینی را صرفا با هدف فراوری و یک رقم را برای تازه خوری کشت کنیم. اینها اقداماتی است که باید در حوزه کشاورزی انجام شود و بگوییم کدام ارقام به صورت جداگانه ویژه فرآوری، تازه خوری، انبارداری و... کشت شود.

حوزه کشاورزی جنوب استان کرمان نیازمند نگاه ویژه مسئولان است؛ وقتی حمایت لازم از حوزه کشاورزی ایجاد نشود به مرور مشکلات این حوزه بیشتر می شود و شرایط سرمایه گذاری از بین می رود. نیاز است با ایجاد شرایط مساعد زمینه لازم برای حضور سرمایه گذاران در این منطقه به منظور ایجاد صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی فراهم شود.

ایجاد صنایع فرآوری می تواند منجر به شکوفایی اقتصاد کشاورزی منطقه جنوب کرمان و رفع مشکلات کشاورزان شود و مسئولان باید با جدیت بیشتری به این مقوله بپردازند.

کد خبر: ۲۰۰٬۹۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha