۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
چالش جدید سهامداران تسلا| دردسر تازه فناوری خودران برای ماسک
بازار گزارش می دهد

چالش جدید سهامداران تسلا| دردسر تازه فناوری خودران برای ماسک

به تازگی سرمایه گذاران و وکلای شرکت تسلا اعلام کردند که در دادگاهی در سانفرانسیسکو برای تصمیم گیری درباره توییت سال ۲۰۱۸ ایلان ماسک طرح دعوی در راستای دریافت غرامت می کنند.

بازار؛ گروه خودرو: سرمایه گذاران و وکلای شرکت تسلا امروز اعلام کردند که در دادگاهی در سانفرانسیسکو برای تصمیم گیری درباره توییت سال ۲۰۱۸ ایلان ماسک مبنی بر اینکه این شرکت به دنبال تامین بودجه است، تصمیم گیری می کنند. البته این تصمیم گیری به معنای طرح دعوی و آغاز بررسی آسیب سهامداران ناشی از توییت ماسک است.

در حقیقت می توان گفت که این پرونده یک محاکمه دسته جمعی اوراق بهادار نادر در دنیا است، ماسک و شرکتش در حال حل و فصل ادعاهایی مذکور هستند، هر چند که موانع قانونی میان سهام داران می تواند روند محاکمه را طولانی کند. این پرونده را می توان یک محاکمه بی بدیل در صنعت خودروسازی دنیا باشد که ایلان ماسک باید پاسخگو سوالات باشد.

خسارت میلیاردی در تسلا

گلن لیتلتون، سرمایه گذار تسلا چند روز پس از انتشار توییت ایلان در آگوست ۲۰۱۸ مبنی بر تامین بودجه با طرح خصوصی کردن این شرکت، به نمایندگی از سایر سهام داران اعلام کرده است که به دنبال دریافت میلیاردها دلار غرامت ناشی از خسارت ایلان با انتشار توییت مذکور است. هیات منصفه ۹ نفره در خصوص توییت های ایلان در خصوص تامین بودجه و پیام مصنوعی افزایش قیمت سهام تسلا، روشنگری انجام می دهند؛ این روشنگری می تواند در روند سرمایه و سود شرکت تسلا تاثیرات منفی داشته باشد.

متهمان اصلی این پرونده که شامل مدیران فعلی و سابق تسلا هستند، در خصوص روند محاکمه پیش رو اعلام کردند: قیمت سهام تسلا برخلاف آنچه بوده که ایلان در توییت منتشر کرده است. ادعای مالی مدیرعامل تسلا توسط مدیران این شرکت رد شده است. شکایت سهامداران تسلا از ماسک می تواند شکایت سازندگان محتوای هوش مصنوعی را نیز در پی داشته باشد. احتمالا دادگاه استیناف فدرال پیشنهاد افزایش مهلت ارسال پرونده را ارائه کند.

اظهارات ماسک در مورد وضعیت توافق نادرست بوده و مدیرعامل تسلا آن ها را بی پروا بیان و هیچ معامله ای صورت نگرفته است

ادوارد چن، قاضی منطقه ای ایالات متحده آمریکا که بر محاکمه مذکور داوری می کند، اعلام کرده است: اظهارات ماسک در مورد وضعیت توافق نادرست بوده و مدیرعامل تسلا آن ها را بی پروا بیان و هیچ معامله ای صورت نگرفته است.

چالش جدید سهامداران تسلا| دردسر تازه فناوری خودران برای ماسک

گفتنی است بسیاری از سهامداران هر ساله از صدها شرکت و مدیران آنها به دلیل تقلب در اوراق بهادار شکایت می کنند، تعداد بسیار کمی از این پرونده ها به محاکمه می روند. اکثریت قریب به اتفاق توسط دادگاه اخراج یا حل و فصل می شوند.

در میان اعضای هیات منصفه انتخاب شده در روز گذشته برای بررسی این پرونده، برخی از منتقدان ماسک حضور نداشتند. یکی از اعضای هیات منصفه این دادگاه از افراد منتقد مدیرعامل تسلا است، این فرد مدعی است که ایلان ماسک فقط به دلیل غیرقابل پیش بینی بودن شهرت پیدا کرده است. این فرد می تواند در دادگاه چالشی برای ایلان ماسک ایجاد کند.

پس از شروع محاکمه ایلان ماسک و دریافت نظرات سهامداران فراخوانی برای حضور شاهدان به دادگاه ارسال می شود. براساس اسناد دادگاه، ماسک ممکن است به همراه لری الیسون عضو سابق هیات مدیره تسلا و عضو فعلی هیات مدیره جیمز مرداک، شرکت متعلق به فرزند مدیر عامل فاکس نیز در این دادگاه حضور یابند.

ایمنی تسلا مدل۳ چالش بعدی

تسلا اولین خودروساز پیشرو در توسعه فناوری خودران برای حرکت است، هرچند محصولات خودران این شرکت در زمان قرارگیری در ترافیک یا چراغ سبز قادر به تصمیم گیری برای حرکت نیست. این مساله به تازگی برای ماسک چالش جدی ایجاد کرده است که همزمان با مساله دادگاه می تواند بحران فکری برای مدیرعامل تسلا ایجاد کند.

اشوک الوسوامی، مدیر پروژه نرم افزار خودران تسلا، روز گذشته گزارشی در خصوص مدرک دعوای قضایی تسلا در خصوص مرگ یکی از مدیران سابق شرکت اپل در سال ۲۰۱۸ منتشر کرد. به گفته این مدیر مدل ایکس فناوری مناسبی برای هدایت خودرو دارد.

گزارش تایید نشده که توسط الوسوامی منتشر شده است، نخستین اظهار نظر یکی از مدیران ارشد تسلا با جزییات در خصوص عملکرد خودرو است. گزارش الوسوامی همزمان با انتشار ویدیویی بوده است که راننده یک دستگاه تسلا در زمان حرکت با این خودرو تصادف می کند. مدیر پروژه نرم افزار خودران تسلا در خصوص حالت خودران این محصول گفته است، تصویر منتشر شده توسط فناوری نمایش تسلا ضبط شده است.

تسلا در بیانیه ای در خصوص انتشار ویدیو مذکور، اعلام کرده است: شرکت تسلا بارها در خصوص نگه داشتن دست راننده روی فرمان برای کنترل خودرو در زمان حرکت هشدار داده است. زیرا اگر خودرو دچار خطای حرکتی شود، راننده می تواند به سرعت خودرو را کنترل کند.

این شرکت خودروساز آمریکایی در سایت خود اعلام کرده است که فناوری خودران تسلا، فرمان، ترمز و سرعت خودرو را کنترل می کند

این شرکت خودروساز آمریکایی در سایت خود اعلام کرده است که فناوری خودران تسلا، فرمان، ترمز و سرعت خودرو را کنترل می کند. تسلا مدعی است که تصویر منتشر شده نشان از آن دارد که راننده توجه کافی به سرعت و فرمان خودرو در راستای هدایت آن نداشته است. تسلا از تمام مالکان محصولاتش درخواست کرد در زمان استفاده از حالت خودران به ویژه مدل ایکس دست را از فرمان جدا نکرده و در صورت خطای حرکتی، شخصا خودرو را کنترل کنند.

مدیران ارشد تسلا مدعی هستند که ویدیویی منتشر شده در فضای مجازی همزمان با بحث دادگاهی ماسک فقط هدف تخریب این شرکت را دنبال می کند. در سال ۲۰۱۶ نیز ویدیویی مشابه از محصولات تسلا توسط کاربران در فضای مجازی منتشر شده بود.

چالش جدید سهامداران تسلا| دردسر تازه فناوری خودران برای ماسک

ایلان ماسک مدیرعامل تسلا در خصوص انتشار گزارش مذکور، در توییتر گفت: تسلا می تواند خودش در خیابان بدون حضور راننده حرکت یا جای پارک پیدا کند. این درحالی است که این شرکت در خصوص حالت خودران با شکایت های قانونی و نظارت های فرا قانونی مواجه است.

وزارت دادگستری ایالات متحده تحقیقات جنایی را در مورد ادعاهای تسلا مبنی بر اینکه خودروهای برقی این شرکت می توانند بدون راننده حرکت کنند، آغاز کرده است. این تحقیقات در پی تصادفات مرگبار عدیده ایجاد شده است. تمام مدیران تسلا از جمله الوسوامی در خصوص عملکرد سیستم خودران این شرکت دفاع کرده و از بروز حوادث منجر به مرگ، راننده را خاطی اعلام کردند.

هیات ملی ایمنی حمل و نقل آمریکا در سال ۲۰۲۰ با توجه به حجم تصادفات عدیده محصولات این شرکت، محدودیت های برای عملکرد فناوری خودران تسلا اعمال کرد. یکی از محدودیت ها نظارت راننده به وضعیت ناکارآمد فناوری خودران در تصادفات است.

تسلا معتقد است که اگر راننده به وضعیت خودرو در زمان حرکت توجه داشته باشد، تصادف یا حادثه برای محصولات تسلا در جاده ها رخ نمی دهد. ظاهرا خودروسازان باید در مقام نخست به فرهنگ سازی مناسب برای عملکرد محصولات شان اقدام تا چالشی برای استفاده از آن ها ایجاد نشود.

کد خبر: ۲۰۰٬۹۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha