۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
بی وای دی به دنبال کسب بازار بیشتر در مکزیک| تولید یک میلیون و ۸۶۰ هزار دستگاه خودرو برقی در ۲۰۲۲
بازار گزارش می دهد

بی وای دی به دنبال کسب بازار بیشتر در مکزیک| تولید یک میلیون و ۸۶۰ هزار دستگاه خودرو برقی در ۲۰۲۲

بی وای دی نسبت به برنامه ریزی برای سرمایه گذاری در کارخانه های خود در آمریکا و مکزیک بدون نگرانی از مواضع بایدن جهت تامین و افزایش تولید لیتیوم اقدام کرده است.

بازار؛ گروه خودرو: بی وای دی به عنوان بزرگترین تولید کننده خودروهای برقی در چین برنامه توسعه بازار هدف را دنبال می کند. این خودروساز در کشور خود زمین گیر توسعه و تولید تسلا به عنوان رقیب اصلی شده است، بنابراین چالش سختی را برای افزایش سهم بازار خود در پیش دارد.

کارشناسان معتقد هستند که بی وای دی با سیاست جاه طلبی به دنبال توسعه سهم بازار خود در دنیا است، این موضوع در کنار تمرکز استراتژیک بزرگترین خودروساز چین به محصولات برقی می تواند منجر به کاهش سهم بازار بی وای دی در خاک چین شود. مدیران ارشد این خودروساز طی گفت و گو با رسانه های محلی اعلام کردند: بی وای دی به شدت دنبال نفوذ در بازارهای اروپایی است. از همین رو مطالعاتی در خصوص راه اندازی شبکه توزیع برق در آمریکا و اروپا با در نظر گرفتن مسائل اقتصادی، آغاز کرده است. بنابراین در صورت راه اندازی سیستم شبکه برق مورد نیاز خودروهای الکتریکی در دو قاره مذکور، تسلط چینی ها به بازار خودرو جهانی بیشتر می شود.

چینی ها مطالعات خود برای راه اندازی شبکه برق در اروپا به کمک شرکت اوربن ساینس انجام دادند، این شرکت در دیترویت مستقر است. گفتنی است که بی وای دی در هر ایالت از آمریکا دارای فروشگاه و نمایندگی مخصوص برای عرضه خودروهای الکتریکی است.

شرکت بی وای دی اعلام کرد است: «در نمایشگاه جهانی فناوری لاس وگاس در سال جاری، ب وای دی از نسل جدید خودروهای خود که به تکنولوژی پیشرفته باتری مجهز هستند، رونمایی خواهد کرد. این باتری فقط مخصوص بازار آمریکا طراحی شده است که می تواند سهم فروش چین را افزایش دهد.»

این خبر سبب واکنش واشنگتن به سهم خواهی بیشتر پکن از بازار آمریکا شده است، یک مقام آگاه کاخ سفید که نخواست نامش فاش شود، در خصوص سیاست بی وای دی در قبال آمریکا، گفته است: «جو بایدن رئیس جمهور آمریکا سیاست ضد چینی برای تولید و عرضه خودروهای برقی و باتری به کشور اتخاذ کرده است، بنابراین در آینده بی وای دی باید برخی از طرح های خود را متوقف کند.»

این منبع اگاه، افزود: «بی وای دی هنوز از دولت آمریکا چراغ سبز برای پروژه های خود دریافت نکرده است. بنابراین بعید است که در آینده روابط این دو کشور بهتر از حال حاضر شود، بی وای دی رویکرد محتاطانه ای را در قبال آمریکا در پیش گرفته است. تنش های سیاسی میان آمریکا و چین می تواند آشفتگی برای صنعت خودرو پکن ایجاد کند.»

بی وای دی به دنبال کسب بازار بیشتر در مکزیک| تولید یک میلیون و ۸۶۰ هزار دستگاه خودرو برقی در ۲۰۲۲

چندی پیش با دستور کاخ سفید، پروژه بی وای دی در آمریکا از قانون کاهش تورم دولت بایدن در خصوص تامین، تولید و عرضه باتری خودروهای الکتریکی در این کشور، رد صلاحیت شد. دولت بایدن تخفیفی برای تولید باتری در آمریکا شمالی برای تولید کنندگان در نظر گرفته بود، از این رو خرید هر باتری ۷۵۰۰ دلار یارانه دولتی داشت. اما چینی ها در لیست دریافت این یارانه حتی با وجود سایت های تولید باتری در آمریکا نیستند.

بی وای دی چه سهمی در بازار دارد؟

گروه خودروسازی بی وای دی در سال ۲۰۲۲ مجموعا یک میلیون و ۸۶۰ هزار دستگاه خودرو در بازارهای جهانی فروخته است. سبد عرضه محصولات بی وای دی شامل خودروهای هیبریدی، پلاگین هیبرید و الکتریکی بوده است، این خودروساز از مقدار مذکور ۱.۳ میلیون دستگاه خودرو فقط در بازار چین فروخته است.

بی وای دی در تولید خودروهای الکتریکی حدود ۴۰۰ هزار دستگاه از تسلا عقب تر است

بی وای دی در تولید خودروهای الکتریکی حدود ۴۰۰ هزار دستگاه از تسلا عقب تر است، هرچند که این شرکت چینی در نظر دارد که فروش محصولات خود را در کشورش و بازارهای جهانی افزایش دهد، اما رشد ۱۸۴ درصدی از خود در سال ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته به جای گذاشته است.

بی وای دی تنها شرکت چینی نیست که با سیاست های بایدن باید جاه طلبی خود را براساس مسائل ژئوپلیتیکی ارتقا دهد، بلکه این خودروساز باید شرایط و رفتار جدیدی از خود در قبال مسائل تجاری با امریکا نشان دهد.

غول باتری سازی چین برنامه ریزی برای سرمایه گذاری در کارخانه های خود در آمریکا و مکزیک بدون نگرانی از مواضع بایدن جهت تامین و افزایش تولید لیتیوم انجام داده است. گفتنی است که همزمان با سیاست ضد چینی امریکا، شرکت اچ موتورز هلدینگ آمریکا پیشتر طی همکاری با شرکت دولتی چری اقدام به واردات محصولات این خودروساز جهت مونتاژ در آمریکا و افزایش اشتغال کرده است. اما این خودروساز در سال ۲۰۲۱ نتوانست سرمایه لازم برای افزایش تولید در آمریکا و مهار تورم انجام دهد، بنابراین نگرانی از ادامه روند فعالیت این مونتاژ کار آمریکایی ایجاد شده است.

بی وای دی در کجاها حضور دارد؟

بی وای دی سال هاست که اتوبوس های برقی در آمریکا تولید می کند، این خودروساز چینی در آمریکا موفق به عرضه محصول در شهرهای لس آنجلس، لانگ بیچ، کالیفرنیا و لنکستر شده است.

برند بی وای دی پنج سال پیش با بحران کیفیت و کاستی مواجه شد. این مساله از نظر وانگ چوانفو مدیرعامل بی وای دی به برند آن ها لطمه وارد کرد. هر چند که بی وای محصولات الکتریکی متعدد مانند کراس اوور تانگ، سدان هان و اتوبوس های برقی در سال ۲۰۲۱ به کشورهای نروژ، مکزیک، آلمان، استرالیا، انگلیس، کاستاریکا و سنگاپور عرضه کرده است. حجم عرضه آن ها به گونه ای نبوده است که بتواند در بازار پر رقابت سهم قابل توجهی از آمریکایی ها یا اروپایی ها کسب کند. در مقطعی اعلام شد که وارن بافت قصد سرمایه گذاری در بی وای دی برای تولید سالانه ۳ میلیون دستگاه خودرو برقی در چین دارد، اما هنوز این مورد رخ نداده است.

بی وای دی به دنبال کسب بازار بیشتر در مکزیک| تولید یک میلیون و ۸۶۰ هزار دستگاه خودرو برقی در ۲۰۲۲

بی وای دی ۳ میلیون خودرو تولید خواهد کرد؟

شرکت مشاوره ال ام سی اتوموتیو معتقد است که بی وای دی تا سال ۲۰۳۰ می تواند به تیراژ ۳ میلیون دستگاه محصول برقی در سال برسد. اما آمار فروش این خودروساز در خارج از کشورش چندان رشد نخواهد کرد. ال ام سی معتقد است که بی وای در عرضه محصولات برقی می تواند قیمت مناسب ایجاد کند، اما در سطح جهانی به دلیل اعتبار پایین چندان مورد پسند مشتریان واقع نخواهد شد.

ژانگ وی دهمین سهامدار بزرگ بی وای دی معتقد است که تا سال ۲۰۲۵ به تولید سالانه ۳ میلیون دستگاه خودرو برسد

ژانگ وی دهمین سهامدار بزرگ بی وای دی در سال ۲۰۲۲ به رسانه های محلی گفته بود، چشم انداز این شرکت طی سه ماهه اول بهبود قابل توجهی پیدا کرده بود. این سهام دار معتقد است که تا سال ۲۰۲۵ به تولید سالانه ۳ میلیون دستگاه خودرو و تا سال ۲۰۳۰ به تولید سالانه ۱۰ میلیون خودرو خواهیم رسید.

وی، افزود: از سال ۲۰۱۵ به عنوان سهام دار بی وای دی فعالیت داشته و از شرکت پویا و چابک ایجاد شده رضایت عملکرد دارم. این شرکت به دنیال یکپارچه سازی برای کاهش هزینه های تولید محصولات برقی است.

برخلاف بسیاری از رقبا، بی وای دی می تواند بیشتر نیازهای باتری و سیستم های برقی خود را به تنهایی برآورده کند. به گفته ژانگ، این شرکت مواد کلیدی باتری را تا حدی از معادن خود در چین تامین و باتری‌ها و نیمه‌هادی‌های خود را داخلی سازی کرده است.

این سهام دار با اشاره به اینکه لاستیک و شیشه ها را بی وای دی خرید خارج دارد، توضیح داد: بی وای دی تنها شرکتی است که بیشتر قطعات را برای خودروهای برقی داخلی سازی کرده و نیازی به زنجیره تامین جهانی ندارد. این مساله سبب شده که شرکت خودروسازی تویوتا با شرکت بی وای دی در شنژن مرکز تحقیقات مشترکت ایجاد کند، این مرکز حدود ۳۰ درصد کاهش هزینه برای ژاپنی ها در تحقیقات ایجاد کرده است.

سطح بالای یکپارچگی در زنجیره تامین باتری، مزیت هزینه‌ای واضحی را نسبت به خودروسازان مشابه برای آن ها ایجاد کرده است که می تواند در چین به سرعت توسعه یابد.

کد خبر: ۲۰۰٬۸۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha