۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳
۹۳ درصد از آب مصرفی استان اردبیل مربوط به بخش کشاورزی است
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

۹۳ درصد از آب مصرفی استان اردبیل مربوط به بخش کشاورزی است

اردبیل- حیدری‌اناری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: ۹۳درصد از آب مصرفی استان مربوط به بخش کشاورزی بوده و اگر پنج درصد صرفه‌جویی شود شاهد افزایش ۵۰درصدی واحدهای صنایع تبدیلی و فرآوری خواهیم بود.

علی حیدری‌اناری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: خالی شدن آبخوان دشت اردبیلی به دلیل اضافه برداشت در ۵۰ سال گذشته مشهود بوده که شامل یک سوم از حجم سه میلیارد متر مکعبی آبخوان دشت اردبیل می‌شود و در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم برای حل مشکلات موجود مبنای کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه بی‌توجهی‌ها و برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی در سال‌های گذشته سبب ۱۳ متر افت شده است گفت: اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم از وضعیت دشت اردبیل نیازمند اتخاذ تصمیمات اساسی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای رفع نگرانی‌هاست که به همین منظور نسبت به تامین، تخصیص و حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب برنامه‌ریزی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: چالش‌هایی برای سال‌های آینده در استان اردبیل در حوزه آب وجود دارد که در افق سال‌های ۱۴۱۰ برنامه‌های کوتاه مدت و برای ۱۴۲۵ برنامه‌های بلندمدت در نظر گرفته شده است.

حیدری‌اناری خاطرنشان کرد: ۹۳ درصد از آب مصرفی استان مربوط به بخش کشاورزی است که در صورتی که بتوان تا حدود ۵ درصد در این حوزه صرفه‌جویی کرده و به جای آن برای حوزه صنعت برنامه‌ریزی کرد می‌توان شاهد افزایش ۵۰ درصدی واحدهای صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی شد.

وی بیان کرد: روند افزایشی مصرف بدون ضابطه در استان مشهود بوده و با توجه به اینکه استان اردبیل همانند سایر مناطق از تغییر اقلیم و کم‌آبی مستثنی نیست شاهد کاهش میزان بارش‌های استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته تا حدود ۱۰ میلی‌متر هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: در حال حاضر اقدامات لازم برای احداث سدها با هدف ذخیره‌سازی منابع آبی موجود محقق شده و با توجه به اینکه حجم منابع آبی در حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب است با اتمام مراحل احداث دیگر سدها این میزان محقق خواهد شد.

کد خبر: ۲۰۰٬۸۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha