۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
تغییرات عجیب در انتظار یک میلیارد شغل در جهان
باید با آموزش خود را آماده دنیای جدید کنیم

تغییرات عجیب در انتظار یک میلیارد شغل در جهان

جهان به سرعت در حال تغییر است و نیازهای بازار کار نیز همسو با آن تغییر می کند. بسیاری از مشاغل از بین می‌رود و ۱۳۳ میلیون شغل تازه در دنیا ایجاد می‌شود. برای اینکه در این دنیای تازه بتوانیم کار کنیم باید از همین امروز خود را آماده کنیم و مهارت‌های لازم را کسب کنیم.

بازار؛ گروه بین الملل: بازار کار دنیا در حال تغییر است که دلیل آن تحول در وضعیت اقتصادی جهان، تغییر ساختار دموگرافیک در دنیا و توسعه تکنولوژی است. افزایش متوسط سن مردم دنیا به خصوص در کشورهای صنعتی و توسعه یافته و کاهش نرخ رشد جمعیت در اغلب کشورهای دنیا باعث تغییرات زیادی در ساختار بازار کار شده است. شاید به همین دلیل باشد که اغلب کشورهای صنعتی ساختارهایی برای جذب نیروی کار جوان از دیگر کشورها در نظر گرفته اند. ساختارهایی که افراد جوان و تحصیل کرده را جذب می کند تا کمبودهای موجود در بازار کار آنها را جبران کند. اما با شیوع ویروس کرونا همه چیز تغییر کرد و حتی ساختار مشاغل هم نسبت به قبل با تفاوتهای بزرگی همراه شد. در این وضعیت از افراد خواسته می شود تا برای ورود به دنیای تازه ای که ایجاد شده است مهارتهای تازه ای را کسب کنند. مهارتهای تازه ای که کلید تداوم فرصتهای شغلی در سالهای آتی است.

نیازهای بازار کار تغییر می کند
مجمع جهانی اقتصاد در گزارش اخیر خود با اشاره به این مطلب که تا سال ۲۰۲۲ میلادی حدود ۱۳۳ میلیون شغل تازه در دنیا ایجاد می شود نوشت: «تا سال ۲۰۲۲ میلادی حدود ۱۳۳ میلیون شغل تازه در اقتصادهای بزرگ دنیا ایجاد می شود که تا امروز در دنیا وجود نداشته است. اینها مشاغلی هستند که بر مبنای نیازهای ایجاد شده در چهارمین انقلاب صنعتی دنیا بوجود آمده اند و مشغول شدن در  آنها نیازمند کسب مهارتهای تازه ای است که نیروی های امروزی از ان بی بهره هستند. سازمان ملل هم در گزارش اخیر خود از این دهه به عنوان دهه گذر  به جهانی پایدارتر نام برده است و در این گذر بخش زیادی از  مشاغل از بین می روند و شمار زیادی فرصت شغلی تازه ایجاد می شود.»

در ادامه گزارش آمده است: «انتظار می رود تا سال ۲۰۲۲ میلادی به طور متوسط  ۴۲ درصد از مهارتهای مورد استفاده در هر شغلی تغییر کند. این تغییر برای شماری از مشاغل آنقدر زیاد است که نیروهای کاری قبلی دیگر توان ادامه مسولیت شان را ندارند. اما برای اینکه این تغییر باعث بیکار شدن عده زیادی از مردم دنیا نشود باید دولتها، شرکتهای بزرگ خصوصی و حتی کسب و کارهای دانش بنیان سرمایه گذاری های تازه ای برای ایجاد مهارتهای  مورد نیاز در نیروی های کاری انجام دهند. سرمایه گذاری هایی که برای ادامه بقا در این فضای اقتصادی ضروری است. شاید در نگاه اول کارفرماها و دولتها از هزینه کلان این طرح وسیع و جهانی نگران باشند و به همین دلیل شروع این سیاست را به تاخیر بیاندازند ولی واقعیت این است که نه تنها  نیروی کار در دنیا بلکه کسب و کارها و اقتصاد کشورهای دنیا  از این وضعیت بهره خواهند برد.»

در آینده ای نه چندان دور یعنی ظرف یک دهه آینده، بالغ بر یک میلیارد فرصت شغلی که تقریبا یک سوم فرصتهای شغلی موجود در دنیای  امروز است  با تغییرات اساسی روبرو می شوند و نیروهای فعلی با سطح مهارت و دانش کنونی توان و امکان انجام آن کارها را  ندارند

وارد چهارمین انقلاب صنعتی شدیم
بانک جهانی وضعیت کنونی دنیا را مشابه وضعیتی دانسته است که جهان در جریان انقلاب های صنعتی دیگر تجربه کرده است. بانک جهانی نوشت: «در نتیجه ارتقای سطح تکنولوژی در دنیا و وارد شدن آن به زندگی و فعالیتهای صنعتی، ساختار مشاغل در دنیا در حال تغییر است. این همان وضعیتی است که در جریان دیگر انقلابهای صنعتی در دنیا اتفاق افتاده است و هم اکنون هم این تحول در دنیا جریان دارد. اما استفاده از تجربه دیگر انقلابهای صنعتی می تواند به دنیای امروز کمک کند تا سریعتر و بهتر از این دوره گذر عبور کند.»

 انتظار می رود در آینده ای نه چندان دور یعنی ظرف یک دهه آینده، بالغ بر یک میلیارد فرصت شغلی که تقریبا یک سوم فرصتهای شغلی موجود در دنیای  امروز است با تغییرات اساسی روبرو شوند و نیروهای فعلی با سطح مهارت و دانش کنونی توان و امکان انجام آن کارها را  ندارند.  

سرمایه گذاری در کسب مهارتهای تازه، ایجاد امکان دانش آموزی و مهارت آموزی در شرکتها و واحدهای صنعتی در کنار سرمایه گذاری دولتها در ایجاد رشته های تازه در دانشگاه ها متناسب با نیازهای جدید دنیا همه می تواند باعث شود تا این دوره با آسیب کمتری طی شود

با تغییرات همراه شوید
دنیا برای اینکه از این گردنه اقتصادی گذر کند نیازمند شناسایی وضعیت تازه و نیازهای آن در کنار همراه شدن با آن تغییرات است. سرمایه گذاری در کسب مهارتهای تازه، ایجاد امکان دانش آموزی و مهارت آموزی در شرکتها و واحدهای صنعتی در کنار سرمایه گذاری دولتها در ایجاد رشته های تازه در دانشگاه ها متناسب با نیازهای جدید دنیا همه می تواند باعث شود تا این دوره با آسیب کمتری طی شود.

نکته مهم دیگر این است که بررسی های تاریخی نشان داد همیشه انقلاب های صنعتی مزایای زیادی برای اقتصاد دنیا داشته است و حتی کیفیت زندگی مردم را نیز ارتقا داده است. تنها مساله در این انقلابها همسو شدن با نیازها و شرایط تازه ایجاد شده در جریان انقلاب صنعتی و بعد از آن است. برای این همسویی هم مطالعه تغییراتی که در پیش است و آماده سازی خود برای همراه شدن با این سیر تحولی اهمیت دارد. موضوعی که مدتها است در سازمانهای بین المللی مورد بررسی قرار گرفته است و بارها در مورد ضرورت افزایش سطح مهارتهای نیروی کار در دنیا صحبت شده است. مساله ای که برای کاریابی در دنیای آینده یک ضرورت است و می تواند ساختار اجتماعی را نیز مقتدر تر و توانمند تر کند.

کد خبر: ۲۰٬۰۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha