۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
خراسان رضوی با کمبود انرژی می‌سازد و می‌سوزد| اختلال در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی
بازار گزارش می‌دهد؛

خراسان رضوی با کمبود انرژی می‌سازد و می‌سوزد| اختلال در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی

مشهد- سرمای سخت زمستانه و کمبود انرژی در استان خراسان رضوی طی هفته گذشته تمامی فعالیت‌های صنفی، اجتماعی را تحت تأثیر خود قرار داد و بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی را به تعطیلی کشاند.

بازار؛ گروه استان‌ها: شرایط جوی ناپایدار و سرمای حاکم در استان خراسان رضوی از سه‌شنبه هفته گذشته زندگی مردم را مختل کرده است و لذا برای کاهش مصرف و تأمین انرژی پایدار ستاد بحران را بر آن داشت تا تمامی ادارات دولتی، مدارس، مراکز آموزش عالی، باشگاه‌های ورزشی، تالارهای پذیرایی را تعطیل و حتی برای فعالیت اصناف محدودیت اعمال شود.

این تعطیلی در طی هفته گذشته موجی از بی‌رونقی و کسادی برای شهر مشد و اصناف به همراه داشت و البته با ضرر و زیان‌های بسیاری همراه بوده است.

جاده‌های مه‌آلود و یخ‌زده این استان در هفته گذشته بسیاری از مسافران را از سفر به خراسان رضوی منصرف کرد و البته تعدادی هم از زائران که رخت سفر با ناوگان حمل‌ونقل عمومی بسته بودند در نیمه‌راه به دلیل مشکلات ناشی از یخ‌زدگی و خرابی قطارها و اتوبوس‌ها ارز ادامه سفر بازماندند و برای بازگشت به شهر خود رنج مضاعفی را متحمل شدند.

محدود شدن خدمات در هتل‌ها

کمبود انرژی موجب شده تا هتل‌های لوکس مشهد مقدس چراغ خاموش و با محدودسازی برخی از خدمات فعالیت خود را ادامه بدهند.

خاموشی بسیاری از چراغ‌ها و محدود کردن سالن‌های پذیرایی و تعطیلی خدمات رفاهی مانند استخرها و سالن‌های ورزشی در هتل‌ها یکی از همین محدودیت‌هایی است که برای کاهش انرژی در مشهد در دستور کار قرار گرفت.

در همین حال به دلیل ایجاد شرایط فوق‌العاده و بحران انرژی استاندار خراسان رضوی و هم‌چنین مدیرکل میراث فرهنگی این استان در اطلاعیه‌های جداگانه از مردم سراسر کشور خواستند تا از سفر به مشهد خودداری کنند.

خراسان رضوی با کمبود انرژی می‌سازد و می‌سوزد| اختلال در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی در همین رابطه اذعان کرد: در راستای مدیریت بهینه، پایداری و بهره‌مندی مردم از نعمت گاز، بیش از ۵۰ هتل با رضایت مالکان در مشهد تعطیل‌شد.

محمود مادر شاهیان این اقدام داوطلبانه از سوی اعضای هتلداران استان خراسان رضوی را در تداوم پویش خدمت‌رسانی به هم‌وطنان عزیز در مدیریت مصرف گاز عنوان کرده و افزود: در حال حاضر ظرفیت اشغال هتل‌های مشهد ۱۰ درصد و هتل‌های نزدیک حرم رضوی به ۲۰ درصد می‌رسد و هتل‌هایی که از حرم فاصله‌دارند نیز درصد اشغال کمتر از ۱۰ درصد دارند.

در راستای مدیریت بهینه، پایداری و بهره‌مندی مردم از نعمت گاز، بیش از ۵۰ هتل با رضایت مالکان در مشهد تعطیل‌شده است

وی تصریح کرد: با شروع فصل سرما شیوه‌نامه مصرف بهینه در هتل‌ها و مراکز اقامتی استان ابلاغ و اجراشده است و لذا فعالیت بخش‌های غیرضروری ازجمله استخرها تعطیل‌شده است.

مادر شاهیان بابیان این‌که لامپ‌های برق در لابی و راهروها به حداقل ممکن کاهش‌یافته است یادآور شد: همچنین برای کاهش مصرف انرژی روشنایی نمای ساختمان کاهش و فقط یک سالن جهت پذیرایی وعده‌های غذایی صبحانه، نهار و شام در نظر گرفته‌شده است.

تعطیلی جایگاه‌های سوخت سی.ان.جی

به گزارش خبرنگار بازار؛ با تعطیلی جایگاه‌های سوخت سی .ان.جی در سطح شهر مشهد و هم‌چنین سراسر استان این موضوع موجب شد تا ازدحام جایگاه‌های سوخت‌گیری بنزین دامن زده شود وصف‌های طویلی در برابر این جایگاه شکل بگیرد.

با تعطیلی جایگاه‌های سوخت طبیعی در سراسر استان بر صف پمپ‌های بنزین افزوده‌شده است و همین موضوع بر کارکرد و حمل‌ونقل شهروندان برای استفاده از تاکسی‌های اینترنتی افزوده است.

خراسان رضوی با کمبود انرژی می‌سازد و می‌سوزد| اختلال در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی

رئیس انجمن صنفی جایگاه سی.ان.جی خراسان رضوی پیش‌از این به بازار گفت: جایگاه‌های سوخت گاز شهرستان‌های استان به دلیل افت شدید فشار گاز تعطیل و از مدار خارج شدند.

محمدرضا رضوی راد دلیل این موضوع را افت شدید فشار گاز در تمام جایگاه‌های سی.ان.جی در مشهد و سراسر استان خراسان رضوی اظهار کرد و افزود: براثر افت فشار گاز تمام جایگاه‌های سی.ان.جی در مشهد و استان تعطیل‌شده است.

وی یادآور شد: اگر فشار ورودی گاز به زیر ۹ بار برسد، جایگاه خودبه‌خود تعطیل می‌شود و این موضوع در قریب به‌اتفاق جایگاه‌ها رخ‌داده است.

قطع گاز در جایگاه‌های مشهد به‌صورت ناگهانی و بدون اطلاع‌رسانی قبلی به وقوع پیوست که متأسفانه این موضوع به جایگاه داران ضرر وارد کرده است

وی افزود: در گذشته اطلاع‌رسانی به جایگاه‌های سی.ان.جی صورت می‌گرفت قطع گاز در جایگاه‌های مشهد به‌صورت ناگهانی و بدون اطلاع‌رسانی قبلی به وقوع پیوست که متأسفانه این موضوع به جایگاه داران ضرر وارد کرده است.

اخلال در سیستم توزیع بنزین

در همین حال تعطیلی غیرمترقبه جایگاه‌های سوخت بنزین پس از تعطیلی جایگاه‌های سی .ان.جی به زمان سوخت‌گیری و معطل شدن بسیاری از شهروندان در مشهد دامن زد.

رئیس انجمن صنفی جایگاه داران بنزین خراسان رضوی در پاسخ به سؤال دلیل تعطیلی جایگاه بنزین توضیح داد: متأسفانه ازآنجاکه تانکرهای سوخت‌رسان به دلیل یخ‌زدگی گازوئیل در باک دچار نقص در توزیع شدند لذا سوخت برخی از جایگاه‌ها در زمان لازم تأمین نشد از طرفی به دلیل تعطیلی جایگاه‌های سی.ان.جی لذا حجم بسیاری از خودروهایی که پیش‌ازاین از گاز استفاده می‌کردند حالا به سوخت‌گیری بنزین روی آورده‌اند که این موضوع به شلوغی جایگاه‌های سطح شهر دامن زد.

متأسفانه ازآنجاکه تانکرهای سوخت‌رسان به دلیل یخ‌زدگی گازوئیل در باک دچار نقص در توزیع شدند لذا سوخت برخی از جایگاه‌ها در زمان لازم تأمین نشد از طرفی به دلیل تعطیلی جایگاه‌های سی.ان.جی لذا حجم بسیاری از خودروهایی که پیش‌ازاین از گاز استفاده می‌کردند حالا به سوخت‌گیری بنزین روی آورده‌اند

علیرضا علی‌آبادی با اشاره به افزایش مصرف بنزین اعلام کرد: در هفته گذشته، مصرف بنزین با رشد ۳۵درصدی همراه بوده و به‌عنوان‌مثال، جایگاهی که روزانه ۴۵هزار لیتر فروش داشت، در هفته گذشته به فروش روزانه ۶۵هزار لیتر رسیده است. همچنین، بنزین آزاد بیش از بنزین سهمیه‌ای مصرف‌شده است که علت آن، اتمام سهمیه بنزین خودروهاست.

بلاتکلیفی دانشجویان

درحالی‌که به‌روزهای پایانی نیم سال نخست سال دانشگاه نزدیک شده و می‌بایست شاهد برگزاری امتحانات پایان‌ترم دانشجویان باشیم اما برودت هوا تمامی دانشگاه را تا پایان این هفته برای صرف جویی در سوخ به تعطیلی کشانده است.

این در حالی است که بسیاری از دانشجویان غیربومی به دلیل یخبندان و لغو پروازها و هم‌چنین اخلال در حمل‌ونقل ریلی موفق به ترک خوابگاه‌ها نشدند و از طرفی قطع گاز موجب بر هم خوردن این دانشجویان در بسیاری از خوابگاه‌های سطح استان شد.

به گزارش خبرنگار بازار از طرفی سرعت ضعیف اینترنت و اخلال در برقراری اینترنت امکان برپایی کلاس‌های غیرحضوری و هم برگزاری امتحانات را به‌صورت مجازی از دانشگاهیان سلب کرده است.

سردی بازار

یخبندان های شبانه و اعمال محدودیت برای فعالیت واحد های صنفی نیز از جمله مشکلاتی که بود در طی یک هفته گذشته سایه سردی بر بازار مشهد مقدس انداخت.

به گزارش خبرنگار بازار؛ جلوگیری از فعالیت پاساژ ها و واحد های صنفی از ساعت ۱۸ موجب شد تا بسیاری از مغازه داران همان اندک مشتری خود را نیز از دست بدهند.

قطع گاز پاساژ ها و مجتمع های تجاری نیز در هفته گذشته مزید بر علت شد و این مراکز را مجبور به استفاده از سوخت جایگزین و گازوئیل کرد اما از آن جا که بسیاری از این مجتمع های تجاری فاقد مشعل های دوگانه برای استفاده از گازوئیل بودند لذا مجبور به تعطیلی شدند.

کمبود سوخت در این مدت خسارات زیادی را برای بسیاری از اصناف از جمله گل فروشی ها، گلخانه داران، بار فروشان و فروشگاه های میوه و تره بار داشت که هنوز آمار دقیقی از حجم خسارت های وارد آمده از طرف مسئولان منتشر نشده است.

بنا بر اظهارات اصناف در هفته گذشته بسیاری از مردم و شهروندان نیز ترجیح دادند تا در برودت هوا کمتر از منازل خود خارج شوند و لذا در هفته ای که گذشت بسیاری از فروشگاه ها با کمترین میزان فروش و عرضه روبرو بودند.

کد خبر: ۲۰۰٬۵۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha