۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۱
فرار از تکرار تجربه تلخ دلار ۴۲۰۰ با بخشنامه جدید ارزی
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

فرار از تکرار تجربه تلخ دلار ۴۲۰۰ با بخشنامه جدید ارزی

حسن خانی، کارشناس اقتصادی بخشنامه ارزی جدید بانک مرکزی درباره ثبت سفارش واردات را موجب ایجاد تمایز بین متقاضی واقعی و سودجویان عنوان کرد.

به گزارش بازار به نقل از ایبِنا، بانک مرکزی بخشنامه جدیدی را برای مدیریت بازار ارز و جلوگیری از ایجاد درخواست‌های غیرواقعی تخصیص ارز ابلاغ کرده است. در این بخشنامه، بانک‌ها موظف هستند در زمان ایجاد یا تمدید گواهی ثبت آماری، معادل ریالی مبلغ ارزی در حساب‌های متقاضی نزد بانک را به‌عنوان سپرده تخصیص ارز مسدود کنند.

در سال‌های گذشته درخواست‌های صوری بسیاری برای دسترسی به ارز ارزان‌قیمت ثبت می‌شد؛ ولی یا معادل آن کالایی وارد نمی‌شد و یا کالای وارد شده به نرخ‌های غیررسمی قیمت‌گذاری و فروخته می‌شد. به‌این‌ترتیب بخش زیادی از ارز کشور سرنوشت نامعلومی پیدا می‌کرد که پرونده‌های قابل‌توجهی در دستگاه قضایی دراین‌رابطه وجود دارد. کارشناسان معتقدند بخشنامه اخیر بانک مرکزی گام بلندی برای جلوگیری از ثبت درخواست‌های ارزی غیرواقعی و جلوگیری از انحراف منابع ارزی است.

اقدام هوشمندانه
حسن حسن‌خانی؛ کارشناس اقتصادی در این باره به خبرنگار ایبِنا گفت: در روزهای اخیر بخشنامه‌ای از سوی بانک مرکزی مبنی بر مسدودسازی معادل ریالی ارزش ثبت سفارش‌ها صادر شده که بسیار هوشمندانه است. این بخشنامه ناظر به تجربه ناموفق دولت در بهار ۹۷ صادر شده است. در سه ماه نخست ۹۷ وقتی که سیاست ارز ۴۲۰۰ از سوی دولت اعلام شد، با این پدیده مواجه شدیم که ثبت سفارش برای واردات کالا نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ بیش از ۳ برابر شد.

وی توضیح داد: وقتی ثبت سفارش به شکل عجیب و وحشتناکی افزایش پیدا می‌کند، علاوه بر ایجاد صف در تخصیص ارز که لزوماً متناسب با توانایی‌های ارزی بانک مرکزی نیست، پیام خیلی بدی هم به بازار می‌دهد و حتی بازار غیررسمی هم دچار تلاطم می‌شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بخشی از این ثبت سفارش ناشی از انگیزه‌های سودجویانه بود، چرا که فعالان اقتصادی احساس می‌کردند دولت نمی‌تواند ۴۲۰۰ را حفظ کند و ارز به‌زودی جهش پیدا خواهد کرد؛ بنابراین کالاهای وارداتی با ارز ۴۲۰۰، در بازار با نرخ بالاتری به فروش رسیده و سودی حاصل خواهد شد. اما بخش دیگری از این ثبت سفارش‌ها، ناشی از نااطمینانی تولیدکننده بود. تولیدکننده احتمال می‌داد که اگر در آینده نزدیک جهش پیدا کند، توان او برای تأمین نهاده‌های تولید کاهش خواهد یافت؛ لذا اگر در حالت عادی قرار بود مثلاً دو بسته نهاده تولید سفارش بدهد، در اثر نااطمینانی به وجود آمده، چهار بسته سفارش می‌داد.

پیام مهم بخشنامه بانک مرکزی به تولیدکننده و دلال
حسن‌خانی تصریح کرد: بانک مرکزی با این بخشنامه هوشمندانه در واقع نااطمینانی تولیدکننده را کاهش می‌دهد و اطمینان می‌دهد طی یک سال آینده ارز موردنیاز واردات را در یک کریدور با میانگین نرخ ۲۸۵۰۰ تومان تأمین می‌کند تا به‌این‌ترتیب تولیدکننده ثبت سفارش ناشی از نااطمینانی نداشته باشد و اگر ثبت سفارشی دارد باید معادل ریالی آن را مسدود کند. از سوی دیگر به سفته‌باز و فرصت‌طلبان اقتصادی هم این پیام را مخابره می‌کند که اگر دنبال سودجویی هستید باید هزینه آن را پرداخت کنید.

وی افزود: در واقع سیاست مسدودسازی ریالی، به‌منظور ایجاد تمایز بین متقاضی واقعی ارز برای واردات نهاده‌های تولید و کالاهای ضروری نسبت به فرصت‌طلبانی است که احساس می‌کنند نرخ ارزی متفاوت با نرخ بازار غیررسمی وجود دارد و می‌توانند با استفاده از رانت و ثبت سفارش و واردات ارزان‌قیمت، سودجویی کنند. بخشنامه جدید بانک مرکزی دست سودجو را در این مقوله می‌بندد.

این کارشناس یادآور شد: بنابراین با این بخشنامه جدید که بسیار هوشمندانه است، تنظیم بین تأمین ارز و ثبت سفارش به‌خوبی انجام خواهد شد؛ البته به شرطی که وزارت صمت نیز بر اساس قیود و تأکیدات مقام معظم رهبری از ثبت سفارش کالاهای غیرضرور و ثبت سفارش بی‌رویه کالاها جلوگیری کند.

کد خبر: ۲۰۰٬۵۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha