۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱
تاثیر نوع سیمان بر مقاومت بتن

تاثیر نوع سیمان بر مقاومت بتن

در سازه های بتنی، بتن نقش بسیار مهمی در مقاومت سازه در برابر عوامل طبیعی مانند زلزله، سیل و طوفان دارد.

به گزارش بازار، در سازه های بتنی، بتن نقش بسیار مهمی در مقاومت سازه در برابر عوامل طبیعی مانند زلزله، سیل و طوفان دارد. بتن از ترکیب آب و سیمان ساخته می شود پس نوع سیمان مصرفی در بتن نقش مهمی را در مقاومت بتن در برابر عوامل مختلف ایفا می کند همچنین بتن در انتقال نیروی وارد شده بر ساختمان از طریق اسکلت فلزی به زمین هم دارای نقش است . مهمترین ویژگی از نظر مهندسان کنترل کیفی بتن، مقاومت فشاری بتن در برابر تنش و نیروهای وارده می باشد. به دلیل اهمیت سیمان باید قبل از اقدام به ساخت بتن مصالحی باکیفیت از جمله سیمان مناسب را خریداری کرد.

ارتباط مقاومت فشاری بتن با نوع سیمان

ارتباط مقاومت فشاری بتن با نوع سیمان در چیست؟ در ابتدا لازم است با مقاومت فشار بتن آشنا شویم. مقاومت فشاری یک ماده (بتن)، توانایی یک ماده (بتن) را در مقابله با تنش ها و عدم شکستگی آن گفته می شود. این کمیت بسیار مهم است؛ حتی در برخی موارد دیده شده قبل از آنکه سیمان از جمله سیمان در سازه مورد استفاده قرار بگیرد دچار ترک و آسیب می شود اما نوع سیمان چگونه بر افزایش میزان مقاومت فشاری بتن می تواند مؤثر باشد؟ در این زمینه قانونی فیزیکی بین مقاومت در مورد جامدات تعریف می شود؛ بین تخلخل جامدات و مقاومت آن رابطه عکس وجود دارد یعنی هرچه میزان تخلخل و هوای درون سنگدانه ها بیشتر باشد مقاومت ماده در برابر تنش و فشار کاهش می یابد؛ در مورد سیمان نیز به همین گونه است. عاملی دیگری در مقاومت فشاری بتن نیز نقش دارد و آن هم آب است؛ نسبت آب مصرف شده در برابر سیمان مصرف شده اهمیت بالایی دارد زیرا این عامل در میزان مقاومت فشاری بتن دارای نقش است. ارتباط موجود بین آب و مقاومت فشاری بتن اولین بار توسط فردی به نام آبرام اثبات شد برای همین نام قانون نسبت آب به سیمان آبرام در اذهان جای گرفت؛ قابل ذکر است که هرچقدر نسبت آب مصرفی به سیمان مصرفی بیشتر باشد مقاومت فشاری بتن نیز کاهش می یابد.

مقاومت فشاری بتن چگونه اندازه گیری می شود؟

در این قسمت می خواهیم به نحوه اندازه گیری مقاومت فشاری بتن بپردازیم و اطلاعات مفیدی در این زمینه ارائه دهیم. برخلاف ظاهر جمله، اندازه گیری مقاومت فشاری بتن، کار سختی نیست. با سنجش مقاومت فشاری بتن می توان اطلاعاتی در مورد مؤلفه های دیگری همچون مقاومت بتن در برابر تغییرات جوی (سرد و گرم شدن متناوب)، میزان نفوذ پذیری و ضد رطوبت بودن آن بدست آورد. انواع مختلف سیمان های موجود در بازار، معمولا درجه تخلخل و دانه هایی با اندازه متفاوت دارند که هنگام خرید باید مورد توجه قرار گیرد. برای کنترل کیفی بتن و اندازه گیری میزان مقاومت آن ها، از آزمایش های کششی و فشاری کمک می گیرند؛ در آزمایش های کششی، معمولا نمونه آزمایشی به گسیختگی می رسد ولی در آزمایش های فشاری، در اغلب نمونه های آزمایشی با گسیختگی های خارجی روبه رو نیستیم بلکه ترک های داخلی انقدر زیاد اند که نمونه یکباره با شکست و عدم تحمل فشار مواجه می شود .

تأثیر شکل سنگدانه بر مقاومت فشاری بتن

واکنش بتن در برابر نیرو وارد شده اعم از فشار و کشش به نوع نیرو، میزان نیرو، نوع سیمان و چگونگی ترکیب مواد بستگی دارد. اندازه دانه های سیمان های مختلف می تواند درشت و یا ریز باشد؛ هر چقدر اندازه دانه های سیمان ریزتر باشد میزان تخلخل و هوای موجود بالاتر می روند و به دنبال آن مقاومت فشاری بتن نیز کاهش می یابد. تنها ناخالصی و اندازه دانه های سیمان در این زمینه مؤثر نیستند بلکه عوامل دیگری همچون تراکم و شرایط به عمل آمدن بتن نیز در میزان مقاومت فشاری بتن مؤثر است اما بحث اهمیت عوامل کنار هم است برای مثال حتی اگر سیمانی با تراکم بالا، تخلخل زیادی داشته باشد باز هم احتمال شکست بتن نیز بالا است.

تأثیر نوع سیمان از نظر فنی بر مقاومت برشی بتن

اگر بخواهیم بر اساس قوانین فیزیک و شیمی تأثیر سیمان بر مقاومت برشی بتن را بررسی کنیم باید بگوییم که سیمان پرتلند نوع 3 سریعتر از سیمان پرتلند نوع 1 با آب واکنش می دهد پس می توان نتیجه گرفت که به ازای نسبت معینی از آب و سیمان، بتن آماده شده با سیمان پرتلند نوع 3 دارای تخلخل کمتری است و مقاومت برشی و فشاری آن در برابر نیرو بیشتر است. برای انواع سیمان جداول استانداردی وجود دارد که نتایج حاصل از آزمایش مقاومت بتن درون آن ثبت شده است.

معرفی خانه سیمان

تأمین مواد اولیه باکیفیت و با قیمت مناسب مانند انواع سیمان برای ساخت بتن امری مهم است. خانه سیمان، فروشگاهی معتبر برای خرید سیمان سیاه، سیمان سفید پاکتی و سیمان سفید فله است؛ با خرید از این فروشگاه، اصالت محصول، کیفیت محصول و فروش سیمان با قیمت متعارف کشور تضمین شده می باشد. در رابطه با قیمت سیمان آنچه مهم است تناسب بین قیمت و کیفیت آن است پس لزوما سیمان ارزان نشان دهنده کیفیتی پایین و بالا بودن قیمت سیمان مانند قیمت سیمان سیاه نشان دهنده کیفیت بالای آن نیست. امکان مشاهده، برسی انواع فاکتورهای لازمه یک سیمان از جمله قیمت سیمان سیاه، سیمان سفید فله و خرید انواع سیمان ارزان و مرغوب با مراجعه به سایت خانه سیمان امکان پذیر است.

جمع بندی

در این مقاله با انواع مشخصه های تأثیر گذار بر روی مقاومت برشی و فشاری بتن آشنا شدیم؛ اندازه دانه های سیمان، ناخالصی سیمان و آب و سرعت جذب آب می تواند از عوامل مهم و تأثیر گذار بر مقاومت بتن باشد. بتن باید مقاومت لازم را داشته باشد تا بتواند فشارهای دینامیکی و استاتیکی وارد بر سازه را تحمل کند. هنگام خرید سیمان دقت شود که مواردی مانند سیمان ارزان، سیمان سفید فله ارزان و پایین بودن قیمت سیمان سیاه می تواند نشان دهنده کیفیت پایین محصول باشد به همین دلیل تنها باید از فروشگاه های معتبری مانند خانه سیمان خرید کرد تا مطمئن باشیم سیمانی با کیفیت و قیمت مناسب خریداری می کنیم.

کد خبر: ۲۰۰٬۵۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha