۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۶
۴ سال وعده و تا امروز هیچ/ اراده‌ای برای اجرای فاز ۲ پتروشیمی نیست
بی رغبتی مسئولان پایتخت نشین برای توسعه پتروشیمی خراسان؛

۴ سال وعده و تا امروز هیچ/ اراده‌ای برای اجرای فاز ۲ پتروشیمی نیست

بجنورد- پروژه فاز دوم پتروشیمی خراسان شمالی که از سال ۹۴ کلنگ آن بر زمین خورد هنوز بعد از گذشت چهار سال در پیچ و خم های اولیه‌اش باقی مانده است.

به گزارش بازار، شرکت سهامی پتروشیمی خراسان، بزرگ‌ترین مرکز تولید محصولات شیمیایی شمال و شمال شرق کشور اردیبهشت سـال ۱۳۷۱ در بجنـورد، مرکـز استـان خراسـان شمالـی تأسیـس و از خــرداد ۱۳۷۵ بـه بهره برداری رسید.

اهمیت این مجتمع برای گروه گستـرش نفت و گاز پارسیـان که بزرگتریـن سهامدار شرکت اوره و آمونیاک پردیس، شیراز و کرمانشـاه نیز می­ باشد، کنترل بازار، بهره مندی از امکان سوآپ کردن محصولات و امکان صادرات به کشورهای آسیای میانه است.

خوراک اصلی این مجتمع نیز گاز طبیعی است که میزان مصرف سالانه آن در واحدهای اوره و آمونیاک سالانه ۲۵۸ میلیون متر مکعب است.

اما اکنون که بیش از ۲۳ سال از بهره برداری از آن گذشته و با توجه به ظرفیت محدودی که مجتمع فعلی پتروشیمی خراسان دارد، راهی جز نوسازی و توسعه آن وجود ندارد.

به همین دلیل کلنگ اجرا و احداث فاز دوم پتروشیمی استان در نخستین دور از سفر روحانی در ۲۴ خرداد سال ۹۴ با حضور علی ربیعی، وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تحت عنوان پروژه «جی تی پی پی» -که البته به دلایلی سؤال برانگیز نهایتاً لغو و تبدیل به پروژه «فاز ۲ پتروشیمی» شد- بر زمین خورد تا آینده این مجتمع تضمین شده باقی بماند اما نه آن کلنگ و نه پیگیری‌های چندین استاندار و برگزاری جلسات مختلف با وزرا و هیئت مدیره سهام داران این مجتمع علاجی برای آغاز پروژه فاز ۲ پتروشیمی بجنورد نبود و نشد.

وعده تاسیس شرکتی جدید

مدیرعامل پتروشیمی خراسان خرداد ماه امسال بود که در جمع خبرنگاران از تأسیس شرکتی جدید برای سرمایه گذاری و اجرای فاز دو پتروشیمی خبر داد.

وی تشکیل شرکت جدید را به علت به توافق نرسیدن سهامداران مجتمع پتروشیمی خراسان برای اجرای فاز دوم عنوان کرده بود و افزود که «به همین دلیل شرکت جدید با سهامداری شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز پتروشیمی تأمین و پتروفرهنگ تشکیل و مدیرعامل آن تعیین شده است. بر این اساس اجرای طرح توسعه‌ای و سرمایه گذاری پیگیری می‌شود.»

جلسات استاندار با وزرا و سهامداران

شهریور ماه امسال بود شجاعی استاندار خراسان شمالی نیز طی جلسات جدی که با وزرا اعضای هیئت مدیره سهامداران پتروشیمی در تهران برگزار می‌شد، از آغاز پروژه فاز دوم پتروشیمی خراسان «به زودی» خبر داد.

شجاعی در آن زمان با بیان اینکه طرح نهایی فاز دو پتروشیمی بجنورد تا هفته آینده نهایی می‌شود، خاطرنشان کرده بود «با توجه به برگزاری جلسات و رایزنی‌های صورت گرفته در خصوص اجرای فاز دوم پتروشیمی مقرر شده است طرح نهایی قابل اجرا تا هفته آینده مورد بررسی قرار بگیرد. به‌طوری که با توجه به شرایط فعلی کشور این طرح در وهله اول به تجهیزات خارجی نیاز کمتری داشته باشد و اینکه نوع محصول خروجی این طرح قطعی شود.»

اما اکنون خبر می‌رسد که پیگیری‌های چندین و چند باره طی چهار سال گذشته بی نتیجه مانده و باید این کلنگ زنی را در تاریخ پروژه‌های انجام‌نشده استان ثبت کرد.

استاندار: اراده ای برای تحقق فاز ۲ نیست

استاندار خراسان شمالی در حاشیه جلسه شورای حفاظت از منابع آب استـان که در استانداری برگزار شد، در پاسخ به پرسش آخرین وضعیت پروژه فاز دو پتروشیمی استان گفت: هیچ اراده‌ای برای اجرای این در پتروشیمی کشور وجود ندارد و دیگر پیگیری آن را انجام نداده‌ام.

محمد علی شجاعی تصریح کرد: برای این موضوع جلسات متعددی رفتیم و در نهایت به پروژه Mini GTPP تبدیل شد و معاون جهانگیری قول پیگیری دادند.

شجاعی در پایان بیان کرد: از آنجایی‌که چندین کار را همزمان پیگیری می‌کنم اما چون حس می‌کنم درنهایت هیچ اراده‌ای در پتروشیمی کشور برای پیشرفت آن وجود ندارد، دیگر این موضوع را پیگیری نکردم.

همچنان پیگیر هستیم

نماینده مردم چند شهرستان استان اما در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه اجرای فاز دوم این پروژه قطعاً تأثیر مثبتی بر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در منطقه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: فاز اول این پروژه سال‌هاست اجرا شده و مجتمع پتروشیمی خراسان از دهه ۶۰ در شهرستان بجنورد در حال تولید اوره و آمونیاک است. اما فاز دوم مرحله جدیدی است که با هدف تولید اوره آمونیاک و کریستال و ملامین مقدمات اجرای آن در حال انجام است.

اکبری با بیان اینکه که امروز اشتغال مهمترین دغدغه مسئولان نظام و مقام معظم رهبری است، گفت: جانشینان فرمانده اقتصاد مقاومتی در خراسان شمالی نیز تا کنون عملکرد مناسبی در این خصوص نداشته‌اند و انتظار می‌رفت کمک شایانی به اهداف اقتصاد مقاومتی به عمل بیاورند. ولی هیچ گونه اقدامات رضایت بخشی در این راستا انجام نشد اما نمایندگان استان پیگیر این طرح خواهند بود.

با در نظرگرفتن تمام ابعاد این مسئله می‌توان گفت که با اجرای این طرح کمک بسزایی به استان می‌شود و ضمن افزایش درآمدهای استان می تواند بخشی از معضل اشتغال را نیز برطرف کند. اما لازمه آن پیگیری های مستمر تا حصول نتیجه است.

کد خبر: ۲٬۰۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha