۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۱
بورس مانع از زیان بزرگترین خودروساز کشور|برنامه 10 ساله خصوصی سازی وجود دارد
بازار گزارش می دهد

بورس مانع از زیان بزرگترین خودروساز کشور|برنامه 10 ساله خصوصی سازی وجود دارد

خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، در خصوص عرضه خودرو به بورس گفت: تاکنون ۲۸ هزار دستگاه خودرو به بورس کالا عرضه شده که مانع از زیان ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی برای ایرانخودرو شده است.

بازار؛ گروه خودرو: ظهر روز جاری در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی میزگرد تخصصی با محوریت تبیین و بررسی اثرات عرضه خودرو در بورس کالا با حضور سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، جمشید ایمانی رئیس هیات مدیره گروه بهمن، بیوک علیمرادلو مدیرعامل گروه بهمن، مجید عشقی رییس سازمان بورس، تیمور محمدی رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، جمعی از صاحب نظران و اصحاب رسانه برگزار شد. خاندوزی به نمایندگی از هیات دولت در دفاع از عملکرد بورس و شیوه عرضه محصولات در بورس پرداخت، مدیران عامل خودروسازی ها نیز با اشاره به افزایش ظرفیت تولید از شرایط فعلی انرژی و تصمیمات نادرست اقتصادی گله کردند.

سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، در جلسه مذکور با اشاره به بحث قیمت گذاری خودرو، گفت: متغیر حرکت به سمت سودآور شدن تولید در کشور باید به قیمت‌گذاری منصفانه برای مصرف‌کنندگان و مردم گره بخورد. گاهی شاهد هستیم، انصاف در قیمت‌گذاری‌ها فراموش می‌شود یا حتی دولت افق‌های سودآوری در تولید را به نفع مردم می‌بندد و در این زمان لزوم یافتن راهی میانه اهمیت پیدا می‌کند.

بورس مانع از زیان بزرگترین خودروساز کشور|برنامه 10 ساله خصوصی سازی وجود دارد

خاندوزی در خصوص مقابه با کسب درآمدهای ناشی از فعالیت‌های تولیدی که نه به سودآوری تولید کمک کرده و نه دسترسی منصفانه دارد، توضیح داد: قیمت‌گذاری منصفانه تقاضا برای محصول را افزایش می‌دهد، بنابراین نیاز است که در قیمت گذاری و سودآوری دقت کافی ایجاد شود.

ممکن است نقدهای به صنعت خودرو وارد باشد، اما برای سیاست‌گذار عاقل این مهم است که با توجه و نگاه به منفعت ملی انتخاب بهینه‌ای داشته باشد

وی، افزود: ممکن است نقدهای به صنعت خودرو وارد باشد، اما برای سیاست‌گذار عاقل این مهم است که با توجه و نگاه به منفعت ملی انتخاب بهینه‌ای داشته باشد. با توجه به بلوغ و رشد آگاهی در جامعه نخبگانی کشور و همچنین با کمک رسانه‌ها، از منتقدانی که سازوکارهای جدید و کارآمدی در این خصوص ارائه کنند استقبال می‌کنیم.

وزارت اقتصاد در توافقی با وزارت صمت شرط گذاشت که در صورت ارائه برنامه بلندمدت پنج تا ۱۰ساله، به واگذاری سهام دولت در خودروسازی ورود کند

خاندوزی با اشاره به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی صنعت خودرو و سیاست‌گذاری‌های آن است، در خصوص خصوصی سازی بیان کرد: وزارت اقتصاد در توافقی با وزارت صمت شرط گذاشت که در صورت ارائه برنامه بلندمدت پنج تا ۱۰ساله، به واگذاری سهام دولت در خودروسازی ورود کند و باید مساله بلندمدت تولیدکنندگان و زنجیره قطعه‌سازی، واردات و غیره به صورت یکپارچه و متناسب با توقعات مصرف‌کنندگان و کسب رضایت آنان دیده شود.

بورس از زیان ۲۸۰۰ میلیارد تومانی پیشگیری کرد

مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به بحث مساله دخالت در قیمت گذاری و گله انحصاری بودن بازار خودرو، گفت: امروز بیشتر از ۳۸ درصد بازار خودرو در اختیار سایر خودروسازان به غیر از گروه صنعتی ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا و بیشتر از ۱۲ درصد به واردات تعلق گرفته است. سوال من این هست که باتوجه به سایر شاخص های اقتصادی می توان اعلام کرد که بازار خودرو کشور انحصاری است؟ اکنون با این بهانه دخالت های عدیده در حال انجام است، بنابراین موضوع مذکور را باید به صورت ریشه ای حل کرد. نخبه های اقتصادی و جامعه دانشگاهی ورود به این مساله داشته باشند.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در خصوص حضور شرکت های متعدد و متنوع خودروساز در کشور، اظهار داشت: چندی پیش در انجمن خودروسازان جلسه داشتم که منوچهر منطقی معاون حمل و نقلی وزیر صمت نیز حضور داشتند، آنجا اعلام کردم که باور نمی کردم این مقدار خودروساز در کنار این میز حضور داشته باشند.

بورس مانع از زیان بزرگترین خودروساز کشور|برنامه 10 ساله خصوصی سازی وجود دارد

خطیبی در خصوص زیان انباشت صنعت خودرو که به زعم کارشناسان ناشی از سیاست های اشتباه صنعتی است، بیان کرد: به راحتی می توان اثبات کرد که بیشتر ۳۵۰ هزار میلیارد تومان طی ۵ ساله گذشته فقط از جیب خودروسازان و دولت بیرون رفته است. آیا این منافع به سود مردم بوده است، حدود یک چهارم جمعیت کشور، از طریق بورس و سهام عدالت سهام دار ایران خودرو هستند. تازمانی که مجبور به فروش زیر قیمت باشیم، اگر به بازار اطلاعات درست برسد، شفاف تر از گروه صنعتی ایران خودرو در عرضه اطلاعات در کشور وجود ندارد.

عتقاد راسخ دارم که هیچ راه حل ممکن بهتر از بورس کالا وجود ندارد، تاکنون ۲۸ هزار خودرو به بورس کالا عرضه شده که مانع از زیان ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی شده ایم

وی، افزود: خاندوزی تکلیف ماده ۹۰ سیاست های اصل ۴۴ را مشخص کنید، در صورتی که تکلیف به فروش کردیم باید جبران زیان انجام شود. سازمان برنامه و اداره کل تصویه دیون دولتی و سازمان حسابرسی سه مرجع برای ورود به این موضوع هستند. به عنوان مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو امانت دار منافع اقتصادی سهام دارن هستم. اعتقاد راسخ دارم که هیچ راه حل ممکن بهتر از بورس کالا وجود ندارد، تاکنون ۲۸ هزار دستگاه خودرو به بورس کالا عرضه شده که مانع از زیان ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی شده ایم، توانستیم به همین میزان از زیان انباشته سال گذشته نیز بکاهیم.

کد خبر: ۲۰۰٬۴۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • جواد IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      0 0
      کسی میتونه بگه خودرو چطور کشف قیمت میشه؟؟ فرمولش چطوره؟؟