۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲
قطع گاز در تربت جام وارد ششمین روز متوالی شد| قیمت کپسول گاز به ۸۰۰ هزار تومان رسید
بازار از بحران انرژی گزارش می‌دهد؛

قطع گاز در تربت جام وارد ششمین روز متوالی شد| قیمت کپسول گاز به ۸۰۰ هزار تومان رسید

تربت جام- در حالی که وزیر نفت دولت سیزدهم ۲۵ دی‌ماه در نشست فوق‌العاده ستاد انرژی خراسان رضوی از پایداری شبکه گاز در این استان خبر داد اما گاز ۱۹هزار مشترک در تربت جام در ششمین روز متوالی قطع است.

بازار؛ گروه استان‌ها: سرمای حاکم در خراسان رضوی که دمای هوا را تا کمینه منفی ۱۸ درجه سانتی گراد کاهش داده است افزون بر یک هفته است که تمامی فعالیت‌های اداری و صنعتی این استان را به تعطیلی کشانده است.

به گزارش خبرنگار بازار؛ متاسفانه باوجود شرایط سخت و سرمای استخوان سوز اما گاز تعداد ۱۹ هزار مشترک و خانواده در شهرستان تربت جام هم چنان قطع است و محرومیت آن‌ها از وسایل گرمایشی وارد ششمین روز متوالی شده است.

این در حالی است که وزیر نفت روز یکشنبه ۲۵ دی‌ماه با سفر به خراسان رضوی و برای بررسی میدانی شبکه گاز شمال شرق کشور و راهکارهای جلوگیری از افت فشار و اطمینان از تداوم پایداری کامل شبکه گاز شرق کشور به مشهد، تربت جام و فریمان سفر کرد.

باوجود اینکه رسانه‌های دولتی روز گذشته یکی از دستاوردهای این سفر و بازدید وزیر نفت را دستور تقویت خط انتقال گاز به تربت جام اعلام کردند اما واقعیت این است که مردم این شهرستان همچنان با کمبود سوخت می‌سوزند و می‌سازند و دستور وزیر برای تقویت شبکه تا سال آینده کارساز نخواهد بود.

جولان سودجویان در بازار سیاه

به گزارش خبرنگار بازار شهرستان تربت جام در فاصله ۱۶۰ کیلومتری شرق مشهد قرار دارد و تنها شهر کشور است که حدود ۱۵ درصد از مجموع ۹۰ هزار مشترک گاز آن دچار قطعی گاز هستند و روز های بسیار سختی را پشت سر می‌گذارند.

قطع گاز در تربت جام وارد ششمین روز متوالی شد| قیمت کپسول گاز به ۸۰۰ هزار تومان رسید

قطع گاز در سرمای سخت این روز ها موجب شده تا قیمت وسایل گرمایشی در این شهرستان سر به فلک بگذارد و هیتر های برقی باقیمت ۳۰۰ هزار تومان حالا از نرخ یک‌میلیون تومان هم فراتر بروند.

بنا بر مشاهدات خبرنگار ما و اظهارات بسیاری از شهروندان در حال حاضر به قطع گاز شهری قیمت سیلندرهای ۱۱ کیلویی گاز در این شهرستان در بازار آزاد از ۸۰۰ هزار تومان رسیده است که از توان اغلب مردم این شهرستان پرداخت این رقم خارج است.

قطع گاز در این شهرستان صف‌های بسیار طولانی و پر ازدحامی ایجاد کرده است که از حوصله شهروندان و صبر آن‌ها خارج‌شده است.

به گزارش خبرنگار بازار تقاضا برای دریافت سیلندر گاز به حدی است که مسئولان قادر به تامین نیاز مردم در صف نبوده و لذا این موضوع موجب شده تا بسیاری از مردم برای اعتراض و حل این بحران به فرمانداری پناه آوردهو اعتراض خود را ابراز کنند.

در حال حاضر قیمت پر کردن یک سیلندر ۳ کیلویی گاز پیک نیک نیز در این شهرستان به ۱۰۰ هزار تومان رسیده است که بنا بر گفته بسیاری از شهروندان تنها برای خوراک پزی مختصر می‌توان از آن استفاده کرد.

در همین حال برخی از شهروندان تربت‌جامی بابیان اینکه توزیع گاز در این شهرستان ناعادلانه است ابراز کردند: در حال حاضر بسیاری از منازل بالای شهر دارای گاز هستند و متاسفانه دولتمردان باوجود ادعای تامین سوخت اما هنوز نتوانستند به نیازهای مشترکانی که گاز آن‌ها قطع‌شده است پاسخ دهند.

شهروندان تربت‌جامی با اشاره به سفر وزیر نفت به این شهرستان نیز به خبرنگار بازار گفتند: تعداد ۱۷ هزار بخاری‌های برقی و نفت که وزیر وعده تامین و توزیع‌ بین آن ها را داده به دستشان نرسیده است.

مشاهدات خبرنگار بازار حاکی است که در این راستا برخی از شهروندان به استفاده از بخاری‌های هیزمی برای گرم کردن اتاق روی بیاورند و یا به خانه اقوام و آشنایان پناه ببرند.

بسیاری از شهروندان در این رابطه اعتراض دارند که چرا پیش از این به آن‌ها اطلاع‌رسانی برای قطع گاز نشده و چرا ستاد بحران برای جلوگیری از این مشکل تمهیدات لازم را در نظر نگرفته است؟

قطع گاز در تربت جام وارد ششمین روز متوالی شد| قیمت کپسول گاز به ۸۰۰ هزار تومان رسید

متاسفانه قطع گاز هم‌چنین موجب ایجاد خسارت و نابودی محصولات تعدادی از گلخانه داران این شهرستان شده است.

وعده‌های وزیر نفت در تربت جام

به گزارش خبرنگار بازار وزیر نفت دولت سیزدهم که روز یک‌شنبه ۲۵دی‌ماه برای ایجاد شرایط پایدار در توزیع شبکه گاز و مدیریت بحران انرژی به خراسان رضوی سفرکرده بود در جمع مردم تربت جام حضور یافت و اظهار کرد: حدود ۱۷ هزار مشترک در تربت‌جام دچار قطعی گاز هستند که برای این مشترکان نفت سفید رایگان و کپسول گاز توزیع‌شده است و ۱۷ هزار بخاری برقی نیز امروز بین مشترکان یادشده توزیع می‌شود.

جواد اوجی افزود: عملیات خط تقویت انتقال گاز به تربت‌جام نیز به طول ۶۵ کیلومتر و با تامین اعتبار افزون بر پنج هزار میلیارد ریال اجرایی می‌شود تا در زمستان سال آینده شاهد قطعی گاز در این منطقه نباشیم.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر و در راستای الحاقیه مصوبات سفر رییس جمهور به استان خراسان رضوی، مبلغ ۱۰ میلیارد تومان نیز برای طرح‌های عام‌المنفعه این شهرستان به عنوان هدیه در ایام میلاد دخت نبی اسلام در نظر گرفته‌شده است.

وزیر نفت صبح روز یکشنبه وارد مشهد شد تا وضعیت شبکه گاز خراسان رضوی را که در سرمای بی سابقه اخیر دچار افت فشار و در چند مورد قطعی گاز شده بود را از نزدیک موردبررسی قرار دهد.

حضور در جلسه ستاد انرژی خراسان رضوی، ستاد مدیریت بحران شهرهای تربت جام و فریمان از جمله برنامه‌های سفر یک روزه وزیر نفت بود.

مردم به خانه هایشان بازگردند

در همین حال مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی اعلام کرد: شهروندانی که به دلیل قطع گاز منازل خود را ترک کرده بودند برای وصل گاز و همکاری با ماموران این شرکت به خانه بازگردند.

حسن افتخاری با بیان اینکه عملیات وصل گاز قطع شده مشترکان در تربت‌جام از روز دوشنبه آغاز و تا اواسط هفته این مشکل حل خواهد شد اذعان کرد: با توجه به اینکه به دلیل قطعی گاز در برخی محلات و روستاها ممکن است بعضی از آنها به منزل اقوام خود رفته باشند از آنها تقاضا داریم به منزل خود برای وصل گاز برگردند.

عملیات وصل گاز قطع شده مشترکان در تربت‌جام از روز دوشنبه آغاز و تا اواسط هفته این مشکل حل خواهد شد

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی اذعان کرد: هم اینک ۱۰ گروه در حال وصل مجدد گاز مشترکان هستند لذا وصل گاز مشترکانی امکانپذیر است که در منزل حضور داشته باشند.

مدیر عامل شرکت گاز خراسان رضوی یکی از مصوبات سفر وزیر نفت به تربت جام را تصویب تقویت خط انتقال گاز به تربت جام عنوان کرد و افزود: کارهای مطالعاتی این پروژه آغاز شده تا در سال آینده شاهد قطعی گاز نباشیم.

وعده تامین وسایل گرمایشی چه شد؟

در حالی که وزیر نفت با حضور در شهرستان تربت جام مدعی شد تعداد ۱۷ هزار وسیله گرمایشی تهیه و بین مردم توزیع خواهد شد لذا این موضوع موجب شد تا روز دوشنبه بساری از مردم برای دریافت وسایل گرمایشی به هلال احمر این شهرستان هجوم ببرند.

مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر درباره اتفاقات پیش آمده در توزیع چراغ والوور نفتی در شهرستان تربت جام که تصاویر آن در بسیاری از رسانه ها خبر ساز شد اظهار کرد: طبق درخواست شرکت گاز استان خراسان رضوی مقرر شد که جمعیت هلال احمر ۸۰۰۰ عدد والوور نفتی را به ستاد بحران و فرمانداری تربت‌جام تحویل دهد.

قطع گاز در تربت جام وارد ششمین روز متوالی شد| قیمت کپسول گاز به ۸۰۰ هزار تومان رسید

اشکان موسوی با بیان اینکه ۶۰۰۰ عدد از این چراغ‌های والوور تحویل داده شد، گفت: مقرر شد ۲۰۰۰ چراغ دیگر هم تحویل شود و در همین راستا نیز یک تریلی بارگیری شده و به تربت جام رفت.

موسوی افزود: وقتی تریلی به شهر رسید، وارد شعبه هلال احمر شد تا تصمیم‌گیری درباره ترخیص و نحوه توزیع والورها ازسوی مسئولان فرمانداری و ستاد بحران انجام شود.

وی با بیان اینکه سیاست‌گذاری و نحوه توزیع این وسایل گرمایشی برعهده هلال احمر نیست، گفت: متاسفانه برخی از شهروندان برای گرفتن چراغ وارد شعبه شدند و اتفاقاتی پیش آمد. اما لازم است مردم بدانند که توزیع و نحوه توزیع آن ارتباطی به هلال احمر نداشت و این جمعیت صرفا تامین کننده والورها بوده است.

توزیع وسایل گرمایشی ادامه دارد

فرماندار شهرستان تربت جام و رییس ستاد بحران این شهرستان نیز در خصوص اتفاقات رخ داده بر اثر قطعی گاز اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته تعدادی بخاری نفتی و والر در اختیار شهرستان قرار گرفته که در حال توزیع است.

حسین جمشیدی اذعان کرد: تاکنون تعداد ۴ هزار وسیله گرمایشی بین شهروندان توزیع شده و تعداد دو هزار وسیله دیگر در حال ورود به شهرستان است.

وی ادامه داد: تمام افرادی که قطعی گاز دارند، متناسب با بالاترین ساعتی که قطعی خواهند داشت، برابر لیست شرکت گاز و براساس کد ملی و اشتراک، لوازم گرمایشی تحویل می‌گیرند.

وی تصریح کرد: تاکنون ۱۵۰ هزار لیتر نفت و همچنین گاز رایگان بین مشترکینی که گاز ندارند، توزیع شده است و همچنین با کمک آستان قدس رضوی تعداد ۱۰ هزار پرس غذا توزیع و نانوایی‌ها شبانه‌روزی پخت می‌کنند.

فرماندار تربت جام بیان کرد: با اجرای خط انتقال جدید گاز نیاز این شهرستان به گاز برای ۲۰ سال آینده تأمین می‌شود.

جمشیدی با بیان اینکه در سفر وزیر نفت به تربت‌ جام دستور آغاز خط انتقال گاز ۱۶ اینچی از خط عسلویه مشهد داده شد، افزود: خط تقویتی انتقال گاز به شهرستان تربت‌ جام به طول ۶۵ کیلومتر و با تأمین اعتبار افزون بر ۵ هزار میلیارد ریال احداث می‌شود تا در زمستان سال آینده شاهد قطعی گاز در این منطقه نباشیم.

وی اظهار کرد: در سفر وزیر نفت به شهرستان سه اتفاق مهم صورت گرفت که تخصیص اعتبارات لازم برای انجام خط انتقال گاز، تخصیص اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی برای انجام پروژه‌های عام‌المنفعه و تأمین نفت و گاز مایع به صورت رایگان از جمله این اتفاقات بود.

کد خبر: ۲۰۰٬۴۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha