۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷
کمک به اقتصاد محلی با ماندگاری مسافران | استان سمنان بر مدار بی برنامگی
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

کمک به اقتصاد محلی با ماندگاری مسافران | استان سمنان بر مدار بی برنامگی

سمنان- عباسی، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه افزایش ماندگاری مسافران به اقتصاد محلی استان سمنان کمک می‌کند، گفت: راهکارهای اجرای این مهم، تاکنون مغفول مانده است.

محمد عباسی در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه سالانه ۱۵ الی ۲۰ میلیون زائر رضوی از استان سمنان تردد می کنند اما آمار ماندگاری مسافران در این استان نصف روز هم نیست، بیان کرد: سمنان علیرغم داشتن چنین ظرفیت عظیم، از استان های حاشیه ای کشور که یک دهم این حجم تردد را ندارند، مانند گلستان و خراسان شمالی، در زمینه افزایش ماندگاری مسافران عقب تر است.

وی با بیان اینکه مهمترین موضوع در این زمینه، فقدان برنامه ریزی مدون برای کمک به اقتصاد محلی در راستای توفیقات حوزه گردشگری است، افزود: برند سازی که می بایست در زمینه گردشگری استان سمنان شکل بگیرد را شاهد نیستیم.

شناسایی داشته‌های گردشگری

این کارشناس اقتصادی که در گلستان و سمنان نیز فعالیت گردشگری کرده است، می افزاید: استان سمنان در صورتی می‌تواند موفقیت‌های خوبی در زمینه گردشگری و افزایش ماندگاری مسافران و زائران رضوی کسب کند که ابتدا داشته‌هایش را بشناساند.

عباسی با بیان اینکه توانمندی های خوبی در استان سمنان وجود دارد اما متاسفانه برند نشده اند، تاکید کرد: شهرستانی مانند دامغان به مراتب از شهرستانی مانند مینودشت یا حتی علی آباد کتول در اشل برابر، ظرفیت های بیشتری دارد برای مثال ابنیه تاریخی که در دامغان وجود دارد پنج برابر مجموع ابنیه تاریخی دو شهرستان مذکور است اما چرا ماندگاری مسافران در این شهرستان درخور نیست؟ دلیل آن فقدان برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است.

مهمترین موضوع در این زمینه، فقدان برنامه ریزی مدون برای کمک به اقتصاد محلی در راستای توفیقات حوزه گردشگری است

وی با بیان اینکه همین میزان ماندگاری مسافران در استان سمنان و جاذبه های گردشگری نیز به واسطه دانسته های مسافران عبوری است، ابراز کرد: برای مثال جنگل ابر یک برند گردشگری است اما آیا توانسته ایم مکان دیگری را نیز در استان سمنان به عنوان برند گردشگری معرفی کنیم؟

برنامه ریزی برای کمک گرفتن از ظرفیت سمن‌ها

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه چند درصد از کسانی که در مسیر تهران- مشهد تردد می‌کنند می‌دانند که قدیمی‌ترین مسجد خشتی ایران و شاید حتی یکی از قدیمی‌ترین‌ها در دنیا در دامغان قرار دارد؟ ابراز داشت: متاسفانه مشکل اینجا است که ما برنامه های ترویجی خوبی را شاهد نیستیم.

عباسی با بیان اینکه دولت و مشخصاً میراث فرهنگی به وضوح نشان داده که نمی تواند در زمینه برنامه ریزی برند سازی گردشگری توفیقات خوبی کسب کند لذا نیاز است که از سمن های مردم نهاد، نخبگان دانشگاهی و مجامع علمی و عمومی کمک بگیرد، بیان کرد: متاسفانه شاهد هستیم که برای مثال در همین شهرستان دامغان که مثال آن را زدیم، نه تنها میراث فرهنگی از ظرفیت های مردمی به خوبی کمک نگرفته بلکه با اقداماتی، این ارتباط و تعامل را خدشه دار نیز کرده است.

وی با بیان اینکه حاکمیت برنامه ریز استان سمنان باید درک کند که بدون کمک مردم موفق نیست، افزود: در زمینه گردشگری تنها تسهیلات دادن و بازگشایی چند بوم‌گردی ملاک نیست بلکه شما ابتدا باید زیرساخت‌های ترویج و معرفی را داشته باشید و سپس به سراغ اجرای برنامه‌ها بروید.

کد خبر: ۲۰۰٬۳۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha