۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
پروژه‌های عمرانی همدان؛ همواره تأخیر در افتتاح
یادداشت؛

پروژه‌های عمرانی همدان؛ همواره تأخیر در افتتاح

همدان - بررسی وضعیت طرح‌های عمرانی در همدان بیانگر آن است که مسئولان به زمانبندی اجرای طرح‌ها توجه نکرده و همواره پروژه‌های عمرانی با تأخیر در افتتاح مواجه هستند؛ این جملات بخشی از یادداشت صفورا کاظمیان، کارشناس و فعال رسانه‌ای استان همدان است.

صفورا کاظمیان؛ بازار - با افزایش تورم و تحریم‌ها علیه ایران روند اجرای پروژه‌ها با اشکالاتی رو به رو شد و برخی از این پروژه‌ها در بازه زمانی که برای آنها در نظر گرفته شده بود آماده نشدند.

این تأخیر در اجرا پروژه‌ها را با مشکلات ناشی از تحریم‌ها و گرانی مواد اولیه مورد نیاز برای احداث رو به رو کرد و برخی پروژه‌ها نیز با مشکل واردات مواد اولیه موردنیاز برای اجرا رو به رو شدند چراکه موادی که برای ساخت و ساز به آن نیاز داشتند در داخل کشور تولید نمی‌شد حال بماند که چرا به موقع ؛ نبودن این مواد در کشور را اطلاع رسانی نکرده اند تا خط تولید آن در داخل راه‌اندازی شود که این مورد هم یکی دیگر از آفت‌های تأخیر است.

«فی التأخیر آفات» یکی از ضرب المثل‌های نغز عربی است که با نگاهی به پشت گوش انداختن‌ها در حیطه زندگی خانوادگی، شغلی، تحصیلی و در ابعاد کلان در روند کند احداث‌ها و عملیاتی شدن پروژه‌ها در موعد وعده داده شده آفت‌های خود را نمایان می کند.

مدیریت زمان یکی از رموز موفقیت محسوب می‌شود و با از دست دادن آن بسیاری از فرصت‌ها به محاق می‌رود

ناگفته پیداست مدیریت زمان یکی از رموز موفقیت محسوب می‌شود و با از دست دادن آن بسیاری از فرصت‌ها به محاق می‌رود بنابراین باید به این مقوله توجه جدی داشت تا درگیر آفت های آن نشد.

روال همواره به این صورت است که برای هر پروژه زمان و بودجه پیش‌بینی می‌شود و بودجه در نظر گرفته شده و تخصیص یافته با توجه به تورم در زمان تعیین شده برای تحویل و اتمام پروژه محاسبه می‌شود.

با روند کند پیشرفت ساخت پروژه‌ها و تغییر زمان بندی مشکلات بسیاری در تخصیص بودجه پروژه پیش می‌آید و علاوه بر اینکه مردم با مشکلات زیادی در این زمینه رو به رو می‌شوند و علاوه بر اینکه از مزایای راه‌اندازی پروژه‌ها محروم می‌مانند با این تأخیرها ضررهای بسیاری به بیت المال وارد می‌شود.

بیمارستان اکباتان، طرح آب‌رسانی به همدان، تکمیل تقاطع سردار همدانی و پروژه پارکینگ آقاجانی بیگ چند پروژه از ده‌ها پروژه‌ شاخص همدان است که زمین‌گیر تأخیر شده اند.

پروژه ای که با ۳۴ میلیاردتومان تکمیل می شد نیازمند ۱۸۰ میلیاردتومان اعتبار است

تکمیل بیمارستان اکباتان یک پروژه ۱۲ ساله است که ۱۲ سال پیش برای اتمام آن ۳۴ میلیارد تومان در نظر گرفته می‌شود؛ سال ۹۷ امیر خجسته نماینده مردم همدان در مجلس اعلام کرد که اتمام این پروژه ۸۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد و سال ۹۸ حمیدرضا حاجی‌بابایی دیگر نماینده همدان در مجلس شورای اسلامی این مبلغ را ۲۸۰ میلیارد تومان تخمین زد و امسال معاون توسعه مدیرت و منابع دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا عنوان کرده تکمیل بیمارستان اکباتان ۱۸۰ میلیارد تومان نیاز دارد که با توجه به تورم و افزایش نرخ دلار به نظر نمی‌رسد بهره‌برداری از این پروژه امسال هم امکان‌پذیر باشد و این در حالی است که تأخیر در راه‌اندازی آن با توجه به تخمین بودجه اولیه ضرر ۵ برابری متوجه کشور کرده است.

طرح آب‌رسانی به همدان نیز یک پروژه ۱۵ ساله است که امسال مدیرعامل آب منطقه‌ای همدان اعلام کرده اتمام آن ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد و این در حالی است که بودجه امسال این طرح تنها ۳۵ میلیارد تومان است و بر همین اساس پس دل بستن به اتمام آن در سال جاری نیز بیهوده است.

پارکینگ آقاجانی‌بیگ نیز پروژه‌ای پنج ساله است که به گفته مسئولان اجرا پارکینگ طبقاتی آن در آستانه بهره‌برداری است اما به نظر می‌رسد اتمام آن تا پایان امسال طول بکشد.

تقاطع غیرهمسطح سردار همدانی گرفتار تهیه کابل وارداتی است در حالی که پیمانکار آن باید پیش از تحریم‌ها به فکر تهیه این اقلام می‌بود و در این زمینه کوتاهی کرده است

اواخر سال ۹۴ و حدود پنج سال پیش نیز عملیات اجرایی تقاطع غیر همسطح سردار همدانی در شهر همدان کلید خورد که امسال این پروژه گرفتار تهیه کابل وارداتی است در حالی که پیمانکار آن باید پیش از تحریم‌ها به فکر تهیه این اقلام می‌بود و در این زمینه کوتاهی کرده است.

البته تورم و تحریم‌ها زیان‌های دیگری نیز به این پروژه وارد کرده است به طوری که در زمان کلنگ زنی طرح مدت اجرای آن ۳۰ ماه بیان شده اما این پروژه نیز همچنان کج دار و مریز پیش می‌رود و افتتاح آن در آبان امسال وعده شده است.

با این تفاسیر امیدواریم تجربه سال‌های اخیر برای همه آنقدر ارزشمند باشد که آن را همچون اندوخته‌ای گران بها در نظر بگیرند و از زمان به بهترین نحو استفاده کنند و حتی در سطح کلان مسئولان به زمان بندی اتمام پروژه‌ها توجه داشته باشند.

کد خبر: ۲۰٬۰۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha