۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
جدال انرژی با زمستان سرد قم | روایت مصرفی که باید «مدیریت» شود
بازار گزارش می‌دهد؛

جدال انرژی با زمستان سرد قم | روایت مصرفی که باید «مدیریت» شود

قم- مصرف گاز با سرد شدن هوا افزایش یافت و مسئولان با تعطیلی ادارات و کارخانجات می‌خواهند این بحران را مدیریت کنند؛ تصمیمی که خسارت سنگینی به بخش اقتصاد کشور می‌زند و گویا انتخاب بد از بدتر است.

هیفاء پردل؛ بازار: با شروع زمستان ۱۴۰۱ و ورود سامانه‌های سرد و برودت هوا و یخبندان همه این فصل را «زمستان سخت» تعبیر می‌کنند حال در کنار این برودت‌ها و یخبندانی که سراسر کشور با آن روبرو است بی‌شک مصرف حامل‌های انرژی از جمله گاز طبیعی افزایش می‌یابد و اگر این امر مدیریت نشود زنگ بحران افت فشار در مصارف خانگی و یا در استان‌های سرد کشور به صدا خواهد آمد.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران اعلام کرده است که با ورود یک جبهه هوای سرد و سامانه بارشی به کشور که از اوایل دی‌ماه شروع شده بود پیش‌بینی می‌شود مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری به بیش از ۶۷۰ میلیون مترمکعب در روز برسد و با توجه به مصرف بالای گاز طبیعی در ادارات هیئت دولت را بر آن داشت تا طی ابلاغیه‌ای به استانداران ساعت شروع فعالیت ادارات را به ساعت ۹ تغییر و بر مدیریت مصرف گاز تأکید کند.

ورود یخبندان و سرما به کشور

اما با ورود کشور به یخبندان و افزایش سردی هوا، دولتی‌ها برای پیشگیری از بحران افت فشار گاز در استان‌ها به‌ویژه در بخش خانگی دست به دامن تعطیلی ادارات و واحدهای آموزشی و تولیدی به غیر از دستگاه‌های خدمت رسان شدند و هرچند این تعطیلی‌ها خسارت‌هایی هم به اقتصاد کشور می‌تواند وارد کند اما با توجه به مصرف بالای گاز در کشور راهی جز این تعطیلی‌ها نیست.

رضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز با اعلام قطعی ۵۰ درصدی برق صنایع، گفته است: کمبود گاز باعث قطعی برق صنایع نیز شده است چرا که گاز فعلی جوابگوی نیاز نیروگاه‌ها برای تولید برق را نمی‌دهد.

کمبود گاز باعث قطعی برق صنایع نیز شده است چرا که گاز فعلی جوابگوی نیاز نیروگاه‌ها برای تولید برق را نمی‌دهد

در استان قم که چندی است هوای آن رو به سردی و بوردت آن چندین درجه زیر صفر رفته ستاد پیشگیری، مدیریت و مقابله با بحران استان دو روز ادارات و مراکز آموزشی و حوزوی را تعطیل و بر فعالیت دورکاری کارمندان و آموزش غیر حضوری تأکید کرد.

جدال انرژی با زمستان سرد قم | روایت مصرفی که باید «مدیریت» شود

زنگ هشداری که نواخته شد

هرچند طبق ابلاغیه جدید استانداری استان قم ۲۶ دوشنبه دی‌ماه فعالیت ادارات و واحدهای آموزشی به حالت عادی برگشت ولی از سویی طبق گزارش هواشناسی استان حداکثر دمای قم در این روز به ۷ درجه سانتی‌گراد و حداقل آن به منفی پنج درجه سانتی‌گراد می‌رسد و این می‌تواند زنگ هشداری برای افزایش مصرف گاز در استان باشد که باید مردم، مسئولان و واحدهای صنعتی و تولیدی در مدیریت مصرف همکاری و همراهی کنند.

مرتضی صبوری کارشناس هواشناسی قم در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن بیان اینکه حداقل دما در قم همچنان زیر صفر خواهد بود و هوای قم سرد و رو به یخبندان است و حداکثر دما به هفت درجه سانتی‌گراد و حداقل آن به منفی پنج درجه سانتی‌گراد می‌رسد، تاکید کرد: برای سه‌شنبه آسمان قم قسمتی تا نیمه ابری پیش‌بینی می‌شود و حداکثر دمای آن به هشت درجه سانتی‌گراد و حداقل دمای آن به منفی چهار درجه سانتی‌گراد می‌رسد و حداقل دما در قم همچنان زیر صفر خواهد بود.

شاید برای بسیاری فلسفه و مفهوم تعطیلات اخیر ادارات و واحدهای آموزشی غیر قابل قبول باشد و بسیاری مخالف این تصمیم باشند. برای پیگیری فلسفه این تعطیلات طی دو روز اخیر در قم با معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم گفت‌وگو می‌کنیم.

ماهیت تعطیلات مدیریت مصرف گاز است

سید مهدی قریشی، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم به خبرنگار بازار می‌گوید: با توجه به برودت هوا و احتمال افت فشار گاز در برخی نقاط کشور، هیات دولت در تصویب نامه شماره ۱۷۰۵۵۸/ت ۵۹۹۰۷ ه مورخ ۱۴۰۱/۹/۱۵ پیش‌بینی‌هایی را برای مدیریت مصرف گاز انجام داد و راهکارهایی از جمله کاهش ساعات کاری ادارات و ... را با رعایت ماده ۸۷ قانون خدمات کشوری ابلاغ کرد که بر این اساس و مصوبات ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران، ساعت کاری ادارات قم کاهش یافت و برخی روزها نیز در این قالب تعطیل اعلام شد.

تعطیلی ادارات صرفاً برای حل مشکل بخشی از هموطنان عزیز که ممکن است با کاهش افت فشار یا با قطعی گاز روبرو شوند گرفته شده و به هیچ عنوان برای استراحت یا تفریح و مسافرت انجام نشده است

وی در ادامه می‌افزاید: حال برخی از کارکنان دولت تصور می‌کنند که کاهش ساعت کاری که بنابر اقتضائات انجام می‌شود، در قالب تعطیلات رسمی است و مثلاً اگر بخشی از آنها به فراخور ماهیت شغلی‌شان باید در محل کار حضور یابند، این نوعی تبعیض یا اجحاف در حق آنان است.

جدال انرژی با زمستان سرد قم | روایت مصرفی که باید «مدیریت» شود

دورکاری کارکنان دولت

به گفته معاون استاندار قم، نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که این تصمیم‌گیری صرفاً برای حل مشکل بخشی از هموطنان که ممکن است با کاهش افت فشار یا با قطعی گاز روبرو شوند گرفته شده و به هیچ عنوان برای استراحت یا تفریح و مسافرت انجام نشده است.

وی معتقد است، به همین منظور موضوع در قالب دورکاری اعلام می‌شود تا علاوه بر اینکه بخش‌هایی از کار در خارج محیط سازمانی پیگیری و انجام شود و در صورت ضرورت و نیاز به خدمات کارکنان بایستی بلافاصله در سازمان حضور پیدا کنند. بخشی از کارکنان هم بنا به ضرورت برای جلوگیری از اختلال در خدمات‌رسانی به مردم در محل کار حاضر می‌شوند.

قریشی عنوان می‌کند: ضمن آنکه به‌نوعی تکلیف قانونی برای ساعت مشخص شده در قانون با جبران آن توسط مدیران و کارکنان در زمان دیگر نیز باید رعایت شود امیدواریم با صرفه‌جویی توسط مردم و کاهش مصرف انرژی، شبکه گاز پایدار شده و همه هموطنان از این موهبت الهی استفاده کنند.

صرفه‌جویی ۳۵ درصدی مصرف گاز در حرم حضرت معصومه(س)

معاون اجرایی آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به برنامه‌ریزی و راهکار برای صرفه‌جویی و مدیریت مصرف گاز در این زمستان سخت بیان می‌کند: پیرو دستور تولیت آستان مقدس در مورد کنترل و کاهش مصرف گاز در همه بخش‌های آستان مقدس، جلسه اضطراری فنی شکل گرفت و مسئولان فنی مهندسی آستان پیشنهادهایی را مطرح کردند و آستان مقدس در این عرصه همانند دیگر عرصه‌های مهم کشور تلاش می‌کند تا پیش‌قدم باشد همان‌طور که در حوزه برق و دیگر مصارف نیز تصمیم‌هایی در گذشته اتخاذ شد که منجر به کاهش مصرف شده است.

در قم ۴۴۲ هزار و ۴۰۲ مشترک گاز در بخش‌های خانگی و صنعتی و تجاری وجود دارد

هادی محمودنژاد، اظهار می‌کند: بخش فنی و مهندسی آستان مقدس چهار برنامه مختلف را برای کنترل و کاهش مصرف گاز در دستور کار قرار داده است که در مجموع اقدامات پیش‌بینی شده ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش مصرف گاز را برای بازه زمانی که کشور در شرایط ویژه به سر می‌برد، رقم خواهیم زد. با توجه به توسعه فضاهای زیارتی و امکان حرم مطهر و با نگاهی که میزان مصرف انرژی در حرم مطهر داریم می‌توانیم بگوییم که شاهد کاهش و صرفه‌جویی مطلوب در این مکان مقدس هستیم.

افزایش مصرف گاز

حال طبق گفته مدیرعامل شرکت گاز کشور مصرف گاز در قم طی ۹ ماهه امسال به بیش از سه درصد افزایش یافته است. مرتضی خوش‌لهجه با تأکید بر ضرورت صرفه‌جویی در مصرف گاز، می‌گوید: با توجه به این‌که بیشترین درصد مصرف گاز استان قم در فصل سرما، در بخش گرمایشی است، لذا مردم استان می‌توانند با مصرف بهینه و مناسب، ما را در بهبود خدمت‌رسانی همراهی کنند.

در قم ۴۴۲ هزار و ۴۰۲ مشترک گاز در بخش‌های خانگی و صنعتی و تجاری وجود دارد از سوی دیگر سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم هم اعلام کرده که با توجه به سرمای شدید و کاهش دما در برخی از استان‌های کشور از جمله قم، احتمال افت فشار و قطعی گاز به ویژه در واحدهای تولیدی که فرآیند تولید آنها با گاز طبیعی است مانند کوره‌های آجرپزی باید تا ۵۰ درصد مصرف گاز خود را کاهش دهند.

کد خبر: ۲۰۰٬۲۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
      0 0
      یادش بخیر دما۳۰درجه سال ۸۶ ولی گاز بود
    • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
      0 0
      سلام درمورد خواص عسل گفته شود و اینکه احادیث معصومین درموردخواص عسل ونمک گفته شودواینکه بایدزمین های بیابان را به مردم به صورت رایگان دولت جمهوری اسلامی ایران دهد.تا قیمت مسکن کم شودومشکل جوانان که خانه ندارند ونمیتوانندازدواج کنند . زمین رایگان دولت جمهوری اسلامی ایران دهدحتی دربیابان ها