آلودگی هوا در ردیف مسئولیت‌های اصلی حاکمیت است
رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران:

آلودگی هوا در ردیف مسئولیت‌های اصلی حاکمیت است

اولیایی، رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران می‌گوید: آلودگی هوا در ردیف مسئولیت‌های اصلی حاکمیت است که باید نسبت به آن پاسخگو باشد و همه باید در این حوزه مطالبه‌گر باشند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، نشست کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران با دستورکار بررسی معضل آلودگی هوا برگزار شد. اگرچه دست اندرکاران این کمیسیون از مسئولین مرتبط با بحث آلودگی هوا در سازمان محیط زیست برای حضور در این جلسه دعوت کرده بودند اما برخلاف انتظار مسئول دفتر مشارکت مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان محیط زیست در این جلسه حاضر شد. این موضوع با اعتراض حاضرین جلسه همراه شد و محمود اولیایی، رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران اعلام کرد این کمیسیون بار دیگر برای حضور در یک نشست تخصصی از مسئولین این سازمان دعوت خواهد کرد تا با حضور دست اندرکاران مرکز پژوهش های اتاق ایران، شورای گفت و گو، اعضای کمیسیون و مسئولین این سازمان معضل آلودگی هوا بررسی و چاره‌جویی شود.

اولیایی با بیان اینکه بنا بر اعلام مسئولین وزارت بهداشت در سال گذشته ۶هزار و ۴۰۰ نفر به دلیل الودگی هوا از بین رفتند و امسال به دلیل افزایش الودگی دی اکسید گوگرد این تعداد قطعا بیشتر است، تاکید کرد: ما باید مطالبه گری کنیم و نباید بخش حاکمیتی را رها کنیم. الودگی هوا در ردیف مسئولیت‌های اصلی حاکمیت است و باید نسبت به آن پاسخگو باشد.

او با اظهار تاسف از اینکه مقوله محیط زیست در اولویت های کشور قرار نگرفته است افزود: این در حالی است که متاسفانه برخی موضوعات بسیار کم اهمیت در اولویت و توجه مسئولین قرار دارد. به نظر می رسد هیچ اراده جدی برای حل مشکلات محیط زیست، اموزش و پرورش، اموزش عالی، اقتصاد و سلامت روان جامعه وجود ندارد. ما به هر بخشی مراجعه میکنیم هیچ کس درباره الودگی هوا و محیط زیست پاسخگو نیست. حتی متاسفانه اتاق ایران هم آنطور که باید و شاید، اهمیتی به موضوع نیم دهد و همه این معضل را رها کرده اند.

آمار مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا بیشتر از آمار مرگ و میر بر اثر تصادفات
پیرانی، رئیس اداره مسئولیت های اجتماعی وزارت بهداشت نیز در این جلسه با بیان اینکه الودگی هوا به ویژه امسال ما را زمینگیر کرده است گفت: متاسفانه امسال امار مرگ و میر بر اثر الودگی هوا از امار مرگ و میر بر اثر تصادفات رانندگی خیلی بیشتر بوده است.

او با اشاره به اینکه بار اصلی آلودگی هوا قبل از هر ارگانی بر دوش وزارت بهداشت است بیان کرد: ما بیمارستانی داریم که در شرایط عادی ۴۰۰ مراجعه کننده داشته اما به دلیل الودگی هوا تعداد مراجعات آن به ۳۵۰۰ نفر رسیده است.

پیرانی تاکید کرد: ما نباید به مردم دروغ بگوییم؛ برخی تصمیمات سیاسی شده است. به نظر می رسد اگر در مقطع زمانی دیگری بودیم دست کم در ایام آلودگی شهر ۵ روز تعطیل می شد. اما در زمان آلودگی هوا تصمیم گرفتند که کارمندان ۵۰ سال به بالا دورکار باشند؛ گویی ذرات آلودگی تشخیص میدهند که نباید به ریه های افراد ۴۹ ساله و کمتر وارد شوند!. سازمان اصلی پاسخگو سازمان محیط زیست است و باید نسبت به این شرایط وخیم پاسخگو باشد.

بابازاده، مسئول دفتر مشارکت مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان محیط زیست هم در پاسخ به انتقادات از این سازمان به دلیل عدم انجام مسئولیت در حوزه رفع آلودگی هوا به ویژ] در مناطقی مثل اهواز و سیرجان، گفت: سازمان اختیار ۱۷ درصد محیطهای حفاظت شده را در کشور دارد که در انجا موفق بوده است. اما در بحث الودگی و پسماند جایگاه سازمان محیط زیست، جایگاه نظارتی است و در این مورد داشتن ابزار نظارت مهم است. این در حالی است که این سازمان فقیرترین سازمان دولتی است و ما حتی برای آموزش و افزایش مشارکت مردمی نیروی کافی نداریم و تعداد نیروهای ما در کل کشور به ۱۰۰ نفر نمی رسد.

کد خبر: ۲۰۰٬۱۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha