۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰
مراکز دولتی و اصناف خراسان رضوی با محدود فعالیت روبرو شدند| خودداری هموطنان از سفر به مشهد
بازار گزارش می‌دهد؛

مراکز دولتی و اصناف خراسان رضوی با محدود فعالیت روبرو شدند| خودداری هموطنان از سفر به مشهد

مشهد- شرایط ناپایدار جوی در خراسان رضوی که منجر به برودت هوا و یخبندان شده است زندگی روزمره و عادی مردم این استان را با اختلال روبرو کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: خراسان رضوی در طی هفته گذشته سرمای بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است به‌گونه‌ای که دمای بسیاری از شهرهای این استان ازجمله مشهد مقدس تا ۱۸ درجه سانتی‌گراد زیر صفر رسیده است.

کاهش دما و برودت هوا در این کلان‌شهر بسیاری از خدمات را با اختلال جدی مواجه کرده است و موجب شد تا در طی چند روز گذشته بسیاری از زائران و مسافرانی که قصد عزیمت به این شهر را داشتند با مشکلات جدی روبرو شوند.

در همین راستا تعداد زیادی از مسافران که با ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی قصد سفر به مشهد را داشتند به دلیل شدت برودت هوا درراه بازماندند و لذا با کمک نیروهای امدادی موفق به اسکان اضطراری شدند و ادامه مسیر شدند.

اعمال محدودیت در اماکن اقامتی

خراسان رضوی از دوشنبه هفته گذشته تحت تأثیر سامانه سرد شمالی قرارگرفته است و بنا بر اعلام سازمان هواشناسی خراسان رضوی، این میزان برودت هوا در ۱۵ سال اخیر در استان بی‌سابقه بوده است.

سرمای بی‌سابقه که با افت فشار گاز در بسیاری از شهرها و مناطق همراه شده است لذا بسیاری از واحدهای خدماتی و صنفی را در ارائه خدمات با مشکل مواجه کرده است.

در همین حال استاندار خراسان رضوی اعلام کرد: با توجه به برودت هوا و ماندگاری آن تا آخر هفته لذا از زائران و مسافران درخواست می‌شود تا سفر خود به این استان و شهر مشهد را به زمان دیگری تغییر دهند.

استاندار خراسان رضوی از زائران و مسافران درخواست کرد تا سفر خود به این استان و شهر مشهد مقدس را با توجه به برودت هوا و ماندگاری آن تا آخر هفته به زمان دیگری موکول کنند

یعقوب علی نظری اظهار کرد: در چند روز گذشته این استان سرمای بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است به‌گونه‌ای که شب گذشته دمای این شهر ۱۸ درجه سانتی‌گراد زیر صفر بود.

مراکز دولتی و اصناف خراسان رضوی با محدود فعالیت روبرو شدند| خودداری هموطنان از سفر به مشهد

وی ادامه داد: با توجه به اعمال محدودیت‌هایی در اماکن اقامتی، زائران ممکن است با مشکلاتی روبه‌رو شوند؛ همچنین برودت هوا در جاده‌ها مسافران را با خطرهایی روبه‌رو خواهد کرد و این در حالی است که در حمل‌ونقل ریلی شاهد مشکلاتی برای زائران بودیم.

تمدید یک هفته تعطیلی

افت فشار و قطع شدن بسیاری از مشترکان خانگی و صنفی در سراسر استان هم‌چنین موجب شد تا استانداری خراسان رضوی در ستاد مدیریت انرژی و بحران استان تصمیم به تمدید تعطیلی تمامی ادارات، مدارس، باشگاه‌های ورزشی، دانشگاه‌ها و حتی اعمال محدودیت برای واحدهای صنفی بگیرد.

استانداری خراسان رضوی در همین راستا اعلام کرد: مهدهای کودک و مدارس در تمامی مقاطع تحصیلی، مراکز آموزشی و دانشگاه‌های استان خراسان رضوی تا پایان هفته جاری به‌صورت غیرحضوری فعالیت می‌کنند.

بر اساس این گزارش با توجه به تداوم برودت کم‌سابقه هوا و به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی، فعالیت‌های آموزشی مهدهای کودک، مدارس و مراکز آموزشی عالی استان خراسان رضوی از روز یکشنبه ۲۵ دی‌ماه تا روز پنجشنبه ۲۹ دی‌ماه به‌صورت غیرحضوری اعلام‌شده است.

با توجه به تداوم برودت کم‌سابقه هوا و به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی، فعالیت‌های آموزشی مهدهای کودک، مدارس و مراکز آموزشی عالی استان خراسان رضوی از روز یکشنبه ۲۵ دی‌ماه تا روز پنجشنبه ۲۹ دی‌ماه به‌صورت غیرحضوری اعلام‌شده است

در این اطلاعیه آمده است: همه امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها لغو شده و هرگونه فعالیت حضوری مراکز آموزشی اکیداً ممنوع است.

بنا بر تصمیم استانداری خراسان رضوی همچنین فعالیت کارکنان دستگاه‌های اجرایی، ادارات، بانک‌ها و نهادهای عمومی به‌استثنای مراکز امدادی، خدماتی، درمانی و شعب منتخب بانک‌ها در روز یکشنبه، ۲۵ دی‌ماه به‌صورت دورکاری خواهد بود.

در این اطلاعیه قیدشده است خاموشی سامانه‌های گرمایشی مراکز فوق به‌طور اکید الزامی است و مدیران این مجموعه‌ها باید از رعایت موضوع اطمینان حاصل کنند.

مراکز دولتی و اصناف خراسان رضوی با محدود فعالیت روبرو شدند| خودداری هموطنان از سفر به مشهد

بر اساس این اطلاعیه، فعالیت مراکز تجاری خراسان رضوی در روز یکشنبه از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۱۸ و بدون اتصال به شبکه گاز و صرفاً با استفاده از سوخت دوم خواهد بود.فعالیت کلیه مراکز صنعتی به‌استثناء مراکز حساس که توسط اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان به ستاد انرژی استان اعلام می‌شود، تعطیل است.

هم‌چنین در این اطلاعیه از مسافرینی که قصد سفر به استان خراسان رضوی به‌خصوص مشهد مقدس رادارند، خواسته‌شده است سفرهای غیرضروری خود را به زمان دیگری موکول کنند.

ساعات کار اصناف با محدودیت روبروست

به گزارش خبرنگار بازار؛ برودت هوا هم‌چنین موجب شد بنا بر تصمیم ستاد انرژی استان برای فعالیت اصناف و کسبه نیز محدودیت‌هایی برای فعالیت در نظر گرفته شود.

در همین راستا رئیس اتاق اصناف مشهد از تغییر ساعت تعطیلی شبانه واحدهای صنفی از ساعت ۲۰ به ۱۸ از مورخ ۲۵ دی‌ماه تا انتهای هفته جاری خبر داد و گفت: بازرسی‌ها از طرف اتاق اصناف و دستگاه‌های ذی‌ربط افزایش‌یافته و با متخلفین و واحدهای صنفی که این دستورالعمل را رعایت نکنند، برخورد خواهد شد.

هادی مخملی با اعلام این خبر گفت: به دستور ستاد انرژی خراسان رضوی ساعت تعطیلی شبانه اصناف مشهد از ۲۵ دی‌ماه از ساعت ۲۰ تا پایان هفته به ساعت ۱۸ تغییر کرده است.

رئیس اتاق اصناف مشهد از تغییر ساعت تعطیلی شبانه واحدهای صنفی از ساعت ۲۰ به ۱۸ از مورخ ۲۵ دی‌ماه تا انتهای هفته جاری خبر داد و گفت: بازرسی‌ها از طرف اتاق اصناف و دستگاه‌های ذی‌ربط افزایش‌یافته و با متخلفین و واحدهای صنفی که این دستورالعمل را رعایت نکنند، برخورد خواهد شد

وی افزود: از تمامی واحدهای صنفی درخواست داریم که به دلیل بحران موجود همکاری لازم را به عمل‌آورده تا بخش خانگی در استان و مشهد دچار مشکل نشوند.

رئیس اتاق اصناف مشهد بابیان اینکه از فردا در این خصوص نظارت و بازرسی‌ها بر واحدهای صنفی تشدید خواهد شد، تصریح کرد: بازرسی‌ها از طرف اتاق اصناف و دستگاه‌های ذی‌ربط افزایش‌یافته و با متخلفین و واحدهایی صنفی که این دستورالعمل را رعایت نکنند، برخورد خواهد شد.

جاده‌های ارتباطی خراسان رضوی باز اما مه‌آلود است

درحالی‌که راه‌های ارتباطی و منتهی به استان خراسان رضوی و به‌ویژه مشهد مقدس باز اعلام‌شده است اما معاون مرکز مدیریت راه‌های استان از مسافران و رانندگان خواست تا سفر خود را به این استان تا پایان هفته به تعویق بیندازند.

مراکز دولتی و اصناف خراسان رضوی با محدود فعالیت روبرو شدند| خودداری هموطنان از سفر به مشهد

سید محمد سیاسی در خصوص آخرین وضعیت جاده‌های خراسان رضوی اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های دریافتی از گشت‌های راهداری و دوربین‌های مستقر نظارتی در حال حاضر تمام راه‌های استان باز است و تردد در آن‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: با توجه به افزایش پذیرنده برودت هوا و پیش‌بینی‌های صورت گرفته بابت ورود یک سامانه بارشی از اواسط هفته به استان، توصیه می‌شود که مردم از انجام سفرهای غیرضروری فعلاً پرهیز کنند و اگر سفر ضروری در پیش دارند حتماً پیش از آغاز سفر خود با سامانه ۱۴۱ از وضعیت راه‌ها آگاه شوند.

معاون مرکز مدیریت راه‌های خراسان رضوی ادامه داد: از ۱۹ لغایت ۲۳ دی‌ماه ۱۴۰۱ به‌طور مجموع درراه‌های خراسان رضوی ۹۰۲ دستگاه ماشین‌آلات راهداری درگیر شده است. همچنین ۵۰ دستگاه ماشین‌آلات استیجاری، ۱۸۸ دستگاه نمک‌پاش مکانیزه و ۱۴۷ دستگاه نمک‌پاش دستی مورداستفاده قرارگرفته است.

سیاسی اضافه کرد: ۱۳۸۲ نیروی راهدار در این مدت درگیر شده‌اند. ۱۳ هزار و ۹۳۲ تن شن و نمک برای عملیات یخ‌زدایی مصرف‌شده است. ۱۷ هزار و ۳۳۴ کیلومتر باند برف‌روبی شده است. ۳۱۶ خودرو مورد امدادرسانی قرارگرفته‌اند.

بارش‌ها ادامه دارد

به گزارش خبرنگار بازار رئیس اداره پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی از ادامه بارش‌ها در استان خبر داد.

یحیی قائنی پور گفت: از بعدازظهر امروز یکشنبه، ۲۵ دی‌ماه، تا ظهر دوشنبه، ۲۶ همین ماه، سامانه بارشی با افزایش پدیده ابرناکی در غرب، مرکز و جنوب خراسان رضوی فعال خواهد شد.

وی در خصوص آخرین وضعیت جوی در استان اظهار کرد: از امروز یکشنبه بارندگی‌ها در مناطق غرب، مرکز و جنوب استان بیشتر به شکل برف آغاز می‌شود و مه‌گرفتگی و کولاک نیز در مناطق کوهستانی رخ خواهد داد.

قائنی پور بیان کرد: همچنین طی چند روز آینده روند افزایش دما در استان ادامه خواهد داشت. ضمن اینکه حداقل دمای دیشب مشهد در سردترین ساعات به ۱۸ درجه منفی صفر رسید.

کد خبر: ۲۰۰٬۰۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha