۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
توقف ناوگان گرگان درایستگاه وعده ها/ نقل مشکلات دردی دوا نمی کند
حمل و نقل عمومی مرهم گرانی بنزین

توقف ناوگان گرگان درایستگاه وعده ها/ نقل مشکلات دردی دوا نمی کند

گرگان- با توجه به اصلاح قیمت بنزین و افزایش میزان استقبال مردم از سیستم حمل و نقل عمومی، باید احیا و گسترش ناوگان مد نظر مدیریت شهری باشد.

به گزارش بازار به نقل از خبرگزاری مهر با اصلاح قیمت بنزین و با توجه به محدود بودن سهمیه خودروهای شخصی میزان استقبال مردم از سیستم حمل و نقل عمومی شهری اعم از تاکسی، اتوبوس، بی آر تی و مترو افزایش خواهد یافت.

طبق مطالعه ای که در برخی از شهرها توسط کارشناسان حمل و نقل صورت گرفته افزایش بهای نرخ بنزین حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد میزان استقبال مردم از سیستم حمل و نقل عمومی را افزایش می دهد و مطمئناً این رقم در شهرهای مختلف متفاوت خواهد بود.

در گرگان هم سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از تاکسی، اتوبوس و ون فعال بوده و به مردم خدمات ارائه می کند. صحبت با شهروندان گرگانی نشان می دهد که مردم از فرسودگی و کمیاب بودن تاکسی در برخی از مسیرها و در ساعاتی از شبانه روز گِله دارند.

زمان انتظار بالا مسافر در ایستگاه، فرسودگی برخی از ناوگان و سوار کردن بیش از ظرفیت مسافر هم از معضلاتی است که مردم گرگان در خصوص اتوبوس ها به آن اشاره می کنند، البته این مشکلات با افزایش میزان استقبال مردم خود را بیشتر هم نشان خواهد داد.

کارشناس ارشد مهندسی ترافیک در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: گران شدن بنزین موجی از مردم را به سمت حمل و نقل عمومی سوق خواهد داد.

افزایش کمی و کیفی ناوگان

مرتضی بالویی با بیان این که این افزایش استقبال باید با گسترش کیفی و کمی ناوگان حمل و نقل عمومی جبران شود، توضیح داد که باید تعداد ناوگان و تعداد خطوط را بیشتر و زمان انتظار را هم کاهش داد.

بالویی اضافه کرد: کل شهر باید از سیستم حمل و نقل عمومی با کیفیت مطلوب از لحاظ سیستم سرمایشی و گرمایشی برخوردار بوده و فاصله زمانی کوتاه از منزل تا ایستگاه و فاصله کوتاه بین ایستگاه ها وجود داشته باشد.

وی همچنین با تأکید بر یکپارچه سازی ایستگاه ها بیان کرد: باید برای تاکسی ها مشوق هایی مانند جایگاه اختصاصی سوخت سی ان جی در نظر بگیریم تا تاکسی در هنگام سوخت گیری معطل نشده و سریعتر به سیستم حمل و نقل برگردد.

۲۰ دقیقه زمان انتظار برای اتوبوس

برای آگاهی از وضعیت ناوگان گرگان و برنامه های حوزه حمل و نقل با سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری گرگان گفتگو کردیم، مهدی کمالغریبی به خبرنگار مهر گفت: ۷۲ دستگاه اتوبوس و دو هزار و ۹۴۲ تاکسی در سطح شهر برای خدمات رسانی به مردم فعالیت می کنند.

وی با بیان این که اتوبوس ها از ساعت ۶ صبح تا هشت شب در ۳۲ خط و ۴۸۸ ایستگاه در سطح شهر فعال هستند، گفت که زمان انتظار برای اتوبوس در گرگان به طور میانگین بین ۱۵ الی ۲۰ دقیقه است.

کمالغریبی افزود: برنامه ریزی می کنیم که با افزایش خرید اتوبوس و توسعه ناوگان زمان انتظار را به ۱۰ دقیقه کاهش دهیم.

وی تصریح کرد: افزایش نرخ کرایه در دستور کار سازمان و شهرداری نیست و سهمیه سوخت برای آن ها کفایت می کند ولی پیگیر سهمیه سوخت برای سرویس های مدارس و آژانس ها هستیم که در این زمینه مکاتباتی انجام شده تا سهمیه آن ها افزایش یابد.

پیمایش روزانه تاکسی ها ۱۵۰ کیلومتر است

کمالغریبی گفت: اتوبوس های شهری با نفت و گاز کار می کنند و از نظر سوخت و سهمیه بندی مشکلی ندارد.

وی با اشاره به این که تاکسی های تک سوز ماهیانه ۴۰۰ لیتر و تاکسی های دوگانه سوز ۲۰۰ لیتر سهمیه دارند، بیان کرد که پیمایش روزانه تاکسی ها به طور میانگین بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلومتر است که در این صورت تاکسی بین ۲۰ الی ۳۰ لیتر بنزین مصرف می کند بنابراین اگر میزان سهمیه تاکسی ها به ۶۰۰ لیتر افزایش یابد، عمده مشکلات کاهش می یابد.

کمالغریبی با بیان این که آمار جابجایی روزانه اتوبوس ۷۲۵ نفر و تاکسی ۱۲۵ نفر است، ادامه داد: میانگین عمر ناوگان تاکسی گرگان بین ۹ الی ۱۰ سال و عمر اتوبوس ها ۸.۵ سال است.

وی با بیان این که عمر ناوگان ما نسبت به سایر شهرها قابل قبول است، از برنامه ریزی برای خرید ۲۰ دستگاه اتوبوس جدید و بازسازی ۱۰ دستگاه اتوبوس در سال ۹۹ خبرداد.

طراحی بی آر تی

شهردار گرگان هم به خبرنگار مهر گفت: برای استفاده بهتر و حداکثری اتوبوس ها تغییراتی را در ایستگاه ها و مسیرها ایجاد کردیم.

عبدالرضا دادبود افزود: بنا داریم چند دستگاه اتوبوس با استفاده از اوراق مشارکت اضافه کرده و تعدادی را هم بازسازی و به چرخه برگردانیم.

وی همچنین گفت که جلسات متعددی با مشاوره بی آر تی گذاشته و برای ادامه مطالعات نیاز به مصوبه شورای ترافیک داریم که بزودی مشاور آخرین ویرایش را در اختیار معاونت زیربنایی و ترافیک شهرداری قرار می دهد و ما هم آن را به شورای ترافیک ارسال کنیم و اگر موافقت صورت گیرد وارد فاز نهایی طراحی بی آر تی با اولویت غرب به شرق خواهیم شد.

اما در حالی که شهردار گرگان اجرای بی آر تی را برای توسعه حمل و نقل ضروری می داند مرتضی بالویی، کارشناس ارشد مهندسی ترافیک نظر دیگری دارد. وی گفت که بی آر تی گرگان هم اکنون در مرحله حرف بوده و صحبت از طرح و نقشه و برنامه های مشاوره است و اجرای آن ۱۰ سال زمان می برد و ما باید از هم اکنون به دنبال طرحی باشیم که ۱۰ سال بعد به روز بوده و منسوخ نشود.

با رشد جمعیت و توسعه شهر گرگان و همچنین سهمیه بندی سوخت ضرورت ایجاب می کند که مدیران شهری گرگان توجه بیشتری به ناوگان حمل و نقل عمومی داشته باشند زیرا استفاده از این وسایل علاوه بر کاهش هزینه، بار ترافیکی شهر را هم کاهش خواهد داد.

طبق گفته کارشناسان، شهرِ مبتنی بر حمل و نقل یعنی در هر محله ای بتوانید همه خدمات و کاربری های مورد نیاز افراد مختلف را تأمین کنید. یعنی مسئولان علاوه بر این که باید به حمل و نقل عمومی توجه کنند همچنین باید شهر را طوری طراحی کنند که بخش اعظمی از کاربری مورد نیاز شهروندان در محله خودشان موجود باشد و این امر یکی از ایرادات شهر گرگان است که باید در راستای مدیریت هزینه ها برطرف شود.

اعظم محبی

کد خبر: ۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha