۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
افزایش شدید قیمت مواد غذایی در اسپانیا

افزایش شدید قیمت مواد غذایی در اسپانیا

آمارهای رسمی نشان می‌دهد قیمت مواد غذایی در اسپانیا در ماه دسامبر به بالاترین میزان خود در ۲۰ سال گذشته رسید.

به گزارش بازار، بر اساس اطلاعاتی که مؤسسه ملی آمار اسپانیا در روز جمعه منتشر کرد، قیمت مواد غذایی در این کشور با سرعتی بی‌سابقه افزایش یافته و در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل، ۱۵ و ۷ دهم درصد بیشتر شده است. به گفته این نهاد، بیشترین رشد قیمت مربوط به کالاهایی مانند شکر، شیر، کره، روغن زیتون، نوشابه، آرد و برخی از غلات بوده است.

از سوی دیگر، تورم کلی در اسپانیا در ماه دسامبر- بر اثر کاهش قیمت برق و سوخت، به دلیل معتدل بودن آب و هوا که باعث کاهش تقاضا شده بود- از ۶ و هشت دهم درصد در نوامبر، به ۵ و ۷ دهم درصد کاهش یافت. این میزان تورم، کمترین رقم برای اسپانیا در کل سال گذشته و همچنین کمترین رقم در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا بود. البته رقم متوسط تورم در سال ۲۰۲۲ در اسپانیا به ۸ و ۳ دهم درصد رسید که بالاترین میزان تورم این کشور از سال ۱۹۸۶ بوده است.

مادرید پیش از این، بسته جدیدی از اقدامات را با هدف مهار تورم به تصویب رسانده بود، اقداماتی مانند کاهش مالیات بر ارزش افزوده برای برخی از مواد غذایی که از ابتدای ژانویه اجرایی شد. برخی از تحلیلگران درباره مؤثر بودن این اقدام، تردید دارند.

خوان کارلوس هیگوئراس، کارشناس اقتصادی به روزنامه ال پائیس گفت از آنجایی که کسب و کارها می‌دانستند که باید از اول ژانویه مالیات بر ارزش افزوده را کاهش دهند، برخی از آن‌ها پیش از آن درصدد افزایش قیمت‌ها برآمدند. وی پیش بینی کرد قیمت مواد غذایی بدون مالیات بر ارزش افزوده یا با آن، همچنان افزایش خواهد یافت، زیرا واسطه‌های زیادی در زنجیره تأمین این مواد وجود دارند که می‌توانند از اقدامات دولت استفاده و آن را پیش بینی کنند.

کد خبر: ۱۹۹٬۸۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha